زمان مطالعه: ۲ دقیقه

گوگرد موجود در سوخت و فرآورده های نفتی باعث تسریع در از کار افتادن کاتالیست های اگزوز و در نهایت مشکلات زیست محیطی میشود. یکی دیگر از معایب گوگرد، تولید اسید سولفوریک در روغن موتور و کاهش عمر موتور ماشین میباشد. در کشور ما نیز با توجه به مقالات ارائه شده، مقدار گوگرد در فرآورده های نفتی ما بیش از حد مجاز است تا با توجه به مشکلات عدیده آلودگی هوا در ایران، مسئله تولید بهینه و استاندارد سوخت بیشتر حائز اهمیت بشود. خوشبختانه برخی پژوهشگران کشورمان موفق شدند میزان گوگرد در گازوئیل را به مقدار قابل توجهی کاهش دهند تا وسایل نقلیه عمومی (مانند اتوبوس های BR، کامیون ها، تریلی ها) با آلایندگی کمتری در شهرها تردد نمایند. با آسان بار همراه باشید.

پژوهشگران دانشگاه علم و صنعت موفق شدند با استفاده از امواج مافوق صوت، گازوئیل عاری از گوگرد تولید نمایند که انبوه سازی این نوع از گازوئیل  میتواند دستاورد بسیار بزرگی را در حوزه حمل و نقل کشور رقم بزند.

دکتر محمد امین ثباتی در حاشیه مراسم رونمایی از واحد سولفودزدایی گازوئیل در جمع خبرنگاران به فناوری جداسازی گوگرد از گازوئیل و نفت سفید پرداخت و گفت: در مرحله اول این فناوری با استفاده از امواج مافوق صوت یک مرحله فرآوری انجام میشود و در مرحله دوم و برج استخراج، ترکیبات گوگردی اکسید شده جداسازی شده و در نهایت سوخت پاک و عاری از گوگرد تولید خواهد شد. استفاده از امواج ماورای صوت باعث شده تا با یک راکتور کوچک بتوانیم مدت زمان واکنش را به مقدار قابل توجهی کاهش داده و فرآیند را تکمیل کنیم.
وی در ادامه به بومی بودن این فناوری پرداخت و گفت: ما تمام تلاش خود را کردیم تا از توان داخلی و بومی کشور برای پیاده سازی این طرح استفاده نماییم. دستگاه های مافوق صوتی که در این طرح استفاده شده اند بسیار پیشرفته بوده و از طریق شرکت های داخلی تامین شده اند.

ثباتی با تاکید بر اینکه این اولین بار است که دستگاهی پیوسته برای حذف گوگرد سوخت ساخته شده ادامه داد: آلودگی هوا یکی از چالش های بزرگ کشور ماست که یکی از بزرگترین دلایل آن کیفیت پایین سوخت هایی است که در ناوگان حمل و نقل مورد استفاده قرار میگیرد. از این رو حذف گوگرد میتواند تاثیر بسیار مثبتی بر کاهش آلودگی هوا داشته باشد.

آسان بار نیز امیدوار است با تولید انبوه این نوع از گازوئیل توسط نهادهای مربوطه،علاوه بر ارج نهادن به تحقیقات پژوهشگران ایرانی، شاهد روند رو به رشدی برای حل مشکل آلودگی هوای کشور نیز باشیم.