زمان مطالعه: ۴ دقیقه

اکنون که در فصل زمستان به سر می‌بریم، احتمال بارش برف سنگین و مختل شدن زندگی روزمره بیشتر است، البته شاید برف زیادی نبارد ولی بهتر است برای آن آمادگی داشته باشیم. در این مقاله به شما خواهیم گفت اگر جاده‌ها سفیدپوش شدند، چه کارهایی باید انجام بدهید.

اولین و ضروری‌ترین سوالی که باید به آن جواب بدهید این است که آیا انجام آن سفر ضروری است یا نه. اگر در منزل بودید و شب برف سنگین بارید، بهتر است دور بیرون رفتن را خط بکشید، چون رفت و آمد کردن روی جاده‌های برفی چیزی نیست که بتوان آن را برای تفریح و سرگرمی انجام داد.

اگر محل کارتان از منزل فاصله دارد و حتماً هم باید کارهایتان را به صورت حضوری انجام بدهید، پس باید به فکر چاره باشید. اگر مجبورید با خودرو شخصی به محل کار بروید، همیشه ترتیبی بدهید که از راه‌های اصلی بگذرید. همیشه راه‌های اصلی توسط شهرداری شن و نمک‌پاشی می‌شوند، به همین خاطر بهتر است در ترافیک گیر کنید تا این‌که ریسک کنید و از مسیرهای فرعی بروید. تردد در راه‌های اصلی این مزیت را نیز دارد که در صورت خرابی خودرو یا بروز تصادف، دسترسی به شما آسان‌تر خواهد بود.

اگر برف تبدیل به یخ شده باشد، باید با احتیاط بیشتری رانندگی کنید تا خودرو لیز نخورد. وقتی با خودروهای دنده دستی می‌خواهید از حالت سکون به حرکت در بیایید، می‌توانید از دنده ۲ استفاده کنید تا اصطکاک بین تایرها و سطح زمین بیشتر شود. اگر پدال گاز را زیاد بفشارید، نیروی زیادی به سوی چرخ‌ها می‌فرستید، به این ترتیب استفاده از دنده سنگین‌تر باعث می‌شود خودرو به ناگهان دور بر ندارد و چرخ‌ها به راحتی بکسواد نکنند.

وقتی به راه افتادید، بهتر است با سرعت یکنواخت حرکت کنید. اگر با سرعت زیاد حرکت کنید، به راحتی کنترل خودرو را از دست خواهید داد. از خودرو جلویی فاصله زیادی بگیرید، به گونه‌ای که زمان و فاصله مناسبی برای واکنش نشان دادن و ترمز گرفتن احتمالی داشته باشید. تا اینجا به اصول اولیه اشاره شد و در ادامه مطلب به چند نکته مهم اشاره خواهیم کرد که بهتر است آن‌ها با به دقت مطالعه کنید و خوب به خاطر بسپارید.

*آماده باشید.

 همیشه برای بدترین شرایط برنامه‌ریزی کنید. لباس گرم، یک زیرانداز کوچک، چراغ قوه، بیلچه و حتی مقداری غذا به همراه داشته باشید. سعی کنید شارژ موبایل‌تان پر باشد تا در صورت نیاز بتوانید از آن استفاده کنید. توصیه مهم دیگر این است که پیش از فرارسیدن فصل سرما، خودرو خودتان را به تایرهای زمستانی مجهز کنید. هرگاه دماسنج اعداد یک رقمی را نشان بدهد، وقت آن است که تایرهای زمستانی را زیر ماشین بیندازید.

*عجول نباشید.

هنگام رانندگی در برف، از فشردن ناگهانی پدال گاز و ترمز خودداری کنید و به طور ناگهانی فرمان را نپیچید. اگر می‌خواهید اصطکاک بیشتری ایجاد کنید، گاز دادن زیاد و بکسواد کردن، فقط اوضاع را بدتر می‌کند. هنگام شروع حرکت از دنده ۲ استفاده کنید و در نظر داشته باشید استفاده از دنده‌های سنگین‌تر به تایرها کمک می‌کند چسبندگی خودشان با سطح جاده را حفظ کنند. بعضی از گیربکس‌های اتوماتیک، از حالت رانندگی در زمستان (winter mode) برخوردارند  ولی در گیربکس‌های دستی، سعی کنید با بازی با کلاچ چسبندگی لازم را ایجاد کنید.

*به آرامی ترمز بگیرید.

