زمان مطالعه: ۲ دقیقه

کشاورزیان معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: باید در نظر داشت که در زمان مواجهه با تنگناهای اعتباری، اولویت تخصیص منابع به جای احداث راه‌های جدید با نگهداری راه‌هاست. به طوریکه هزینه ساخت ۱ کیلومتر راه برابر با نگهداری ۳۰ کیلومتر راه است.

داود کشاورزیان در نهمین همایش ملی قیر و اسفالت اظهار داشت: این مراسم از معدود همایش‌هایی در کشور است که به افزایش بهره‌وری کمک می کند.

وی افزود: روکش ۷۵ درصد راه‌های کشور با مشکل مواجه است و اگر به دنبال انجام عملیات روکش اسفالت و تجدید روکش‌ها در سطح مطلوب هستیم با حدود ۲۰ تا ۲۴ میلیون تن آسفالت مصرف شود که بنا به دلایل تنگناهای اعتباری طی سه سال اخیر از ۱۲ میلیون تن به ۱۰ میلیون و امسال به ۸ میلیون تن تقلیل یافته است که البته فشار آن بردوش پیمانکاران قرار می‌گیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: باید در نظر داشت که در زمان مواجهه با تنگناهای اعتباری، اولویت تخصیص منابع به جای احداث راه‌های جدید با نگهداری راه‌هاست. به طوری‌که هزینه ساخت ۱ کیلومتر راه برابر با نگهداری ۳۰ کیلومتر راه است. البته این حرف‌ها به گوش افرادی که باید برسد خواهد رسید.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به نتایج جاصل از پایش سامانه PMS گفت: این سامانه ۵۲ هزار کیلومتر از راه‌های شریانی را با ثبت حدود ۵ میلیون عکس پایش کرده‌است و به زودی برای راه‌های غیر شریانی نیز استفاده خواهد شد.

کشاورزیان با بیان این‌که «با تولیدکنندگان فاقد مجوز قرارداد منعقد نخواهد شد» گفت: هم اکنون از ۸۵۰ کارخانه تولید کننده قیر ۳۵۰ کارخانه دارای مجوز هستند و ۲۵۰ کارخانه نیز در شرف اخذ مجوز قرار دارند و سازمان راهداری حد الامکان با کارخانه‌های دارای گرید A قرارداد منعقد می کند و تنها در صورت نبود دسترسی از سایر گریدها استفاده خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ساماندهی پلان‌های قیر امولسیون گفت: استفاده از تانکرهای دوجداره در حمل قیر عملیاتی شد که کار مفیدی بود، همچنین امروز نیز سامانه رصد سلامت قیر حین حمل از محل بارگیری تا تخلیه نیز رونمایی شد که در جلوگیری از کاهش بهره‌وری قیر اثر قابل توجهی دارد.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خاطرنشان کرد: به منظور به روز رسانی فهرست‌بهار دوره‌های آموزشی در مرکز تحقیقات راه،مسکن و شهرسازی و آموزشگاه شهید تفویضی برگزار شده است.

کشاورزیان یادآور شد: وضعیت اعتباری کشور طوری نیست که امکان خرید جنس‌های با کیفیت پایین در مناقصه وجود داشته باشد. همچنین باید توجه داشت که قانون آیین‌نامه برای خرید محصولی با قیمت پایین‌تر تاکید نکرده بلکه بر تناسب کیفیت و قیمت تاکید داشته است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پایان انجام تمام این اقدامات را راهکاری برای ارتقا بهره‌وری عنوان کرد.