زمان مطالعه: ۳ دقیقه

صنعت حمل و نقل باعث می‌شود اقتصاد یک کشور بتواند تحرک و پویایی خودش را حفظ کند. رانندگان بی وقفه مسافت‌های زیادی را در شبکه گسترده جاده‌ای طی می‌کنند ولی گاهی اوقات با بی انصافی مقصر برخی از حوادث جاده‌ای شناخته می‌شوند. البته بعضی از رانندگان عادت‌های بدی نیز دارند که در این مقاله سعی می‌شود به برخی از آن‌ها اشاره شود. بدیهی است شناخت و درک بهتر این عادات در بالا بردن ایمنی جاده‌ها نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند.

بسیار مهم است که هر راننده ای عازم جاده می‌شود از سلامت جسمی و ذهنی مناسبی برخوردار باشد. البته گاهی اوقات رانندگان به علت فشار کاری عجله زیادی دارند و ممکن است برخی اصول اولیه مانند وضعیت درست صندلی و آینه‌ها را رعایت نکنند. توجه داشته باشید که همین موارد به ظاهر کوچک، هنگامی که قرار است مسیرهای طولانی پیموده بشوند، اهمیت زیادی پیدا می‌کنند.

یک راننده قبل از این که پشت فرمان بنشیند باید موارد زیر را چک کند:

-تنظیم آینه‌های جانبی

-تنظیم صندلی در وضعیت مناسب (ارتفاع و جلو یا عقب بودن صندلی)

-تنظیم مناسب موقعیت فرمان

-حصول اطمینان از وضعیت قرارگیری مناسب دست بر روی فرمان. توجه داشته باشید که وضعیت نامناسب قرارگیری دست بر روی فرمان، توانایی راننده در کنترل کامیون را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

مواردی که راننده پس از نشستن پشت فرمان باید فراموش کند عبارتند از:

-باور غلطی که در بین بعضی از رانندگان وجود دارد این است که بستن کمربند ایمنی ممکن است به جای این که شما را نجات بدهد باعث مرگ‌تان بشود چون ممکن است در صورت بروز سانحه کامیون آتش بگیرد و نتوانید آن را ترک کنید. این افسانه را فراموش کنید و به محض نشستن پشت فرمان کمربند را ببندید.

-استفاده از تلفن همراه هنگام رانندگی

-پخت و پز در هنگام رانندگی. گاهی اوقات رانندگان به علت کمبود وقت نمی‌توانند توقف کنند و غذا بپزند، به همین خاطر هنگام رانندگی به تهیه غذا می‌پردازند. این امر خطر آتش‌سوزی را هم به دنبال دارد.

-خوردن، آشامیدن و استعمال دخانیات هنگام رانندگی.( خوراکی‌هایی که مانع خواب‌آلودگی هنگام رانندگی می‌شوند)

-مطالعه یا تماشای فیلم هنگام رانندگی.

-رعایت نکردن بهداشت در داخل کابین(چگونه خودرو شیک و تمیزی داشته باشیم؟ )

-رها کردن اشیاء اضافی در داخل کابین. قوطی‌های کنسرو، کپسول‌های آتش نشانی و نظایر آن نباید بدون مهار در داخل کابین رها شوند. این اشیاء هنگام بروز تصادف یا حادثه می‌توانند بسیار خطرناک باشند.

از آن جایی که رانندگان روزانه اوقات زیادی را در جاده می‌گذرانند، می‌توانند به راحتی درگیر عادت‌های بد بشوند. این عادات بد ممکن است باعث خستگی بیش از حد و همچنین بی توجهی به کنترل کامیون بشوند. مواردی که رانندگان حتماً باید در نظر داشته باشند عبارتند از:

-درک این موضوع که جاده برای همه است (باید به حق سایر خودروها برای استفاده از جاده احترام گذاشت)

-تمرکز داشتن بر کنترل کامیون

-بازرسی کامیون و بار قبل از حرکت

چه عواملی باعث حواس‌پرتی می‌شوند و تهدیدکننده هستند

-ظاهراً برخی رانندگان خستگی و تأثیراتی که می‌تواند بر زندگی آن‌ها داشته باشد را خوب درک نمی‌کنند. خستگی می‌تواند بر عملکرد آن‌ها در جاده تأثیر بسیار زیادی داشته باشد.(چگونه از خستگی و خواب‌آلودگی رانندگان جلوگیری کنیم)

-حرکت با خستگی در جاده و در مسافت‌های طولانی ممکن است مرگ آفرین باشد.

-ابزارهای ارتباطی امروزی به یکی از تهدیدهای بزرگ هنگام رانندگی تبدیل شده‌اند. رانندگان باید با خطرات صحبت کردن و ارسال پیامک در حین رانندگی را درک کنند و مدیران کنترل ناوگان نیز برای ارتباط با رانندگان باید روش‌های ارتباطی کارآمد دیگری که خطر تصادف را افزایش ندهد به کار بگیرند.

-ماجراجویی و رانندگی نا ایمن

-کنترل فرمان با یک دست

عادات بد و عدم رانندگی به صورت تدافعی

-رانندگی نکردن به صورت تدافعی و نداشتن مهارت در این زمینه در همه جاده‌ها به چشم می‌خورد. ضروری است که رانندگان بیشتر به این نکته توجه داشته باشند و ریسک رانندگی را بالا نبرند.

-گاهی اوقات بر اساس مسافت پیموده شده به رانندگان دستمزد پرداخت می‌شود و آنان بدون استراحت و با سرعت زیاد به راه‌شان ادامه می‌دهند تا هر چه زودتر مسافت مورد نظر را طی کنند.

-عدم تشخیص نقاط کوری که در اطراف کامیون وجود دارند

-عدم استفاده صحیح از علائم هشدار دهنده (چراغ‌های راهنما، فلاشر، بوق و …)

-بی توجهی به تغییرات سطح جاده

-بی توجهی به قوانین راهنمایی و رانندگی و تابلوهای راهنما

-بی توجهی و عدم واکنش به موقع به خطرات

 [ratings]