زمان مطالعه: ۲ دقیقه

یک راننده کامیون شاد و با نشاط بیشتر دوست دارد به کامیون و شغل رانندگی خودش بچسبد تا این که به دنبال شغل بهتری بگردد. یک راننده کامیون این کار را فقط به خاطر این انتخاب نکرده است که بیکار نباشد، بلکه به این علت آن را انتخاب کرده که عاشق حقیقی رانندگی کردن است.

خب، چه چیزی باعث می‌شود راننده کامیون شادتری باشید؟

باید گفت عوامل زیادی وجود دارند که بر شادی و خوشحالی یک راننده کامیون تأثیر گذار هستند و صرفاً دستمزد بالا نمی‌تواند دلیلی برای خوشحالی باشد. علاوه بر دستمزد مناسب، عوامل بسیار زیاد دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند بر رضایتمندی شغلی رانندگان تأثیرگذار باشند و در ادامه مطلب به برخی از این موارد اشاره خواهد شد.

۱.تعرفه پرداخت: آیا دستمزد مناسب و منصفانه‌ای برای همه کارهایی که انجام داده‌اید به شما پرداخت می‌شود؟ دستمزد زمانی که برای بارگیری یا تخلیه بار منتظر مانده‌اید، دستمزد ساعاتی که رانندگی کرده‌اید و همچنین دستمزد کارهای اضافه‌ای که انجام داده‌اید به طور منصفانه‌ای محاسبه و به شما پرداخت می‌گردد؟

 

چگونه می‌توان راننده شادتری بود؟

برنامه ریزی

 

۲.برنامه کاری: آیا برنامه کاری شما مناسب است؟ آیا انتظارات شما را برآورده می‌کند؟ آیا بین روزهای کاری و روزهای استراحت توازن خوبی برقرار است؟

 

۳.همکاران: آیا کارکنان، مشتریان و روابط شما با آن‌ها رضایت‌بخش است؟ هیچ مشکل یا مساله خاصی در این زمینه وجود ندارد؟

چگونه می‌توان راننده شادتری بود؟

رابطه خوب و دوستانه

۴.رفتار مناسب و منصفانه: آیا با شما به عنوان راننده به خوبی رفتار می‌شود، خواه با یک شرکت باربری آنلاین کار می‌کنید، خواه بارهای‌تان را از یک سامانه هوشمند اعلام بار دریافت می‌کنید.

 

۵.مقاصد: آیا مقاصدی که به آن ها سفر می‌کنید را دوست دارید؟ ممکن است بعضی از رانندگان رفتن به مناطق بد آب و هوا یا صعب العبور و دور افتاده را دوست نداشته باشند.

چگونه می‌توان راننده شادتری بود؟

مقاصد زیبا

۶.رضایتمندی و توازن از زمان کار و استراحت: رانندگان کامیون باید مدت زمان مناسبی را در خانه بگذرانند، البته بعضی ها هم دیوانه کار کردن هستند و دوست ندارند اوقاتی را به استراحت بپردازند. نکته جالب نیز در همین جاست. بعضی رانندگان آن قدر کار می‌کنند تا از پا در بیایند و در نتیجه با ارتباط شان را با اعضاء خانواده یا همسرشان از دست خواهند داد. باید بین زمان کار و زمان استراحت توازن مناسبی وجود داشته باشد.(برای مطالعه مقاله در مورد روش های غلبه بر افسردگی کلیک کنید)

در کل باید گفت صنعت حمل و نقل، صنعتی “خشک و سرد” شناخته می‌شود و گاهی به رانندگان کم توجهی می‌شود … و این درست نیست.

این صنعت اگر بیشتر به رانندگان احترام بگذارد و نیازهای آن ها را برآورده کند، می‌تواند به راحتی رانندگان جدیدی جذب کند. البته باید گفت هیچ شغلی به عنوان شغل کامل و بی عیب وجود ندارد ولی اگر در این صنعت بتوان بعضی مشکلات را برطرف کرد، شغل رانندگی همه ویژگی‌های لازم برای داشتن یک زندگی خوب را دارد و می‌توان رانندگان را شاد و خوشحال نگاه داشت.

شرکت‌های باربری باید به نیازهای رانندگان توجه کامل بکنند، به صحبت‌های آنان گوش بدهند، مشکلات‌شان را حل و با آن‌ها منصفانه رفتار بکنند. راننده نباید احساس کند که برای شرکتش ارزشی ندارد و فکر بیرون رفتن از این حرفه به سرش خطور نکند. در پایان باید گفت صنعت حمل و نقل باید مشکلات واقعی را بشناسد و در صدد رفع آن‌ها بر بیاید ولی این کار نباید زیاد به تعویق بیفتد.