زمان مطالعه: ۵ دقیقه

مشکلات عدیده گمرک بازرگان و راه رهایی از آنها

جمعی از رانندگان ترانزیت در نامه‌ای به مدیر کل حراست گمرک جمهوری اسلامی ایران، از وجود «مشکلات عدیده گمرک بازرگان و عدم رسیدگی از طرف مدیریت حوزه مربوطه» خبر داده‌ و خواستار ورود حراست، به این موضوع شده‌اند.

مشکلات عدیده گمرک بازرگان و راه رهایی از آنها

در متن این نامه که در شبکه‌های اجتماعی و کانال‌های تلگرامی مرتبط با حمل‌ونقل جاده‌ای منتشر شده، آمده است:

حراست کل گمرک جمهوری اسلامی ایران

جناب آقای ریاضی

با سلام احترام

پیرو مشکلات عدیده در حوزه گمرک بازرگان و عدم رسیدگی از طرف مدیریت حوزه مربوطه، اینجانبان تعدادی از رانندگان ترانزیت عبوری از این گمرک توجه حضرتعالی را به پاره‌ای از مشکلات جلب می‌نماییم.(درباره دیگر مشکلات رانندگان ترانزیت بدانید)

۱- موضوع دریافت وجوه نامتعارف گاه و بیگاه توسط بعضی از عوامل گمرک از رانندگان، به بهانه‌های واهی از قبیل ناخوانا بودن مدارک، تبدیل به یک رسم و عرف غلط در این گمرک شده است به‌نحوی‌که چنانچه راننده از پرداخت مبلغ درخواستی امتناع ورزد، قطعا برای عبور ترانزیت با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو خواهد بود. این موضوع از در ورود بیجک نویسی شروع شده و تا مامور ارزیاب، مامور کنترل ایکس‌ری، مامور کنترل سگ مواد یاب، مامور اندازه‌گیری سوخت و … تسری یافته است.

مشکلات عدیده گمرک بازرگان و راه رهایی از آنها

۲- تردد افراد غیر از پرسنل گمرک و رانندگان و همچنین نمایندگان شرکت‌ها، در محوطه گمرک عملا حوزه ترانزیت را که باید یک منطقه ایزوله باشد تبدیل به یک بازار آشفته کرده است. به‌نحوی‌که عملا امنیت کامیون‌های عبوری به صفر رسیده و این موضوع منتج شده است به بریدن چادر کامیون‌ها در طول شب و دست‌اندازی به محموله ترانزیتی، سوار شدن افراد قاچاق در داخل محوطه بار بدون اطلاع راننده، باز کردن جعبه کانتینر راننده، باز کردن کابین خود راننده و تهاجم فیزیکی به راننده، بازکردن پلمب بار، جاسازی مواد قاچاق از قبیل گازوییل و سیگار و داروهای ممنوعه و از این قبیل در کامیون. چنانچه راننده متوجه موضوع شود و اعتراض نماید، همان افراد غیر مسئول داخل محوطه ، فرد راننده را تهدید جانی می‌کنند.

مشکلات عدیده گمرک بازرگان و راه رهایی از آنها

۳- همانگونه که اطلاع دارید در سنوات و ماه‌های گذشته رانندگان بی‌گناهی به دلیل جاسازی مواد مخدر در داخل محموله در کشورهای اروپایی و ترکیه ضمن بازرسی، دستگیر و روانه زندان شده‌اند این درصورتی است که گمرک بازرگان در ظاهر بالاترین کنترل و بازرسی را در حین عبور انجام داده و از قضا چیزی کشف نکرده است و بلافاصله که کامیون وارد گمرک ترک می‌شود، کنترل و بازرسی ترک‌ها منجر به کشف شده می‌شود. چگونه است که بازرسی‌های داخل کشور خودمان این مواد را کشف نکرده‌اند؟ آیا کسی پاسخگوی اتلاف عمر و زندگی و سرمایه آن راننده بی‌گناه خواهدبود؟ از طرفی عدم کنترل صحیح داخل گمرک بازرگان منجر به این شده که کشورهای اروپایی و ترک، دیدگاه کاملا منفی نسبت به کامیون ایرانی داشته باشند به‌طوری‌که در مرزهای ورودی اتحادیه اروپا این کامیون‌ها روزها در صف کنترل معطل می‌مانند. امروز به شکلی شده است که اگر کامیون ایرانی به گیت ورودی گمرک اتحادیه می‌رسد، بدون بحث به بازرسی‌های شدید هدایت می‌شود که نتیجه آن تخریب محموله ترانزیتی، تحمیل هزینه‌های مضاعف و مسائل روحی روانی است.

مشکلات عدیده گمرک بازرگان و راه رهایی از آنها

 

۴- متاسفانه در شرایط امروز کشور عزیزمان در تقابل با تحریم‌های ظالمانه غرب، سیستم کنترل و خروجی گمرک بازرگان عملا به یک مشکل لاینحل تبدیل شده است در شرایطی که رئیس جمهور محترم برنامه ارتقای حجم مبادلات ایران و ترکیه را ۳ میلیارد دلار هدف گذاری نموده، عملا با شرایط گمرک بازرگان این هدف بیشتر به یک آروزی دست نیافتنی می‌ماند تا به یک برنامه عملیاتی. حضرتعالی استحضار دارید این حجم از تجارت توسط این ناوگان و عمدتا توسط گمرک بازرگان باید ترانزیت شود حال تصور می‌کنید با عدم رسیدگی به مشکلات حوزه مذکور، این مهم انجام می‌شود؟

جناب آقای ریاضی؛

از حضرتعالی دعوت می‌شود شخصا به منطقه سفر کنید و از نزدیک درددل رانندگان را بشنوید بدون شک با حضور فیزیکی حضرتعالی گره بسیاری از این مشکلات را باز خواهد کرد.

