زمان مطالعه: ۳ دقیقه
آنچه در این مطلب خواهید خواند پنهان

شاید زندگی یک راننده کامیون به دلایل زیادی توأم با تفریح و گشت و گذار باشد چون اوقات زیادی را در جاده می‌گذراند، با این حال، در این حرفه به راحتی می‌توان بیمار و ناخوش احوال شد. تمام روز راندن کامیون، خوابیدن داخل کابین و غذا خوردن هنگام توقف‌های کامیون، می‌تواند راننده را در یک مسیر ناسالم قرار بدهد (و شاید به سوی یک شکم بزرگ). با این حال، اگر هدف‌تان سالم ماندن است، راه‌هایی برای رسیدن به آن وجود دارد. برای رسیدن به این هدف باید عادات بد را ترک کنید و برای انجام این کار مصمم و به برنامه‌هایتان پایبند باشید.

 

بدانید برای اینکه که به عنوان یک راننده کامیون سالم و سرحال باشید، باید عادات بد خود را بشناسید و خواهان تغییر دادن آن‌ها باشید. وقتی این تصمیم را گرفتید، پیروی از  برنامه‌ای که شما را سالم‌تر می‌کند بسیار آسان‌تر خواهد بود.

۱.برای روزتان برنامه‌ریزی داشته باشید و اوقاتی را به توقف برای صرف غذا، خوردن میان وعده یا ورزش اختصاص بدهید. اگر یک برنامه مشخص داشته باشید، احتمال کمتری وجود دارد که پرخوری کنید.برای روزتان برنامه‌ریزی داشته باشید و اوقاتی را به توقف برای صرف غذا، خوردن میان وعده یا ورزش اختصاص بدهید. اگر یک برنامه مشخص داشته باشید، احتمال کمتری وجود دارد که پرخوری کنید.

 

۲.غذاهای سالم بخورید. اگر در محل‌هایی که برای غذا خوردن توقف‌ می‌کنید، فقط غذای ناسالم به فروش می‌رسد، بهتر است توقفگاه‌های خودتان را عوض کنید. اگر این امکان برایتان وجود ندارد که در محل‌هایی جدید غذا بخورید، منوها را با دقت بیشتری بخوانید و ببینید کدام غذا برایتان سالم‌تر است. علاوه بر این، باید مراقب باشید پرخوری نکنید و بدانید که چه مقدار غذا برای شما سالم‌تر است.

 

 

۳.میان وعده‌های سالم به همراه خودتان داشته باشید. خوردن میان وعده واقعاً کار خوبی است. اطمینان حاصل کنید که خوردن میان وعده را به طور منظم و نه به صورت تصادفی انجام می‌دهید. اگر میان وعده‌های سالمی مانند میوه و مغزها را مصرف کنید، کمتر ناهار و یا شام خواهید خورد. این میان وعده‌ها را از فروشگاه‌های معتبر بخرید و یا از سر راه‌تان از باغ‌ها یا زمین‌های کشاورزی به صورت تازه تهیه کنید.

 

 

۴.اگر می‌خواهید یک راننده سالم و هوشیار باشید، همیشه در کامیون‌تان آب داشته باشید و گاهگاهی از آن بنوشید. تأمین آب بدن بسیار مهم است و نوشیدن آب معمولی نیز بهترین روش برای آبرسانی به بدن و زدودن سموم و مواد زائد از آن است.

 

 

۵.سیگار نکشید. واضح است که سیگار کشیدن عادت سالمی نیست و شما به عنوان یک راننده کامیون، ممکن است به راحتی برای وقت‌گذرانی و حتی برای سرگرم شدن در طول روز به این کار دست بزنید. بسیاری از رانندگان حتی حساب تعداد سیگارهایی که در طول روز کشیده‌اند نیز از دست‌شان در می‌رود. این مرحله ممکن است دشوارترین مرحله برای رسیدن به هدف‌تان برای سالم ماندن باشد، ولی اگر برای رسیدن به هدف‌ ثابت قدم هستید، باید دست از سیگار کشیدن بردارید.

 

 

۶.هر روز زمانی را ورزش کردن اختصاص بدهید. وقتی مسیرتان را برای یک روز تعیین می‌کنید، حدود ۴۵ دقیقه را به پیاده‌روی اختصاص بدهید. پیاده‌روی، روش بسیار خوبی برای تمرین بدنی، خوردن هوای تازه، آرام کردن ذهن و بالا بردن ضربان قلب است. علاوه بر این، با به همراه داشتن یک جفت دمبل نیز می‌توانید تمرین‌هایی ساده و راحت انجام بدهید. اگر می‌خواهید یک راننده سالم باشید، ورزش کردن از ضروریات است.(  برای خواندن مقاله ورزش کردن پشت فرمان کلیک کنید)

 

 

۷.به یاد داشته باشید که همیشه قبل از غذا خوردن دست‌هایتان را بشویید تا خطر بیمار شدن را کاهش بدهید. اگر رژیم غذایی خوبی نداشته باشید، ورزش نکنید و به اندازه کافی نخوابید، سیستم ایمنی بدن شما به اندازه کافی قوی نخواهد بود. بهتر است در طول مسیر مرتب دست‌هایتان را بشویید تا از انتقال میکروب‌های بیماری‌زا جلوگیری کنید، به ویژه وقتی که جای‌تان را با رانندگان همکار عوض می‌کنید و شما پشت فرمان می‌نشینید. شاید همکاران‌تان به اندازه شما تمایلی به سالم ماندن نداشته باشند.

 

 

 

۸.به اندازه کافی بخوابید تا ذهن و جسم‌تان را نوسازی کنید. خواب نیز در ساختن یک سیستم ایمنی قوی نقش مهمی دارد، پس به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید که خواب کافی داشته باشید و هنگام صبح هوشیار و سرحال باشید.( برای خواندن مقاله خوراکی هایی که مانع خواب آلودگی میشود کلیک کنید)

 

 

۹.خوردن مکمل‌های ویتامین را در برنامه روزانه‌تان بگنجانید. ویتامین‌ها موادی که از طریق غذا به بدن‌تان نمی‌رسد را تأمین و تضمین خواهند کرد آنچه به آن نیاز دارید در اختیارتان قرار خواهد گرفت.

 

-نکته

توجه داشته باشید که شغل شما به عنوان یک راننده کامیون ممکن است وقتی تصمیم می‌گیرید سالم باشید، موانعی بر سر راه شما بگذارد ولی اجازه ندهید این موانع برای شما به بهانه‌ تبدیل شوند. اگر می‌خواهید یک راننده سالم و سرحال باشید، بدانید با این که شغل شما رسیدن به این هدف را با دشواری‌هایی همراه می‌کند ولی سالم بودن هنوز هم در دسترس است و به طور قطع می‌توانید به آن دست پیدا کنید.