زمان مطالعه: ۲ دقیقه

آیا می‌دانید دود کردن خودرو چه نشانه هایی دارد؟

دود خودرو که یکی از مهمترین عوامل آلودگی هوا است و می‌تواند هشدار بزرگی برای سلامت خودرو باشد به همین منظور رانندگان باید با سرویس های به موقع و همچنین رسیدگی با دقت خودرو خود را همیشه در حالت سالم و استاندارد نگاه دارند‌.

این رسیدگی ها صرفه جویی در وقت، سوخت، پاکیزه ماندن هوا و همچنین پایین بودن هزینه تعمیرات و سوخت را باعث می شود.

رنگ دود نیز نشان دهنده نقص خودرو است، به عنوان مثال:

۱.مشاهده دود آبی راننده می بایست نشت خودرو راچک کنید که این بدان معناست که روغن از مکان خود خارج شده به درون محفظه احتراق انتقال پیدا کرده است.

۲.خلاص بودن بیش از حد شیر سوپاپ نیز میتواند باعث ایجاد این مساله باشد.شیر سوپاپ وسیله ای است که برای آب بندی سوپاپ ها در سر سیلندر استفاده می شود که از ورود روغن به محفظه احتراق از طریق سوپاپ ها جلوگیری می کند.

۳.حجم روغن موتور در این حالت به صورت محسوس کاهش پیدا نمی کند و در هنگام فشردن پا به روی پدال گاز و بالا رفتن دور موتور دود قطع می شود.در این مواقع استحلاک افزایش یافته و میزان آلاینده ها از قدرت و توان موتور خودرو می کاهند،پس چک کردن رینگ ها و سوپاپ ها می بایست به موقع انجام شود.

۴. دود سفید خودرو: در ایام سرد سال به هنگام روشن کردن موتور شاهد دود سفید خودرو هستیم که همزمان با آن آب داخل موتور بخار شده و از اگزوز خارج و پس از چند دقیقه کار کردن تمام میشود و رنگ دود به حات طبیعی خود برمیگردد که به این حالت آب سوزی می گویند. اما دائمی بودن دود سفید نشانه سوختن واشرسرسیلندر و یا ترک خوردگی سیلندر است.درصورت آسیب دیدن یا معیوب شدن واشرسرسیلندریا سیلندر که آب و روغن که در ان ها جریان دارد،به هم راه پیدا کرده و به فضای داخل سیلندر که همان محفظه احتراق است راه می یابد. و همین موضوع باعث هجوم حجم زیادی از بخار اب به داخل اگزوز شده که دود سفید ناشی از آن است.

۵. دود سیاه در لحظات اولیه روشن شدن خودرو می تواند از تولیدات احتراق باشد و در صورتی که با گرم شدن موتور از بین برود نگرانی خاصی را ایجاد نمی کند، اما ادامه پیدا کردن دود سیاه سوخت اضافی در سیلندرها را نشان داده وبه دلیل عدم وجود هوای کافی یا عدم کارسیستم جرقه زنی سوخت به خوبی نمی سوزد. زیرا دود سیاه از نشانه های تولید احتراق ناقص است.اگر خودرو کاربراتوری است،ساسوت خودرو اشکال پیدا کرده است و در صورت انژکتوری بودن آن احتمال خرابی انژکتور وجود دارد. در صورت مشکل دار شدن سیستم جرقه زنی می بایست شمع ها و وایرهای خودرو بررسی شوند و همچنین فیلتر هوا سر موقع تعویض شود.

برای گوش دادن در مورد مراقبت از سلامت خود به عنوان راننده کامیون، فایل صوتی زیر را دانلود کنید?

 

[gm album=35 module=jq-mplayer]