زمان مطالعه: ۲ دقیقه

به گفته معاون راهداری سازمان حمل و نقل کشور، طول تمام جاده ها و راه های کشور نزدیک به ۲۱۸ هزار کیلومتر است که شامل: بزرگراه، راه اصلی، آزادراه، راه فرعی و راه روستایی میشود. از تمام طول این راه ها تنها ۶۵۰۰ کیلومتر آن یعنی ۳ درصد مورد نگه داری قرار میگیرند. ارزش مالی کل راه های کشور نیز ۲۲۰ هزار میلیارد تومان است که اگر بخواهیم مطابق با استانداردهای جهانی از این راه ها مراقبت کنیم، باید ۳ تا ۵ درصد ارزش آن را صرف نگهداری آنها نماییم.
خادمی در ادامه به هزینه فعلی برای نگهداری راه های کشور پرداخت و گفت: اگر فرض بگیریم که کشور ما نه یک کشور پیشرفته و نه یک کشور در حال توسعه باشد، به صورت میانگین باید ۴ درصد ارزش راه های کشور یعنی ۹ میلیارد تومان را برای نگهداری از راه ها هزینه کنیم. اما متاسفانه با وجود درخواست ما از سازمان مدیریت و برنامه ریزی خواسته های ما محقق نمیشود و بودجه ای برای این منظور در اختیار ما قرار نمیگیرد. مبلغی که به آن اشاره میکنیم باید صرف نگهداری از راه ها، تونل ها، پل ها، ترمیم خط کشی ها، گاردریل ها، روشنایی تونل ها، رفع نقاط حادثه خیز، آزاد سازی حریم راه ها و همچنین احداث راهدارخانه و دیگر موارد تاسیساتی شود.
وی در ادامه افزود: در حال حاضر با تمام تلاش هایی که سازمان راهداری کشور میکند، مبلغی حدود ۲ هزار میلیارد از مطالبات ما محقق میشود که بخشی از آن نیز به صورت تحویل قیر جاده در اختیار ما قرار میگیرد. این یعنی ۷ هزار میلیارد تومان از مبلغ استاندارد فاصله داریم و تمام اعتبارات تخصیص نمیابد. با توجه به این بودجه، سازمان راهداری سالانه توانایی نگهداری از ۳ درصد راه های کشور را دارد و مجبور است با اولویت بندی پروژه ها به فعالیت های خود ادامه دهد.
معاون راهداری سازمان حمل و نقل جاده ای کشور در انتها گفت: برخی از نقاط در نگهداری راه ها نقش مهمی دارند که از آن جمله میتوان به نقاط حادثه خیز، راه های پرتردد مسافر وو همچنین مسیرهای حمل و نقل بار و ترانزیت اشاره کرد. این نقاط در کاهش تصادفات جاده ای نقش مهمی دارند.  برای رفع مشکلات فوق راهدارخانه ها را باید ایجاد کنیم. در حال حاضر در کشور ما ۶۶۰ راهدارخانه داریم که ۶۰۰ مورد از آنها ثابت و ۶۰ مورد از آنها سیار میباشد.