زمان مطالعه: ۲ دقیقه

کمتر از شش ماه پس از معرفی ون برقی فولکس واگن به نام eCrafter، کمپانی رنو نیز تصمیم گرفته است وارد بازار ون‌های برقی ۳.۵ تنی بشود. ون برقی رنو Master ZE (با آلایندگی صفر) تکمیل کننده مدل Kangoo ZE است و به کمپانی رنو این امکان را می‌دهد تا در بازار بسیار رقابتی ون‌های برقی حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد.

گلیز نورماند، معاون بخش خودرهای برقی رنو می‌گوید:« ما با برخی از شرکت‌های بزرگ حمل و نقل که قبلاً از ون رنو Kangoo ZE استفاده می‌کردند مذاکراتی داشته‌ایم. آن‌ها از همه چیز راضی هستند و تنها چیزی که می‌خواهند کفی‌های بزرگتر برای بار و ظرفیت بیشتر است، به همین خاطر، ما شرکت‌های بزرگ حمل و نقل و شرکت‌هایی که در بخش توزیع کالا فعالیت دارند را بازار هدف خودمان قرار داده‌ایم. برای ما ون برقی Master ZE دو مزیت دارد چون کمپانی رنو را به پیشرو بازار در بخش خودروهای تجاری و خودروهای برقی در اروپا تبدیل می‌کند.

مقامات مسئول در اروپا پیوسته در حال وضع کردن مقررات سختگیرانه‌تری در ارتباط با استاندارد آلایندگی کامیون‌های دیزلی هستند و کمپانی رنو معتقد است ون جدید Master ZE حتی در آینده نیز خواهد توانست با تمامی استانداردها مطابقت داشته باشد.

کمپانی رنو ون جدیدش را با طیف وسیعی از فناوری‌های نوآورانه مجهز کرده است تا راحتی سرنشینان و ایمنی را بالا ببرد و زمان توقف را کاهش بدهد. سیستم ZE Trip به راننده کمک می‌کند نزدیک‌ترین جایگاه شارژ را از با استفاده سیستم مسیریاب R-Link پیدا کند و از راه‌های دسترسی و میزان سازگاری آن‌ها با خودرو اطلاع پیدا کند.

علاوه بر این، سیستم ZE Pass نیز به راننده این امکان را می‌دهد که از طریق یک تلفن هوشمند یا تبلت، هزینه شارژ را پرداخت کند. سیستم ZE Pass قیمت‌های مربوط به هر جایگاه را نمایش می‌دهد و رانندگان به طور دقیق خواهند دانست شارژ کردن ون در هر جایگاه چه قدر هزینه خواهد داشت.

کمپانی رنو ون Master ZE را در یک مدل تولید نکرده است و آن را در مدل‌های مختلفی در اختیار مشتریان می‌گذارد. رنو Master ZE از سبک‌ترین شاسی موجود در بازار بهره می‌برد و با وجود این که باتری و پیشرانه الکتریکی وزن آن را بالا برده‌اند، در مدل‌های کفی ظرفیت بار به ۱۰۰۰ تا ۱۱۰۰ کیلوگرم می‌رسد.

پیشرانه برقی که از خودرو رنو Zeo به عاریت گرفته شده است قادر است ۷۵ اسب‌بخار نیرو و ۲۵۵ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند و حداکثر سرعت ون را به ۱۱۴ کیلومتر بر ساعت برساند. وقتی چنین نیرو و گشتاوری در دسترس باشد، معنایی جز این ندارد که این ون قوی و پر شتاب است و از به خوبی از پس حمل بارهای سنگین بر می‌آید. این پیشرانه در کنار یک گیربکس بدون چرخ‌دنده قرار می‌گیرد و برای انجام عملیات توزیع درون شهری بسیار مناسب است.

باتری ون Master ZE که از ژاپن وارد می‌شود از نوع ZE33 که ۳۳ کیلوواتی است و وقتی ون بدون بار باشد، ۲۰۰ کیلومتر برد دارد که واقعاً عالی است. از طرفی، کمپانی رنو با ارتقاء شیمی سلول‌های باتری توانسته زمان لازم برای شارژ آن را به شش ساعت برساند که دو ساعت از زمان شارژ باتری‌های قدیمی کمتر است. این امر نشان می‌دهد که رنو در مدت زمانی کوتاه چه قدر در فناوری تولید خودروهای برقی پیشرفت کرده است.