زمان مطالعه: ۳ دقیقه

ممکن است در صنعت حمل و نقل “دیابت” واژه وحشتناکی باشد. حتی برای سالیان متمادی، افرادی که به واسطه دیابت از انسولین استفاده می‌کردند، از راندن کامیون‌های تجاری منع می‌شدند ولی از سال ۲۰۰۳ طبق قوانین جدیدی که وضع شد، رانندگان مبتلا به دیابت به این صنعت برگشتند.

کنترل دیابت در منزل نیز بسیار دشوار است و وقتی مجبور باشید در هفته صدها کیلومتر راه بپیمایید، کنترل آن دشوارتر نیز می‌شود. رانندگی کامیون کار سختی است، به ویژه وقتی مجبور باشید ساعات زیادی را کار کنید تا بتوانید طبق برنامه پیش بروید و به موقع به مقصد برسید. مواد غذایی که کنار جاده‌ها و در طول مسیر به فروش می‌رسند زیاد سالم نیستند و فست فودهای سرشار از سدیم بیشتری غذاهایی هستند که در دسترس رانندگان قرار دارند. استرس بالا، نداشتن فعالیت جسمی و خواب به اندازه کافی در کنار رژیم غذایی ناسالم می‌تواند منجر به بروز مشکلات زیادی از جمله دیابت بشود.

رانندگان مبتلا به دیابت به خاطر سبک زندگی، محدودیت هایی که در زمینه غذاهای سالم دارند و نداشتن وقت کافی برای ورزش و تحرک بدنی با مشکلات زیادی روبرو هستند ولی با کمی اراده و برنامه ریزی، کنترل دیابت در جاده نیز امکان‌پذیر است.

چگونه در جاده با دیابت کنار بیاییم

مدیریت دیابت در جاده

ملاقات با پزشک را در الویت قرار بدهید. تمام وقت در جاده بودن باعث می‌شود به سختی بتوانید به موقع با پزشک‌تان ملاقات داشته باشید. با این حال، وقتی مشکلاتی جدی مانند دیابت داشته باشید و رانندگی نیز تنها منبع درآمد شما باشد، دیدار با پزشک باید در صدر اولویت‌های شما قرار داشته باشد. اگر امکان ملاقات حضوری با پزشک برایتان وجود ندارد، بهتر است از طریق تلفن با او در تماس باشید و راهنمایی های لازم را دریافت کنید. از تلفن زدن به دکتر و دریافت دستورالعمل‌ها واهمه‌ای نداشته باشید. اگر در طول مسیر نیز به کلینیک‌های پزشکی برخورد کردید، به آن‌ها سر بزنید تا در کنترل دیابت به شما کمک‌‌های لازم را بکنند.

پرونده‌های پزشکی‌تان را به همراه داشته باشید

اگر دیابت دارید و یا از مشکل جسمی دیگری رنج می‌برید، بهتر است اصل و یا کپی پرونده‌های پزشکی‌تان را به همراه داشته باشید تا در مواقع اورژانسی، پزشک بهتر بتواند به مشکل شما پی ببرد و درمان‌های لازم را انجام دهد.(آیا می دانید ۵ بیماری خطرناک برای رانندگان کامیون چیست؟برای مطالعه مقاله کلیک کنید)

چگونه در جاده با دیابت کنار بیاییم

برای ورزش و تحرک جسمی وقت بگذارید

اگر تلفن همراه هوشمند و یا تبلت دارید، امروزه اپلیکیشن‌های بسیار مفیدی برای ورزش و فیتنس در دسترس هستند و می‌توانید به راحتی آن‌ها را دانلود کنید. اپلیکیشن‌هایی مانند MapMyFitness می‌توانند به شما کمک کنند هر جا که هستید، یک برنامه منظم برای پیاده‌روی داشته باشید. اگر هم به استفاده از تکنولوژی‌های روز علاقه چندانی ندارید، در نزدیک‌ترین توقفگاه بایستید و سعی کنید چند دور در اطراف آن راه بروید. با اهداف کوچک شروع کنید. برای مثال، هر بار که برای صرف غذا یا استفاده از سرویس بهداشتی توقف می‌کنید، دستکم برای ۱۰ دقیقه پیاده‌روی کنید. اگر در روز ۳ توقف داشته باشید، مجموع پیاده‌روی‌های شما به ۳۰ دقیقه خواهد رسید.

چگونه در جاده با دیابت کنار بیاییم

غذاهای سالم انتخاب کنید

بیشتر غذاهایی که در جاده یافت می‌شوند ناسالم هستند. امروزه در اطراف بیشتر بزرگراه‌ها فروشگاه‌های فست فود به وفور به چشم می‌خورند. اگر به دیابت مبتلا هستید، بسیار اهمیت دارد که به دستورات پزشک عمل کنید و برای کنترل آن انتخاب‌های غذایی مناسبی داشته باشید. بهتر است غذاهایی انتخاب کنید که در آن‌ها از لوبیا، سبزیجات و سیب زمینی استفاده شده باشد. قبل از شروع هر رژیم غذایی جدید، با پزشک‌تان مشورت کنید و ببینید چه چیزی برای شما بهتر است.( در آسان بار در یک مقاله کامل و مفید به تمامی خوردنی های مفید برای رانندگان کامیون به تفصیل توضیح داده شده است،برای مطالعه کلیک کنید)

زندگی با دیابت در جاده نیازمند برنامه‌ریزی دقیق است. باید اطمینان حاصل کنید که همیشه به اندازه کافی دارو و دیگر تجهیزات مانند دستگاه تست قند در کامیون داشته باشید. اگر برایتان امکان‌پذیر است، طوری برنامه ریزی کنید که پیش از وقت غذا بخورید. صرف یک میان وعده سالم و کم کالری نیز می‌تواند قند خون شما را متعادل نگه دارد و به شما کمک کند سرحال باقی بمانید. البته بودن در جاده و کار کردن تحت فشار و استرس ممکن است باعث شود نتوانید کارها را طبق برنامه انجام دهید، ولی توجه داشته باشید که سلامتی شما از همه چیز مهم‌تر است. اگر دیابت شما تحت کنترل نباشد، نمی‌توانید رانندگی کنید و منبع اصلی درآمدتان را از دست خواهید داد.

ابتلا به دیابت نباید به معنای پایان کار شما باشد. همه روزه افراد بیشتر و بیشتری به دیابت مبتلا می‌شوند ولی قرار نیست به واسطه ابتلا به آن کارشان را از دست بدهند. خوردن غذای سالم، وقت گذاشتن برای ورزش و اولویت دادن به سلامتی به شما کمک خواهد کرد روی جاده آسان‌تر با دیابت کنار بیایید و برای مدت‌هایی طولانی بتوانید به کار رانندگی خودتان ادامه بدهید.

 

منبع: atbs.com