زمان مطالعه: ۲ دقیقه

همانطور که میدانید بخش قابل توجهی از وسایل نقلیه سنگین کشورمان ( وانت بار، نیسان ها، خاورها، کامیونت ها، کامیون ها، تریلی ها و …. ) فرسوده و دارای عمر زیاد میباشند و همین امر باعث شده علاوه بر افزایش آلودگی هوا، هزینه های حمل و نقل بار و کالا نیز افزایش یابد. این مشکلات دلیلی شد تا برخی از مسئولین کشور تدابیری را برای رفع فرسودگی ناوگان شهری لحاظ کنند و به مسئله اسقاط خودروهای فرسوده باربری روی بیاورند.

مدیرعامل اتحادیه اتوبوسرانی شهری که مجری طرح نوسازی ناوگان شهری نیز میباشد در گفتگویی به طرح نوسازی ناوگان سنگین و نیمه سنگین حمل و نقل بار (اسقاط خودرو) در کشور پرداخت. در این طرح جمعا ۲۱ هزار خودروی فرسوده نوسازی میشوند که از این تعداد ۲ هزار خودروی سنگین و نیمه سنگین(مانند کامیون، تریلی، کامیونت، نیسان و..) و ۱۹ هزار وانت بار خواهند بود.
محسن مسلم خانی در ابتدای گفتگوی خود به شرایط این تسهیلات اشاره کرد و گفت: “این طرح با همکاری بانک های بزرگ کشور (ملی، ملت، صادرات و تجارت) آغاز به کار خواهد کرد تا تسهیلات ارزان قیمت و مناسبی را به رانندگان وسایل نقلیه فرسوده مانند کامیون، نیسان و وانت بارها ارائه دهیم. متقاضیان خودروهای حمل بار وانت، کامیونت و سنگین که تا ۱۰۰ میلیون وام تقاضا دارند باید یک ضامن معتبر و افرادی که تقاضای بالای ۱۰۰ میلیون وام دارند باید دو ضامن معتبر به بانک ها معرفی نمایند.  سود تسهیلات ۸ درصد بوده و به وانت بارهای فرسوده تا ۲۰ میلیون و خودروهای نیمه سنگین و سنگین مانند کامیون، تریلی و کامیونت تا ۲۲۰ میلیون وام تعلق میگیرد.”
مدیر عامل اتحادیه اتوبوسرانی شهری در ادامه اظهار داشت: “شرکت های خودروسازی ایران مانند زامیاد، ایرانخودرو دیزل و تیراژه دیزل آمادگی خود را برای تحویل خودروهای نو به صاحبان خودروهای فرسوده اعلام کردند که پس از طی کردن مراحل اداری و اسقاط خودروی قبلی اجرا خواهد شد. زمان تحویل ماشین از ابتدای ثبت نام یک ماه اعلام شده است. متقاضیان برای ثبت نام اسقاط خودروی خود میتوانند یه سامانه www.taxiholding.ir مراجعه نمایند و یا به صورت حضوری به سازمان های حمل و نقل یا تاکسیرانی شهرها مراجعه نمایند.”
مسلم خانی در انتها به سابقه اجرای طرح های اینچنینی پرداخت و گفت: “در گذشته چنین طرحی اجرا نشده و این برای اولین بار است که ناوگان حمل و نقل کالا و بار نوسازی میشوند. بنابراین ظرفیت نیز محدود بوده و بهتر است متقاضیان هرچه زودتر اقدام به ثبت نام کنند. یکی از دلایل بزرگ برای اجرای این طرح آلودگی بیش از حد وسایل نقلیه باربری مانند وانت بارها میباشد که ۱۰ برابر بیشتر از خودروهای شخصی هوا را آلوده میکنند.”
پیش از این نیز طرحی برای نوسازی خودروهای تاکسیرانی کشور اجرا شد که بر اساس آن ۷۸ هزار خودروی متعلق به قبل از سال ۱۳۸۶ در این طرح ثبت نام کردند و تاکنون بیش از ۵۳ هزار خودروی جایگزین (سمند و پژو) تحویل مشتریان شده است.