زمان مطالعه: ۶ دقیقه

کانادا به عنوان یکی از آسان‌ترین مقاصد مهاجرتی برای ایرانیان در سال‌های اخیر سر زبان‌ها افتاده است و علاوه بر دانشجویان، شاغلان و متخصصان مختلف تلاش کرده‌اند راه مهاجرت به این کشور را پیش بگیرند و زندگی جدیدی را آغاز کنند.

به دلیل آن‌که در چند دهه اخیر نرخ مهاجرت به کانادا از تمام کشورهای جهان زیاد شده است و به سبب رشد ساخت و ساز و توسعه شهری و حتی روستایی در این کشور، شغل راننده کامیون در کانادا یکی از مشاغل پرمخاطب، پر درآمد و جذابی است که سالانه افراد زیادی به واسطه داشتین همین مهارت به کانادا مهاجرت کرده و زندگی تازه و پر رفاهی را در آن آغاز می‌کنند. در این مقاله سعی داریم درباره شانس نحوه مهاجرت رانندگان کامیون به کانادا مختصر توضیحاتی ارائه کنیم.

مهاجرت راننده کامیون در کانادا

راننده کامیون در کانادا

 

رانندگی کامیون در کانادا (رانندگان بومی؛ و مهاجران)

کانادا یکی از پائین‌ترین نرخ‌های بیکاری در حرفه‌های مختلف در سرتاسر جهان را دارد. جالب است بدانید بخش حمل و نقل سنگین کانادا یکی از بخش‌هایی است که همیشه پیدا کردن راننده در آن سخت بوده و آمارهای جدید نشان می‌دهد پیدا کردن راننده برای شرکت‌های حمل و نقل سخت‌تر هم شده (برای پیدا کردن بار و بهترین راننده ها اپلیکیشن های آسان بار را دانلود کنید)؛ مقامات کانادائی می‌گویند.

میانگین سن راننده کامیون در کانادا به حدود ۵۰ سال رسیده است و تا سال ۲۰۲۴ کانادا به ۴۸ هزار راننده کامیون نیاز خواهد داشت که این کمبود باید از طریق مهاجرت رانندگان خارجی تامین شود. سالانه ۲۰۰ هزار نفر کارگر متخصص وارد کانادا می‌شوند، که در سال‌های اخیر رانندگان کامیون میزان بالایی از این تعداد را به خود اختصاص داده‌اند. این شغل از جمله مشاغلی است که حقوقی بالا و وضعیت مساعدی نیز دارد، به نظر می‌رسد در شرایط حال حاضر، بهترین فرصت برای مهاجرت رانندگان کامیون به کانادا فراهم شده باشد. ( مراحل لازم برای اشتغال به عنوان راننده کامیون حرفه‌ای چیست؟ )

گیف موشن راننده

مدارک و پارامترهای اولیه برای مهاجرت رانندگان کامیون به کانادا

کانادا به رانندگان کامیونی کارآزموده و کارآمد نیاز دارد، برای ثبت اولین درخواست برای مهاجرت به کانادا به عنوان راننده کامیون:

  1. باید بین ۲۵ تا ۵۵ سال سن داشته باشید، و به طور طبیعی هرچه جوان‌تر و البته با تجربه‌تر باشید شانس شما بیشتر خواهد بود.
  2. سلامتی جسمی به طور کامل نیز باید در این بخش کاملاً اثبات گردد.( در صورتی که درباره استعلام کارت سلامت رانندگان نیاز به اطلاعات بیشتر دارید میتوانید مقاله مورد نظر آن را مطالعه نمایید.)
  3. نباید در ۵ سال اخیر هیچ تخلف رانندگی مرتکب شده باشید.
  4. باید در سابقه گواهی‌نامه خود مرتکب هیچ‌گونه تصادفی نشده باشید.
  5. گواهی‌نامه شما باید از نوع A1 باشد.
  6. باید پیشنهاد کاری (هرچند موقت) از کارفرمائی در کانادا داشته باشید، همین‌طور اجازه کاری موقت از اداره منابع انسانی و توسعه کانادا اخذ کنید.

 

پارامترهای اولیه برای مهاجرت رانندگان کامیون به کانادا

مراحل ثبت درخواست مهاجرت رانندگان کامیون به کانادا

کارفرمای شما باید از پیدا کردن کارجوی مورد نظر خود در کانادا نا امید شود و مدارکی را دال بر اینکه شخص مورد نظر در کشور پیدا نشده را به مقامات مهاجرتی کانادا ارائه کند، در این شرایط وی می‌تواند آگهی خود را تمدید کرده و این بار مجوز بررسی درخواست‌های خارجی را هم خواهد داشت. راننده کامیونی که درخواست خود را برای کارفرما فرستاده باید درخواست مجوز کار موقتی خود را به اداره مهاجرت کانادا نیز ارسال نماید. پس از بررسی توانمندی‌های راننده و احراز آن‌ها، مجوز فعالیت موقت صادر خواهد شد.

