زمان مطالعه: ۴ دقیقه

استارت‌آپ‌هایی که صنعت حمل و نقل در جهان را متحول ساختند(بخش سوم)

در دو مقاله قبل به ۱۰ استارت‌آپی که در صنعت حمل و نقل با نوآوری‌های خود در صدر قرار گرفتند، پرداختیم. در این مقاله سعی داریم به استارت‌آپ‌های آینده‌ نگری بپردازیم که فعالیت‌شان منحصراً حمل و نقل بار است.

استارت‌آپ‌های بسیاری در رقابتند تا به اوبر باربری تبدیل شوند. در بازار رقابتی حال حاضر، کم کردن فاصله میان رانندگان و ارتباط بخشیدن هرچه آسان‌تر و سریع‌تر آن‌ها با مشتریان و صاحبان کالاهای ارسالی کلید جا نماندن از رقبا است. تشویق رانندگان به استفاده از تلفن‌های هوشمند تا مجهز کردن کامیون‌ها به تجهیزات رهگیری، از جمله تلاش‌هایی برای سرعت و سهولت بخشیدن به این ارتباطات است. همان‌طور که در بخش‌های قبلی صحبت کردیم تکنولوژی و البته هوش مصنوعی کلید این تحولات است. این ‌روزها میلیون‌ها دلار در استارت‌آپ‌ها در سراسر جهان هزینه می‌شود تا این تلاش‌ها به ثمر بنشیند و از قبال آن هزاران میلیارد دلار از یکی از پرسودترین صنایع جهان درآمد حاصل شود.

آسان بار-آسان پدیا-استارت‌آپ‌هایی که صنعت حمل و نقل را متحول ساختند

تراکر پث (Trucker Path):

این شرکت امریکائی محبوب‎ترین شرکت حمل و نقل با کامیون است. این شرکت دو سرویس مختلف ارائه می‌دهد: اولین سرویس تراکر پث، دقیقاً هم نام با نام شرکت است. این سرویس در قالب یک اپلیکیشن، پارکینگ‌ها، باسکول‌ها، توقف‌گاه‌ها، ایستگاه‌ها، استراحت‌گاه‌ها و جایگاه‌های سوخت‌گیری، کارواش‌های خودروی سنگین و ملزومات دیگر هر راننده کامیون را کاملاً به روز و با دقت بسیار بالا در قالب نقشه‌های تعاملی به او ارائه می‌کند. این اپلیکیشن بیش از ۷۰۰ هزار عضو فعال دارد و بالاترین رشد را در میان اپلیکیشن‌های مشابه در این صنعت به خود اختصاص می‌دهد. رانندگان بهترین استراحت‌گاه‌ها، کم‌ترین نرخ سوخت، وضعیت باسکول‌ها و ده‌ها مولفه دیگر را در این اپلیکیشن به بحث و تبادل نظر می‌گذارند و با توجه به نظر رانندگان دیگر در مسیر خود بعضی از آن‌ها را انتخاب می‌کنند. این اپلیکیشن نزدیک به ۲ میلیون دانلود دارد و پر دانلودترین اپلیکیشن در صنایع باربری با کامیون است.

 

آسان بار-آسان پدیا-استارت‌آپ‌هایی که صنعت حمل و نقل را متحول ساختند

 

اپلیکیشن و سرویس دوم که این شرکت به بازار معرفی کرد، اپلیکیشن تراک لود (Truckload) است. این اپلیکیشن روزانه هزاران محموله را به هزاران راننده‌ای که آماده حمل آن با کامیون‌های خود هستند معرفی می‌کند. در واقع این سیستم پلی است که راننده را با صاحبان محموله و کالاها به یکدیگر معرفی کرده و آنان را به هم ارتباط می‌دهد تا حمل و نقل به مناسب‌ترین، کارآمدترین، آسان‌ترین و سریع‌ترین نوع ممکن اتفاق بیفتد.

