زمان مطالعه: ۵ دقیقه

رانندگی طولانی و درد استخوان

رانندگی‌های طولانی مدت همیشه با خطراتی در زمینه بروز مشکلات عضلانی اسکلتی نظیر کمردرد، گردن درد از رانندگی ، درد زانو و سایر دردهای اندام‌ها همراه است، مخصوصاً وقتی مجبور باشیم مدت طولانی در یک وضعیت و در خودرو بنشینیم منجر به درد پا بعد از رانندگی می شود.

البته تنوع وسایل و امکانات مسافرتی می‌تواند در کاهش دردهای عضلانی همچون درد پا بعد از رانندگی مؤثر باشد. آنچه اهمیت دارد این است که با رعایت نکات بهداشتی و حفاظتی لازم از بروز این‌گونه مشکلات پیشگیری کنیم یا بروز آن‌ها را به حداقل برسانیم و مهم‌تر اینکه این نکات را باید در تمامی اعمال روزمره زندگی و کار و مسافرت رعایت کنیم.

رانندگی طولانی و درد استخوان

پوشیدن کفش، لباس و وضعیت بدنی مناسب و طرز قرار گرفتن بدن و وضعیت اندام‌ها در خودرو و حین انجام فعالیت‌های روزمره بسیار مفید خواهد بود.

افرادی که مبتلابه آرتروز هستند یا مفاصل آن‌ها زمینه التهاب حاد دارد، وقتی برای مدت طولانی در یکجا ساکن باقی می‌مانند، دچار التهاب و چسبندگی مفاصل می‌شوند. به همین دلیل، بعد از مدتی وقتی از خودرو پیاده می‌شوند، مفاصل آن‌ها از هم باز نمی‌شود.

بی‌حرکت بودن مفاصل روی تاندون‌ها خستگی ایجاد می‌کند و این خستگی موجب درد می‌شود. در این حالت فرد چون حرکت ندارد و تغذیه سلولی به‌خوبی صورت نمی‌گیرد، بی‌حرکتی طولانی سبب بروز مشکلاتی در غضروف مفاصل می‌شود. از همین رو باید به پزشک متخصص برای رفع درد مراجعه نمایند. برای آشنایی برا مراکز مربوطه رای طب می توانید به مقاله ” مشخصات مجریان و مراکز طب کار ” مراجعه نمایید.

درد پا بعد از رانندگی: علائم و صدمات

بهتر است که در ابتدا یادی کنیم از گفته دکتر محسنی بندپی رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران که گفت: فعالیت حین سفر هنگامی می‌تواند خطرساز باشد که اشخاص بدون این که در طول زندگی روزمره خود برنامه ورزشی مناسبی داشته باشند، (عادت به بی‌تحرکی و الگوهای غلط شهرنشینی داشته باشند) با عضلاتی خسته و مستعد آسیب برای سفر راهی جاده شوند.

درد پا بعد از رانندگی تنها از خود رانندگی ناشی نمی‌شود؛ عواملی مثل جابه‌جایی وسایل سنگین، طرز غلط نشستن روی صندلی، غیر استاندارد بودن صندلی، سفت بودن کلاژ و… می‌تواند به درد پا بعد از رانندگی اضافه کنند.

گیف موشن راننده

اولین خطر که در زمان نشستن پشت فرمان برای راننده اتفاق می‌افتد، نشستن طولانی مدت است با الکترونیکی شدن بیشتر کارها همچون روی کار آدن بارنامه الکترونیکی این امر بیشتر از گذشته نیز شده است. این عامل باعث می‌شود که عضلات مدت زمان طولانی‌ای فشار وزن کل بدن را به دوش بکشند و مانع از ایجاد و پخش شدن این فشار بر روی مفاصل لگن، ستون فقرات کمری و پشتی شوند. در حالت طبیعی عضلات بدن تنها برای یک ربع یا ۱۵ دقیقه توانایی حفظ الگوی صحیح ستون فقرات را دارند.

بعد از این زمان عضلات دچار اسپاسم، گرفتگی و خستگی می‌شوند که در اصطلاح به آن گارد عضلانی می‌گویند. این درد باعث ایجاد کوفتگی در ناحیه ستون فقرات و استمرار این درد به سوی پاها می‌شود.

درد پا بعد از رانندگی و راه های مقابله

فرض بکنید با این عضلات بخواهید مسیری را هم پیاده‌روی کنید که شیب زیادی دارد یا این که وسایل سنگین را هم از روی زمین بردارید. با چنین وضعیتی قطعاً باعث ایجاد آزردگی مفاصل و غضروف‌های مفصلی، ساختار بینشان و همین طور بیرون زدگی دیسک‌های بین مهره‌ای و فشار زیاد بر روی عصب سیاتیک و تغییر در جای مهره‌ها و کمر درد حاد می‌شوید. این درد کمر به صورت مستقیم روی عضلات پا تاثیر می‌گذارند.

ورزش‌های عمومی نظیر پیاده‌روی و شنا باید سه بار در هفته در برنامه ورزشی افرادی که زیاد رانندگی می‌کنند، گنجانده شود. افرادی که احساس درد مداوم و حاد می‌کنند بایستی که حتماً به یک فیزیوتراپ خوب مراجعه کنند. تمرین‌های ورزشی و تقویتی و حرکات کششی عضلات ستون فقرات بایستی که در دو نوبت هر روز انجام شود.

