زمان مطالعه: ۲ دقیقه

ممکن است وضعیت جاده‌های یک کشور زیاد مناسب نباشد و مرگ عزیزان در اثر سوانح جاده‌ای، همه ساله فشار روحی و روانی زیادی بر جامعه تحمیل کند. علاوه بر این، خراب بودن جاده‌ها زیان‌های اقتصادی نیز دارد چون وسایل نقلیه باید مرتب تعمیر یا نوسازی شوند، بارها نیز در طول مسیر آسیب می‌بینند یا دیرتر از موعد به مقصد می‌رسند.

یکی از مهم‌ترین مسائلی که به ایمنی جاده مرتبط می‌شود، سلامت رانندگان است. آیا رانندگان می‌توانند هوشیاری‌شان را حفظ کنند و به شرایط آب و هوایی، رفتار رانندگان دیگر و شرایط متغیر جاده واکنشی مناسب نشان دهند؟

 

سلامت رانندگان وضعیت صنعت حمل و نقل را بهبود می‌بخشد

 

ایمنی و سلامت باعث بهبود صنعت حمل و نقل می‌شوند. برای رانندگانی که به صورت حرفه‌ای در این صنعت فعالیت می‌کنند، به ناوگان و بار اهمیت می‌دهند و توانایی‌های مهارتی آن‌ها به صورت مستقیم بر این صنعت تأثیر می‌گذارد، این مسائل می‌توانند بسیار مهم و تأثیرگذار باشند.

برای رانندگانی که پیوسته در مسیرهای طولانی رفت و آمد می‌کنند، کمبود خواب یکی از چالش‌های اصلی به شمار می‌آید. خستگی در رانندگان و خواب‌آلودگی رانندگان علت اصلی ۶% از تصادفات جاده‌ای در آمریکا، در استرالیا ۳۳%، در انگلستان ۲۰%  و در فرانسه ۱۰%  اعلام شده است. در آفریقای جنوبی ۲۵% از تصادفات در اثر خواب‌آلودگی رانندگان بوده است و تخمین زده می‌شود نامناسب بودن وضعیت جاده‌های این کشور تقریباً ۴۰% در خواب‌آلودگی رانندگان نقش داشته است.

علاوه بر این موارد، از آن‌جایی که رانندگان ساعت‌های زیادی را بر روی صندلی کامیون می‌نشینند، در معرض کمردرد و گردن درد قرار می‌گیرند. از طرفی، رانندگی شغل پر استرسی نیز به شمار می‌آید. رانندگان مجبورند سر وقت به مقصد برسند و با ترافیک و شرایط آب و هوایی نامناسب دست و پنجه نرم کنند. عادت‌های غذایی بد، ورزش نکردن و استعمال دخانیات نیز می‌تواند در دراز مدت تأثیر بسیار زیادی بر روی سلامت رانندگان داشته باشد. بسیاری از رانندگان به جای صرف سالاد و غذاهای سالم، غذاهای سرخ شده و حجیم می‌خورند. این گونه افراد زمانی را به قدم زدن اختصاص نمی‌دهند تا اکسیژن بیشتری به مغزشان برسد و گردش خون‌شان بالا برود. این قبیل رفتارها می‌توانند منجر به سکته قلبی، دیابت و بیماری‌های قلبی و عروقی بشوند، به علاوه، این عوامل می‌توانند منجر به تنبلی ذهنی و واکنش کند به رویدادها نیز بشوند.

حل کردن این مشکلات به مجموعه‌ای از اقدامات نیاز دارد. شرکت‌های حمل و نقل باید به طور مرتب سلامت رانندگان (فشار خون، قند خون و غیره) را چک کنند. در مورد ناراحتی‌هایی مانند درد در ناحیه سینه و گیجی و حواس‌پرتی ناگهانی نیز باید اطلاعات کافی در اختیار رانندگان قرار داده بشود.

 

 

باید به رانندگان آموزش داده شود که چگونه غذاهای سالم را تهیه کنند، سبک زندگی سالمی داشته باشند، چگونه الگوی خواب‌شان را اصلاح کنند، عادت‌های بد را کنار بگذارند و به طور مرتب سلامتی‌شان را چک کنند.

یکی از کارهایی ساده‌ای که شرکت‌های حمل و نقل می‌توانند برای رانندگان انجام بدهند این است که پشتی‌هایی سبک و راحت و عینک‌های آفتابی در اختیار آن‌ها بگذارند. معاینه چشم رانندگان به صورت دوره‌ای نیز بسیار اهمیت دارد. هنگام برنامه‌ریزی سفرهای طولانی در صورت امکان به منظور جلوگیری از خستگی، از دو راننده استفاده شود و در صورت امکان دستمزد رانندگان افزایش پیدا کند تا بهره‌وری بالا برود و از آمار تصادفات کاسته بشود.