هنگام رانندگی در مسیرهای پوشیده از برف، سعی کنید تا آن‌جایی که ممکن است آهسته برانید و به یاد داشته باشید، در این شرایط پایین نگه داشتن سرعت همیشه آسان‌تر از ترمز گرفتن ناگهانی است. از وسایل نقلیه جلویی فاصله زیادی بگیرید، و به آرامی پدال گاز را بفشارید. بهتر است در این شرایط زیاد به ترمز ABS اعتماد نکنید، چون این سیستم‌ها ممکن است در شرایطی که جاده بیش از حد لغزنده باشد، نتوانند خوب عمل کنند. جالب است بدانید خودروهای قدیمی‌تر که ترمز ABS ندارند، به خاطر قفل شدن چرخ‌ها و جمع شدن توده‌ای از برف در جلو تایرها، زودتر متوقف می‌شوند. علاوه بر این دانستن این موضوع شما را در نگهداری تایر کامیون در این شرایط بسایر کمک می کند

*ببینید و دیده شوید.

وقتی خودرو را روشن می‌کنید، به آن زمان کوتاهی بدهید تا گرم شود. در این فاصله، برف و یخ را از روی شیشه‌ها و چراغ‌ها پاک کنید. اگر روی سقف برف زیادی نشسته است، باید آن را هم تمیز کنید، چون ممکن است هنگام حرکت از روی سقف بریزد و برای رانندگان دیگر مشکل ایجاد کند.

اطمینان حاصل کنید که مایع شیشه‌شو یخ نزده است و برف‌پاک‌کن‌ها به شیشه نچسبیده‌اند. هنگام حرکت چراغ‌ها را روشن بگذارید تا رانندگان دیگر بتوانند به راحتی شما را ببینند.

*همیشه از قبل برنامه‌ریزی کنید.

رادیو خودرو را روشن کنید تا از آخرین وضعیت ترافیکی و شرایط جوی آگاه شوید. سعی کنید از هر منطقه‌ای از کشور که عبور می‎کنید، به رادیو محلی همان منطقه گوش کنید چون اخبار و اطلاعات خاص‌تری در اختیار شما می‌گذارد. شاید هنگامی که شما از مبدأ حرکت کرده‌اید شرایط جوی زیاد بد نبوده است ولی بهتر است در طول سفر مرتب اوضاع را چک کنید. اگر تایرهای زمستانی ندارید، از تردد در جاده‌های فرعی و پوشیده از برف اجتناب کنید و فقط از جاده‌های اصلی رفت و آمد کنید.

*سیستم‌های ایمنی خودرو خودتان را بشناسید.

اگر خودرو شما به سیستم کنترل پایداری (ESP) مجهز است، به شما کمک زیادی خواهد کرد که لیز نخورید، ولی سیستم کنترل کشش ممکن است گاهی اوقات نیروی زیادی را هدر بدهد و حرکت در برف سنگین را دشوار کند، البته بسیاری از خودروها به شما اجازه می‌دهند که سیستم کنترل کشش را غیر فعال کنید. اگر گیربکس خودرو شما اتوماتیک است، ببینید آیا حالت زمستانی دارد یا نه.

*در صورت لیز خوردن، دستپاچه نشوید.

اگر تایرهای جلو شروع به لیز خوردن کردند، اوضاع را بدتر نکنید. پایتان را به آرامی از روی گاز بردارید و فرمان را برای لحظه‌ای صاف کنید تا به تایرها اجازه دهید دوباره چسبندگی‌شان با سطح جاده را به دست بیاورند. از نگه داشتن پا بر روی پدال ترمز خودداری کنید چون این کار ترمزها را قفل می‌کند و باعث می‌شود ترمزهای ABS کارآیی‌شان را از دست بدهند.

*پیشدستی کنید.

در برف و یخ، ترمزگیری، توقف و پیچیدن به وقت بیشتری احتیاج دارد. به همین خاطر، بهتر است سرعت را پایین بیاورید و از خودرو جلویی فاصله زیادی بگیرید. مراقب خودروهای اطراف‌تان باشید چون ممکن است لیز بخورند یا کنترل‌شان از دست برود. تابلوها و جدول‌های پوشیده از برف به شما گوشزد می‌کنند که باید توجه بیشتری به زیرساخت‌های جاده نشان بدهید.

اگر در برف گیر کردید و مجبور به ترک خودرو شدید، آن را در فاصله زیادی از جاده پارک کنید تا مسیر خودروهای دیگر را نبندید و آن‌ها بتوانند به راه‌شان ادامه دهند. اگر خودرو در یک سربالایی رو به عقب حرکت کرد، ترمز دستی را بکشید تا چرخ‌های عقب قفل شوند و چرخ‌های جلو نیز در اثر جمع شدن برف در پشت‌شان از حرکت بایستند.