 

آسان بار-آسان پدیا-استارت‌آپ‌هایی که صنعت حمل و نقل را متحول ساختند

کی چِین لاجستیکز (Keychain Logistics):

این استارت‌آپ هم متعلق به ایالات متحده است، ماموریت این استارت‌آپ هم ایجاد پلی میان رانندگان کامیون و صاحبان و فرستندگان کالا و محموله است با این تفاوت که این استارت‌آپ کارگزاری و حق‌العمل کاری را نیز جزو محدوده فعالیت خود قرارداده است. کی چِین لاجستیکز روزانه ظرفیت پیشنهاد ۴۰۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰۰ محموله را به رانندگان را دارد که عدد بسیار بالائی است و دست رانندگان را در انتخاب بار خود کاملاً باز می‌گذارد. مهم‌ترین مشخصه این اپلیکیشن، نحوه قیمت‌گذاری منحصر به فرد آن است. این اپلیکیشن الگوریتم خاصی برای قیمت‌گذاری ایجاد کرده، این الگوریتم از ۷۸ فاکتور مختلف برای قیمت‌گذاری بر هزینه حمل محموله‌ها استفاده می‌کند. به طور مثال: قیمت گازوئیل، ترافیک، راه‌ها و… از این نوع متغیرها هستند. با توجه به تکنولوژی و زیرساخت‌هایی که این شرکت مهیا کرده، توانسته کمترین هزینه را داشته باشد و کارآمدی و بازده بالائی از خود ارائه دهد. این دستاورد، دست شرکت را باز گذاشته تا تنها حدود ۶ تا ۱۲ درصد از میزان هزینه حمل را به عنوان حاشیه خود در نظر داشته باشد. رانندگان می‌توانند به سرعت محموله خود را از طریق کی چِین رزرو کرده و ۲۴ ساعت پس از تحویل، مبلغ کرایه را از طریق اپ دریافت کنند. این اپلیکیشن همچنین، ابزارهایی برای رهگیری محموله توسط فرستنده و علاوه بر آن تصویری از رسید مدارک حمل نیز به فرستنده ارائه می‌کند.

 

آسان بار_آسان پدیا-

کانووی (Convoy):

کانووی هم استارت‌آپی امریکائی است، کانووی در تلاش است تا میزانی که امکان دارد باربری با کامیون را بهینه کند. گفته می‌شود ۴۰% حرکت کامیون‌ها بدون محموله است و در واقع در مسیر بازگشت و پس از تحویل بار، دیگر محموله‌ای برای راننده وجود ندارد و وی ناچار است تا کامیون خود را خالی به مبدا بازگرداند. کانووی در تلاش است تا با ایجاد زیرساخت‌های لازم از طریق اپلیکیشن هم برای راننده و هم برای صاحبان کالا بتواند ابن درصد را کم و کم‌تر کند. کانووی از نظر جذب سرمایه‌گذار نیز می‌تواند صاحب سبک به شمار بیاید، این شرکت با وجود اینکه تنها از سال ۲۰۱۵ شروع به کار کرده توانسته ۳۲ سرمایه‌گذار به خود جلب کنم و بیش از ۸۰ میلیون دلار از این راه کسب و کار خود را گسترده دهد. از شناخته‌شده‌ترین این سرمایه‌گذاران می‌توان به بیل گیتس، جف بزوس و بیل بردلی اشاره کرد.

 

آسان بار_آسان پدیا-استارت‌آپ‌هایی که صنعت حمل و نقل را متحول ساختند

 

در این مجموعه مقالات به چندین استارت‌آپ مهم، تاثیرگذار و صاحب سبک در صنایع حمل و نقل پرداختیم، چندین غول شناخته شده و مشهور مانند اوبر (Uber)، وِیز (Waze)، لیفت (Lyft) و … را تعمداً به فراموشی سپردیم تا امکان پرداختن به استارت‌آپ‌های قوی اما زیر سایه نیز فرآهم شود. در قسمت بعدی (پایانی) منحصراً به استارت‌آپ‌های حمل و نقل کشورمان پرداخته و روش‌ها و رویه‌های مبتکرانه آن‌ها را مورد مطالعه و بررسی قرار خواهیم داد. اگر فکر می‌کنید در این سری مقالات، استارت‌آپی می‌بایست در لیست ما قرار می‌گرفت اما قرار نگرفت ما را از نظرات خود بهره‌مند کنید. اگر علاقه‌مندید به لیست جامع و کاملی از استارت‌آپ‌های حمل و نقل دسترسی داشته باشید، در اینجا با صدها مورد آشنا شوید.

 


برای مطالعه بخش دوم این مقاله، کلیک کنید.