زمان مطالعه: ۲ دقیقه

با نزدیک شدن به مهرماه و شروع فصل مدارس، باز هم به یکی از بزرگترین چالش های شهر تهران یعنی افزایش حجم ترافیک میرسیم. سردار مهماندار، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در حالی از افزایش ۳۰ درصدی ترافیک در شهر تهران خبر میدهد که به نظر میرسد بعد از چندین سال تحقیق و بررسی همچنان راه حل مناسبی برای حل این معضل بدست نیامده است.
سردار مهماندار در بخشی از صحبت های خود به جدیت بیشتر پلیس راهور در بررسی معاینه فنی خودرو ها اشاره کرد و گفت: “در خصوص فعالیت سرویس مدارس سخت گیرتر شدیم و اگر خودرویی معاینه فنی نداشته باشد یا به هر دلیلی نتوانسته باشد مجوز لازم برای سرویس مدارس را کسب کند ، به هیچ وجه اجازه فعالیت نخواهد داشت.”

در همین راستا یکی از کارشناسان حمل و نقل به حجم ترافیک مهرماه اشاره کرد و میگوید: “افزایش حجم ترافیک از اول مهرماه قطعی است که البته میتوان با انجام برخی امور از حجم این ترافیک بکاهیم. یکی از این امور ایجاد یک خط ویژه اتوبوس در اتوبان همت است که البته باید تعداد محدودی ایستگاه داشته باشد. همچنین به جای استفاده از موانع فلزی هم باید از دوربین استفاده کنیم تا از حجم ترافیک کاسته شود.”
وهاب میزانی در ادامه اظهار داشت: “رایگان شدن مترو و اتوبوس در هفته اول مهرماه میتواند از حجم ترافیک شهر تهران بکاهد اما قطعا کافی نیست. پلیس راهور و دیگر نهادها باید اقدامات مجزایی در جهت کاهش ترافیک انجام دهند. به طور مثال میتوان به موارد زیر اشاره کرد: “رفع توقف های بیش از اندازه خودروهای شخصی در جلوی مدارس و دانشگاه ها، الزام استفاده از حمل و نقل عمومی برای مسئولین دولتی و شهرداری ها، احداث خط BRT اتوبوس در اتوبان همت و استفاده از دوربین به جای حفاظ، راه اندازی خط ویژه BRT برای مسیر تهران-کرج و ادامه BRT حکیم-آرژانتین که تا منطقه ۲۲ میتواند ادامه داشته باشد. ”
میزانی در انتهای گفتگوی خود به تجربه سال های گذشته اشاره کرد و گفت: “امسال باید از تجربه سالهای گذشته استفاده کنیم تا مشکلات کمتر شوند. تغییر زمان بندی چراغ ها با توجه به اطلاعات سیستم SCATS، شناخت گره های ترافیکی و گلوگاه ها، هماهنگی برای استقرار پلیس راهور در مکان های مناسب، بازرسی های دقیق تاکسیرانی و اتوبوسرانی، کنترل تردد سرویس های مدارس و به طور کلی تمامی مواردی که در سال های گذشته با مشکل مواج شده بودند، امسال باید مورد بررسی و دقت بیشتری قرار بگیرند.”