توجه کنید که صندلی خودرو همیشه با شما همراه است پس باید صندلی شما از قابلیت تنظیم شدن برخوردار باشد. قد، وزن، طول ساق و ران همه‌ی رانندگان شبیه به همدیگر نیست، به همین خاطر راننده می‌بایستی تا شیب صندلی خود، نحوه نشستن روی صندلی، فاصله از کف خودرو تا فرمان را تنظیم کند. هنگام رانندگی و نشستن طولانی مدت، شکمتان را منقبض نگهدارید و تلاش کنید که گودی کمر خود را به صندلی فشار دهید.

با عجله وارد خودرو نشوید! ابتدا داخل صندلی بنشینید و سپس پاها را به سمت داخل بچرخانید. زمان خارج شدن هم اول باید پاها را بیرون بگذارید و بعد بدن را خارج کنید. چند دقیقه به بدن خود استراحت بدهید و با کمی حرکات کش و قوس‌دار فشار را از روی بدن خارج کنید. اگر بدن شما وضعیت مناسبی در زمان رانندگی داشته باشد باعث کاهش آسیب‌های احتمالی به بدن می‌شود.

افرادی هم که دچار دردهای مفصلی و دیسک در ناحیه کمر و… هستند بایستی تا با پزشک خود درباره مدت زمان رانندگی و این که آیا رانندگی برای آن‌ها آسیب‌پذیر است یا خیر مشورت نمایند. به اضافه پیشنهاد می‌کنیم حتماً پیش از این که رانندگی برای شما مشکل آسا شود رانندگی را کنار بگذارید و به یک دکتر متخصص رجوع کنید.

راه‌های جلوگیری از درد استخوان و عضلات در رانندگی‌های طولانی

راه‌های جلوگیری از درد استخوان

  • برخی از دردهای کمر و گردن و زانو در اثر رانندگی‌های طولانی‌ مدت یا مسافرت‌های پی‌در پی بروز می‌کند؛ بنابراین بهتر است که سفر به زمان‌های کوتاه و منقطع تقسیم شود و بعد از کمی استراحت مجدداً به آن ادامه داده شود.
  • رانندگی مداوم توصیه نمی‌شود و باید هر ۴۵ دقیقه تا یک ساعت برای چند لحظه‌ای از ماشین پیاده شوید و چند قدمی راه بروید.
  • اگر شما سرنشین هستید و برای مسافت طولانی مجبورید در خودرو بمانید، بهتر است هرچند دقیقه یک‌بار وضعیت خود را داخل اتومبیل تغییر دهید.
  • در ضمن رانندگی توصیه می‌شود که صندلی تا حد امکان به‌فرمان نزدیک باشد، به‌طوری‌که هنگامی‌که پا روی ترمز یا کلاچ قرار می‌گیرد، زانو هم‌سطح مفصل لگن یا مختصری بالاتر از مفصل لگن قرار گیرد.

پاپ آپ نصب برنامه اعلام کننده

  • پشتی صندلی باید عمودی باشد و در صورت امکان از یک بالشتک کوچک در فضای بین گودی کمر و صندلی استفاده شود.
  • درحالی‌که رانندگی می‌کنید، پنجه پا، عضلات ساق و شانه‌هایتان را کشش دهید.
  • دست‌هایتان را روی فرمان ماشین در وضعیت ساعت ۳ و ۷ قرار دهید و به‌طور گاه‌گاهی آن‌ها را به وضعیت ۱۰ و ۲ تغییر  مکان دهید.
  • تمام این نکات باید در همه ایام زندگی و رانندگی مخصوصاً در طول مسافرت رعایت شود تا از آرتروز، دردهای مفصلی، دردهای عضلانی اسکلتی و مشکلات این سیستم جلوگیری شود .

“و در آخر یادتان نرود که راننده قهرمان است”

پیشنهاد میکنیم اگر بدنبال آشنایی با مقرارت جدید بارنامه هستید به بخش وبلاگ مراجعه نمایید در این بخش می توانید با ویژگی های بارنامه معتبر نیز آشنا شوید.

برخی از سوالات متداول

درمان درد ساق پا ناشی از رانندگی چیست؟

برای درمان ساق پای حاد باید به فیزیوتراپ مراجعه کنید ولی اگر درد پا بعد از رانندگی مستمر و همیشگی نیست، حرکات ورزشی و استفاده از روغن‌های سیاه دانه و زیتون برای تسکین درد موقتی پا مناسب هستند.

برای درد پا بعد از رانندگی چه کار کنیم؟

تا حد ممکن باید در وضعیت ۹۰ درجه قرار بگرید و پاها باید به راحتی به پدال‌های خودرو برسند و نیازی هم به جمع کردن و کشیده شدن بیش از حد عضلات ران و ساق پا نباشد. همچنین دست‌ها هم از فرمان باید نه زیاد دور باشند و نه نزدیک و یک زاویه ۹۰ درجه بسازند.

آیا رانندگی با دیسک کمر و پا خطرناک است؟

کوچک‌ترین فشاری که به اسکلت ستون فقرات وارد شود باید بسیار جدی گرفته شود. کسانی که دارای دیسک و صدمات مفصلی از سوی ناحیه پاها هستند باید با پزشک خود درباره مدت زمان رانندگی خود مشورت کنند.