زمان مطالعه: ۳ دقیقه

به عنوان یک راننده چطور با دیگران ارتباط موثر داشته باشیم؟

راه‌های برقراری ارتباط موثر یکی از ضروری‌ترین نیازهای انسان‌ است، اگر در منزل یا محل کار خود و در برخورد با همکاران و هم گروهی‌های خود دچار مشکل هستید در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

متاسفانه بسیاری از مردم هیچ اطلاعاتی در مورد روش‌های اصولی ارتباط گرفتن با اطرافیان خود را آموزش ندیده‌اند و نه تنها در خانواده بلکه در مدرسه و دبیرستان و یا حتی مقاطع بالاتر آموزش کاربردی‌ای برای اصول ارتباط موثر برقرار کردن و حتی صحبت کردن با سایر افراد داده نشده است و اکثرا با اطرافیان خود دچار چالش‌هایی هستیم که با یادگیری چند نکته و اصول کاربردی بسیار ساده و سریع این چالش‌ها برطرف خواهند شد.

 

راه‌های اصولی ارتباط برقرار کردن با اعضای خانواده و همکاران:

به عنوان یک راننده چطور با دیگران ارتباط موثر داشته باشیم؟

  • خوب گوش کنید: زمانی که یک شخص در حال صحبت با شماست با تمام وجود به آن شخص گوش کنید، اگر کاری دارید که حواس شما را پرت می‌کند از شخص درخواست کنید که در زمان مناسب‌تری با شما صحبت کند و یا خودتان کار را متوقف کنید زیرا شخص مقابل شما را امین و رازدار خود دانسته که با شما صحبت می‌کند. هنگامی که شخصی در حال صحبت کردن است تا جایی که ممکن است صحبت‌های شخص را قطع نکنید و با تمام وجود شنوا باشید و به معنای متوجه شدن حرف طرف مقابل هر از چندی سر خود را تکان دهید. اگر در منزل با فرزندان خود مشغول صحبت هستید: تلوزیون را خاموش کنید و گوشی موبایل را کنار بگذارید تا فرزند شما بیش از پیش به شما اعتماد کند.( در مورد ۱۰ ویژگی برتر راننده کامیون‌ها بخوانید )

به عنوان یک راننده چطور با دیگران ارتباط موثر داشته باشیم؟

  • به حرکات بدن توجه کنید: حرکات بدن کاملا به شما می‌گویند که شخص چه حسی دارد، اگر حس کردید که شخص مقابل عصبانی است اما به زبان نمی‌آورد تمام سعی خود را کنید که جو صحبت را آرام نگاه دارید. به قول ضرب المثل قدیمی: رنگ رخساره خبر می‌دهد از سر درون، پس بیشتر به حال و احوال و حرکات بدن شخص توجه کنید.
  • اولویت‌های ارتباطی را در نظر بگیرید: دقت کردید که یک تعدادی از افراد از پیام دادن و یا از ارسال پیام بی‌زار هستند؟چرا؟چون این افراد پیام را به عنوان یک راه ارتباطی قبول ندارند و شاید با تماس تلفنی بهتر ارتباط بگیرند، پس اگر همسر یا همکار شما پاسخ پیام شما را نمی‌دهد ناراحت نشوید، از آن شخص سوال کنید که تماس تلفنی بیشتر احساس راحتی می‌کند یا شبکه‌های اجتماعی و سعی کنید به انتخاب افراد احترام بگذارید.
  • بدانید چه زمانی صحبت نکنید: به حال عمومی و شخصی طرف مقابل توجه کنید،همکاری که مادرش در بیمارستان بستری است و در رساندن خرج بیمارستان مانده‌است تمایلی به صحبت کردن در مورد کم بودن کرایه‌ها و نبود بار ندارد و برعکس به یک همدم نیاز دارد تا کمی از بار ذهنی خود بکاهد.
  •  به جای قضاوت کردن سوال بپرسید: گاهی افراد به دلیل مشکلاتی که روزانه با آن در حال جدال هستند ممکن است واکنش‌های ناخواسته‌ای را نشان دهند، از قضاوت کردن شخص و قطع کردن رابطه خودداری کنید و در زمان مناسب از شخص علت رفتار را سوال کنید شاید آن شخص هیچ قصد و نیتی از نحوه برخورد خود نداشته است.( اجازه ندهید تنهایی در جاده شما را آزار دهد، بخوانید )

به عنوان یک راننده چطور با دیگران ارتباط موثر داشته باشیم؟

سوال آخر: به عنوان یک راننده چطور با دیگران ارتباط موثر داشته باشیم؟

در پایان می‌توان گفت، رانندگی شغلی است که شما بیشتر زمان خود را تک و تنها در جاده هستید و بیشترین زمانی که دارید را به تنهایی می‌گذرانید، اغلب اتفاقات را در ذهن و دل خود بازگو می‌کنیم و کمتر زبان به سخن و ارتباط موثر داشتن با دیگران باز می‌کنیم، پس برای داشتن زندگی شاد و سالمی که می‌توانید برای نیازهای خود به راحتی با دیگران ارتباط برقرار کنید، حتما به مروز زمان از راه‌های ارتباطی بالا استفاده کنید و آن قدر آن را تکرار کنید تا به مرور زمان جزئی از اخلاق و رفتار شما شود.(مقاله ای در مورد عادت‌های سالم برای رانندگان کامیون را مطالعه کنید )


منابع: money, bakadesuyo, tcicapital