هر راننده کامیون باید چطور مجوز کار موقتی خود را تمدید کند؟ (تمدید مجوز کار و مهاجرت رانندگان کامیون)

برای این کار راننده باید، کپی همه مدارک خود، از جمله فیش حقوقی، فرم درخواست اولیه کار، فرم پیشنهاد اولیه کار، فرم تمدید و نامه نیاز کارفرما به ادامه فعالیت خود را به اداره مهاجرت کانادا ارائه دهد، این اداره پس از مطالعه و سنجش درخواست، آن را تائید یا رد خواهد کرد. راننده باید در هر مرحله تمدید مجوز خود، به اداره مهاجرت ثابت کند پس از پایان مجوز خود و در صورت عدم تمدید، به کشور خود باز خواهد گشت.

تمدید مجوز کار و مهاجرت رانندگان کامیون

طرح تمدید مجوز کار و مهاجرت رانندگان کامیون (ویژه رانندگان کامیون‌ها و کشنده‌های بزرگ)

علاوه بر تمدیدهای عادی که به وسیله ارسال مدارک و درخواست کارفرما برای ادامه قرارداد همکاری با رانندگان کامیون انجام می‌گیرد، طرح‌هایی خاص برای رانندگان کامیون‌ها و بوژی وجود دارد ( برای آشنایی با انواع کشنده ها میتوانید مقاله ” بوژی چیست؟ ” را مطالعه نمایید. ) طبق این طرح‌ها این رانندگان می‌توانند پس از پایان مهلت مجوز خود به استان‌های خاصی از کانادا بروند و کار خود را در آن‌جا ادامه دهند. البته این طرح‌ها مخصوص رانندگانی است که تخصص راندن کشنده‌های بزرگ را داشته باشند. این استان‌ها عبارتند از

  • بریتیش کلمبیا
  • البرتا
  • ساسکاچوئان و پرینس ادوارد

برای دریافت اطلاعات بیشتر و بررسی وضعیت خود، می‌توانید با مشاوران مهاجرتی که تخصص‌شان مهاجرت به کاناداست صحبت کنید، توصیه می‌شود حتماً از مشاورینی که دارای مجوز رسمی هستند بهره ببرید.

خوانندگان گرامی این مقاله صرفا جهت اطلاع رسانی آماده شده است و آسان‌بار یک بازارگاه الکترونیکی در زمینه حمل‌ونقل بار جاده‌ای است و هیچ فعالیتی در حوزه مهاجرت ندارد.

مهمترین وظایف راننده کامیون کانادا چیست؟

هر کشوری دارای قوانین خاص در هر حوزه ای است که قطعا کاربران یا بهتر است بگوییم تمامی مردم تابع آن مقررات هستند. راننده کامیون نیز به عنوان یک کاربر شاغل در این کشور تابع قوانینی است که وظایف آن تابع قوانین خواهد بود.

دریافت بار بشکل رایگان و توافقی

برخی از این وظایف مهم رانندگان درکانادا عبارتند از:

  1. راننده کامیون وظیفه نظارت بر تمام جنبه‌های وسایل نقلیه را دارد که این جنبه شامل وضعیت تجهیزات بارگیری، تخلیه بار و امنیت ماشین نیز می‌شود.
  2. از دیگر وظایف راننده کامیون در کانادا بازرسی‌های دوره‌ای از تمام قسمت‌های کامیون، قبل از سفر است، و این بازدید به منظور تعویض لاستیک، چراغ، ملزومات ترمز، فرمان و سردخانه صورت می‌گیرد.
  3. اصلی‌ترین وظیفه هر راننده داشتن دانش و سطح اطلاعات بالا جهت انجام تعمیرات کنار جاده‌ای به هنگام بروز هر گونه سانحه‌ای است.
  4. توانایی نظارت بر تمامی مشخصات بار، مسافت طی شده، مصرف سوخت و غیره را داشته باشد.
  5. توانایی ارتباط با دیگر رانندگان شاغل در خطوط مشترک را داشته باشد. این ارتباط می‌تواند از طریق رادیو، تلفن همراه و یا رایانه داخلی انجام شود.

