زمان مطالعه: ۲ دقیقه

سیستم هوشمند Reax که به تازگی توسط شرکت ZF به بازار عرضه شده، یک سیستم الکترونیکی کنترل فرمان است که داده‌های ورودی را از حسگرهای متعددی که اطراف کامیون (حتی در اطراف راننده) تعبیه شده‌اند گردآوری کرده و به تناسب کاری که کامیون و راننده در حال انجام دادن هستند، فرمان را سفت یا نرم می‌کند. این امر باعث می‌شود نیازهای راننده بهتر تأمین بشوند و ایمنی نیز به میزان بسیار زیادی بالا برود.

با همه انتقادهایی که از خودروهای خودران می‌شود ولی باید گفت فناوری‌هایی که برای این گونه خودروها ابداع شده کار راننده‌ها را بسیار راحت کرده است. سیستم‌های کنترلی سطح بالای این گونه خودروها امروزه در خودروهای با راننده نیز به کار گرفته می‌شود و هم کار راننده‌ها را آسان‌تر می‌کند و هم ایمنی آن‌ها را در جاده بالا می‌برد.

سیستم جدید الکترونیکی ZF که در ماه اگوست ۲۰۱۷ از آن رونمایی شد نمونه بارزی است که می‌توان از آن نام برد. سیستم Reax یک سیستم کنترل هوشمند سریع است که در سرعت‌های کم فرمان را نرم می‌کند تا عملیات بارگیری، تخلیه و پارک کردن به راحتی صورت بگیرد و هنگام حرکت در سرعت‌های بالا فرمان را تا اندازه‌ای سفت می‌کند تا راننده حس بهتری از جاده داشته باشد و در عین حال بتواند به سرعت به حرکت خودروهای دیگر واکنش نشان بدهد. علاوه بر همه این موارد، سیستم Reax می‌تواند ببیند که راننده در حال انجام چه کاری است و برای رفع خستگی و بالا بردن ایمنی او تغییراتی روی فرمان اعمال کند. برای مثال، اگر راننده محکم به فرمان چسبیده است تا از میان ترافیک یک جاده شلوغ عبور کند، سیستم ظرف چند ثانیه شلوغی اطراف را تشخیص می‌دهد و سعی می‌کنند خطاهای راننده را اصلاح کند. این سیستم می‌تواند داده‌های دریافتی از سیستم هشدار عبور از خط را نیز تجزیه و تحلیل کرده و چنانچه تشخیص بدهد کامیون از لاین خودش خارج شده است به صورت اتوماتیک آن را به خط خودش برگرداند.