زمان مطالعه: ۳ دقیقه

آیا فکر می‌کنید مسیر رفت و آمد روزمره شما سخت و پر دردسر است؟ اگر این‌طور است به آن راننده‌هایی فکر کنید که بر روی سردترین جاده‌های جهان با یخ و کولاک می‌جنگند.

در بسیاری از مناطق جهان، به برف به عنوان پدیده‌ای نادر و کمیاب نگاه می‌کنند، چون در طول فصل زمستان به آن اندازه نمی‌بارد که مردم را برای یک یا دو هفته به دردسر بیندازد. با این اوصاف، شاید گزارش‌های هواشناسی زیاد برای‌تان مهم نباشد ولی برای رانندگانی که مجبورند در طول سال، روزهای زیادی را با یخ و کولاک بجنگند، داستان از قرار دیگری است.

در ادامه مطلب با پنج جاده بسیار سرد دنیا آشنا خواهید شد که برخی از آن‌ها به خاطر داشتن هوای سرد بسیار سرد معروفند و برخی به خاطر آب و هوای به شدت متغیر، بعضی هم که برهوت به تمام معنا هستند!

*جاده کرینول‌پس، اسکاتلند

جاده کرینول‌پس، بین پیست اسکی گلنشی و دهکده بریمار در اسکاتلند قرار دارد و مرتفع‌ترین جاده اصلی در بریتانیا محسوب می‌شود. این جاده را به ویژه در طول زمستان  اصلاً نباید دستکم گرفت.

جاده کرینول‌پس در دهه ۷۰ میلادی ساخته شد و مسیری بود که گله‌داران گاو و گوسفندهایشان را از طریق آن به بازار می‌رساندند، ولی امروز فقط راهی است برای رسیدن به پیست اسکی گلنشی. بلندترین نقطه این جاده ۶۷۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد، به همین علت در طول زمستان همیشه پوشیده از برف است. پیچ خطرناک آرنج شیطان که شش پیچ تند و بالارونده دارد در گذشته شرایط را برای رانندگان بسیار سخت می‌کرد ولی امروزه یک مسیر کنارگذر برای آن ساخته شده است تا این مشکل از سر راه خودروها برداشته شود. با این حال، در طول فصل زمستان هیچ کدام از جاده‌های انگلستان به اندازه این جاده چالش‌برانگیز نیست.

*آرجپلوگ، سوئد

هوای سرد و باد و بوران زمستانی همیشه هم چیز بدی نیست! شهر آرجپلوگ سوئد این پدیده را  به یک فرصت تبدیل کرده، چون هر سال در فصل زمستان عده زیادی از کارشناسان و مهندسین برای تست کردن خودروهایشان در شرایط سرد و سخت به این شهر سرازیر می‌شوند.

شهر آرجپلوگ درست در زیر مدار شمالگان و در کنار دریاچه هورناوان قرار گرفته است که عمیق‌ترین و عریض‌ترین دریاچه سوئد به شمار می‌رود. در فصل زمستان دمای هوا به ۲۰- درجه سانتیگراد می‌رسد، کل آب دریاچه یخ می‌زند و آن را به بستری پهن و گسترده تبدیل می‌کند و تولید کنندگان تایر از این بستر یخی برای تست کردن محصولات‌شان استفاده می‌کنند. بسیاری از شرکت‌های خودروسازی نیز در این منطقه کلاس‌های آموزش رانندگی در زمستان برگزار می‌کنند.

*بزرگراه کولیما، روسیه

هیچکدام از جاده‌های هولناک زمستانی به پای بزرگراه کولمیا نمی‌رسند. این بزرگراه بر روی لایه‌های منجمد دائمی ساخته شده است و اغلب از آن به عنوان سردترین جاده دنیا یاد می‌شود. این بزرگراه شهرهای ماگادن و نیژی بستیخ در منتها علیه شرق روسیه را به هم متصل می‌کند و فقط ۱۰۰ کیلومتر با اویمیاکون (سردترین نقطه دارای سکنه بر روی زمین که دمای هوا به ۵۰- سانتیگراد می‌رسد) فاصله دارد. این میسر در دوران استالین و توسط کارگرانی ساخته شد که به اجبار به این کار واداشته شده بودند. افراد محلی به این بزرگراه لقب “جاده استخوان‎ها” داده‌اند چون کارگرانی که در حین ساخت بزرگراه جان خودشان را از دست می‌دادند زیر جاده دفن می‌شدند.

*جاده مک‌موردو، قطب جنوب

 

برای افراد عادی این فرصت وجود ندارد که روی این جاده زمستانی و شگفت‌انگیز رانندگی کنند و فقط پژوهشگران قطب جنوب روی آن رفت و آمد می‌کنند. این جاده برفی که ۱۶۰۰ کیلومتر طول دارد و پایگاه تحقیقاتی مک‌موردو را به پایگاه تحقیقاتی آموندسن اسکات متصل می‌کند، از طریق تسطیح کردن برف و پر کردن شکاف‌های عمیق ایجاد شده است.

این جاده به این منظور ساخته شده است که در شرایط بد جوی و هنگامی که هواپیما قادر به پرواز نباشد، امکان انتقال غذا و تجهیزات به پایگاه آموندسن اسکات را فراهم کند. سفر بر روی این جاده با فقط با کامیون‌های کاترپیلار امکان‌پذیر است و ۴۰ روز طول می‌کشد. این جاده بیش از ۲۰۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد و به خاطر جا به جا شدن لایه‌های یخ، هر سال به مرمت و بازسازی نیاز دارد.

*بزرگراه دالتون

بزرگراه دالتون که ۶۶۶ کیلومتر طول دارد از شمال شهر فربنکس در آلاسکا شروع می‌شود و تا آرکتیک اوشن امتداد می‌یابد. این جاده در سال ۱۹۷۴ و به منظور پشتیبانی از خطوط لوله ترنس آلاسکا ساخته شد ولی شهرتش را مدیون مجموعه تلویزیونی رانندگان جاده یخ است که بر روی این جاده ساخته شد.

در طول این مسیر دور افتاده و پوشیده از برف فقط سه شهر کوچک قرار دارند ولی در فصل زمستان نیاز صنعت نفت باعث می‌شود در هر روز بیش از ۲۵۰ کامیون در طول این جاده هولناک رفت و آمد کنند. بزرگراه دالتون به خاطر بادهای وحشی و کولاک‌هایش شهرت دارد و در زمستان دمای هوای آن به ۳۲- درجه سانتیگراد می‌رسد.