کاظم نیمه‌فروش نیز در جایی دیگر نسبت به مشکلات موجود در مرز بازرگان برای کامیون‌های ایرانی هشدار داد.

او با بیان این‌که برای حل مشکل مرز بازرگان بهترین پیشنهادات را قبلاً مطرح کرده‌ام، اما نمی‌دانم به چه دلیل مسئولان مربوطه هیچ‌گونه علاقه‌ای به اجرایی کردن پیشنهادات مفید و راهگشای اهالی صنف حمل‌ونقل نشان نمی‌دهند، گفت: مشکل مرز بازرگان تراکم بسیار بالا و خارج از ظرفیت کامیون‌ها در این مرز است که در کنار تعلل پرسنل هر دو طرف مرز در پذیرش کامیون‌ها باعث معطلی و صف‌های طولانی در هر دو سوی مرز می‌شود.

او با بیان این‌که ایران با ترکیه(از روابط ترانزیتی ایران و ترکیه چه می دانید؟) سه مرز کامیونی دارد که دو مرز رازی (کاپیکوی) و سرو (اسندره) عملاً برای تردد به‌خصوص ناوگان ایرانی کاربردی ندارد چرا که هم از مسیر اصلی تردد ناوگان ایرانی دور است و هم مسیرشان بالأخص در فصل زمستان بسیار برف‌گیر است، گفت: از همه مهم‌تر از مناطق بسیار ناامن این کشور که محل فعالیت‌های گروه‌های تجزیه‌طلب تروریستی است عبور می‌کنند بنابراین و در عمل ایران تنها یک مرز کامیونی فعال با ترکیه دارد که همین مرز بازرگان است.

او ادامه می‌دهد:با هجوم تمامی کامیون‌ها برای عبور از این گذرگاه، این مرز به حالت ایستایی و قفل شدن می‌رسد، البته تعدادی از کامیون‌داران بومی این منطقه هم اکثراً بدون ایستادن در صف نوبت مرز و با استدلال بومی‌بودن که این نوع عبور بدون مراعات نوبت را حق خود می‌دانند، باعث بروز اختلافات و درگیری بین رانندگان می‌شوند.

مشکلات عدیده گمرک بازرگان و راه رهایی از آنها

این فعال حمل‌ونقلی و راننده کامیون در مسیرهای خارجی، ادامه داد: تنها راه رهایی از این مشکلات مرز بازرگان، افتتاح گذرگاه مرزی جدید در منطقه چشمه ثریا (گوشه یا بورآلان) بالاتر از شهر پلدشت و در مجاورت مرز زمینی فعال ترکیه با جمهوری نخجوان است که مزایای بسیار زیادی برای تردد ناوگان ایرانی دارد، این مرز حتی چندین سال است که مصوبه و تفاهم‌نامه رسمی بین ایران و ترکیه را نیز دارد اما مشخص نیست که به چه دلیل و باوجود این‌همه مشکل و دردسر در مرز بازرگان اجرایی نشده و نمی‌شود؟(در مورد مشکلات کامیون داران در مرزهای دیگر بدانید.)

او به مزایای افتتاح این مرز جدید اشاره کرد و گفت: از بالاترین نقطه مرزی ایران و ترکیه عبور می‌کند در نتیجه حداکثر فاصله را با مناطق ناامن و درگیری در خاک ایران و ترکیه با گروه‌های تروریستی دارا است و هم‌چنین از شهر الغدیر و مناطق اطراف آن گذر می‌کند که دارای قرابت‌های دینی و قومی بسیار زیادی با ایران است و مسیر آن‌ها بسیار سهل گذرتر از مسیر فعلی مورداستفاده ناوگان ایرانی است چراکه از کناره رود ارس می‌گذرد که دارای پستی‌وبلندی و گردنه‌های سخت گذر نیست درنتیجه مصرف سوخت کامیون‌ها را هم کاهش می‌دهد.

مشکلات عدیده گمرک بازرگان و راه رهایی از آنها

این راننده کامیون ادامه داد: هم‌چنین چون شهری در نزدیکی این منطقه نیست مشکلات مربوط به عبور بدون نوبت اشخاص بومی و درگیری‌های بعد آن‌هم اتفاق نخواهد افتاد. ضمن این‌که برای تسریع در بهره‌برداری از این مرز جدید هم نیاز به هزینه‌های بسیار اولیه نیست. چون راه در هر دو طرف مرز موجود است و فقط با مختصری محوطه‌سازی و تعدادی کانکس پیش‌ساخته می‌توان آن را در مرحله اول فقط برای عبور و مرور کامیون‌ها بهره‌برادری کرد و بار سنگین مرز بازرگان را هم کاهش داد هزینه‌هایی روی دوش دولت نخواهد گذاشت.

این راننده کامیون ادامه‌داد: البته با عبور اکثریت کامیون‌های ترانزیت ایرانی از این مرز جدید کامیون‌داران بومی منطقه مرزی بازرگان و اطراف آن‌هم راحت‌تر می‌توانند از بازرگان استفاده کنند و درگیری دائمی بین رانندگان در مورد عبور بدون نوبت این افراد هم از بین می‌رود.