حقوق رانندگان کامیون در کانادا چگونه محاسبه می‌شود؟

قبل از آنکه به حقوق رانندگان کامیون در کانادا بپردازیم، باید گفت که هر راننده‌ای باید ابتدا جهت رانندگی گواهینانه اخد نماید. در نتیجه پس از اخذ گواهینامه کامیون در کانادا، یک راننده کامیون می‌تواند بر اساس فاکتورهای مختلفی حقوق دریافت نماید. اما طبق نتایج و آمار به دست آمده، حقوق راننده کامیون در کانادا بیشتر از سایر کشورها است و معمولا از ۳۵.۰۰ دلار تا ۴.۰۰۰ دلار در ماه می‌رسد.

اما در بسیاری از مواقع نیز رانندگان تا ۵.۰۰۰ دلار نیز دریافت می‌کنند که البته این میزان حقوق به توانایی و مهارت رانندگان نیز بستگی دارد. قطعا در هر حوزه‌ای بین افراد توانمند و بدون تجربه تمایزهایی قائل می‌شوند که این تمایز در میزان پرداخت دستمزد نیز وجود دارد.

مهمترین وظایف راننده کامیون کانادا

به عنوان مثال، حقوق رانندگان کامیون بدون تجربه گاهی ۴۵ هزار دلار تا ۵۰ هزار دلار در سال است و با هر میزان سابقه کاری این میزان حقوق نیز افزایش می‌یابد. مثلا افرادی که ۵ سال تجربه رانندگی با کامیون را داشته باشند تقریبا حدود ۶۰ هزار دلار یا ۷۰ هزار دلار حقوق در سال دریافت می‌کنند.

با این تفاسیر می‌توان چنین نتیجه‌ای گرفت که یک راننده کامیون در کانادا نه تنها دستمزد بالاتری از متوسط بازار دریافت خواهد کرد، بلکه شرایط کاری آن نیز فوق‌العاده عالی است.

دلیل استخدام زیاد راننده توسط شرکت های کانادایی چیست؟

کانادا یکی از کشورهایی است که به رانندگان زیادی نیاز دارد و بسیاری از شرکت‌های آن هم اکنون با کمبود رانندگان واجد شرایط مواجه است. برای طی کردن مسافت های طولانی نیاز به رانندگان خبره و ماهری است که به خوبی از پس کار خود برآیند و همین مسئله باعث شده تا شرکت‌های کانادایی اقدام به استخدام راننده کنند.

پاپ آپ نصب برنامه اعلام کننده

اما دلیل اصلی کمبود راننده، هزاران کامیون فعال در مسیرهای مختلف است که جهت حمل و نقل نیاز به راننده دارند تا کالاهای مورد نیاز شهروندان را به مقصد برسانند. اما به یاد داشته باشید که برای تبدیل شدن به ماهرترین راننده کامیون در کانادا ابتدا باید مجوزهای لازم جهت رانندگی با کامیون در مرزهای بین المللی لازم را داشته باشید. همچنین معاینات پیش از شروع کار را انجام دهید و از توانایی نقشه خوانی نیز بهره‌ ببرید.

اما باید گفت که این اهمیت حمل و نقل و از طرفی کمبود راننده و … همگی از پارامترهایی هستند که باعث افزایش قیمت کامیون در کانادا شده‌اند.

در آخر بیاد داشته باشید راننده یک قهرمان است

پیشنهاد میکنیم جهت مطالعه بیشتر مقالات ” شرکت حمل و نقل سراسری چیست؟ ” و ” حمل و نقل جاده ای چیست ؟ ” را نیز مطالعه نمایید.

برخی از سوالات متداول

آیا راننده کامیون شدن در کانادا کار راحتی است؟

راننده کامیون در کانادا اگرچه بهترین فرصت شغلی برای هر شخصی از نظر درآمد است؛ اما این شغل حتی برای یک راننده باتجربه در این کشور آسان نخواهد بود. افراد متقاضی ابتدا باید از طریق یک کارفرما که حق استخدام خارجی‌ها را دارد در یک مدرسه رانندگی حضور داشته باشند و مراحل اداری آن را جهت اخذ گواهی نامه طی کنند.

کدام یک از شهرهای کانادا بیشترین درخواست را جهت استخدام راننده دارد؟

بر اساس داده‌های کنونی، تمام شهرهای کانادا با کمبود راننده مواجه هستند و یک راننده کامیون در کانادا می‌تواند بهترین مسیر شغلی را طی کند. اما کبک بالاترین درخواست برای استخدام راننده کامیون را دارد.

کلاس‌های آموزش رانندگی کامیون در کانادا شامل چیست؟

کلاس‌های آموزش رانندگی کامیون در کانادا همانند هر نوع آموزشی شامل دوره‌های متداولی است که راننده باید آن‌ها را طی کند. این‌ مراحل شامل ایمنی، موارد اولیه زنجیره تامین و کار با یک کامیون است که به راننده کمک می‌کند تا به یک فرد با مهارت‌های لازم در زمینه رانندگی تبدیل شود.