زمان مطالعه: ۵ دقیقه

کامیون تمام‌الکتریکی «تسلا» سرانجام پرده‌برداری شد

گرچه برخی خودروسازان پیش از تسلا  خودروهای سنگین‌ الکتریکی را وارد بازار کردند اما فاصله بسیاری تا تحقق مدلی شبیه به تسلا دارند.

تسلا به‌عنوان یکی از شرکت‌های پیشرو در زمینه تولید خودروهای برقی که تا امروز پیشرفت‌های فراوانی در این زمینه داشته است در پایان هفته گذشته پس از هیاهوی فراوان یک کامیون متوسط الکتریکی را رونمایی کرد که در نوع خود منحصر به فرد است.

ایلان ماسک، مدیرعامل خودروسازی تسلا که همواره با اعتماد به نفس بالایی از این کامیون سخن می‌گفت، در آخرین توئیت پیش از رونمایی این کامیون اظهار کرد: «این خودرو قرار است مغزها را در جمجمه شما منفجر کند.» و سرانجام این خودرو پس از چندین بار تغییر در اعلام زمان رونمایی، پرده‌برداری شد.

آخرین تاخیر این خودرو به‌خاطر تغییراتی در سیستم‌های تسلا مدل ۳ بود که زمان رونمایی و نهایی‌کردن این پروژه را عقب انداخت. حال اما شرکت تسلا با گذشت دو سال و پیش از نمایشگاه خودروهای لس‌آنجلس از کامیون تمام‌الکتریکی خود به‌صورت رسمی رونمایی کرده است.

هرچند در این مدت خودروسازان بزرگ دیگری چراغ‌خاموش از محصولات تمام‌برقی خود رونمایی کردند و پیش از تسلا به دنیای واقعی خودروهای الکتریکی قدم گذاشتند اما نمی‌توان محصول خارق‌العاده تسلا را نادیده گرفت.

با ورود این خودرو به بازار هزینه حمل‌ونقل کاهش و امنیت جابه‌جایی بار افزایش چشمگیری خواهد داشت. همچنین گفته می‌شود این خودرو می‌تواند در مسیرهای طولانی کار کند و احساس یک خودروی اسپرت را به راننده می‌دهد.

تمام انرژی این خودرو از باتری‌های پیشرفته تأمین خواهد شد. در ادامه این مطلب، نگاهی خواهیم داشت به مشخصات فنی و ظاهری کامیون الکتریکی رونمایی‌شده توسط تسلا:

 

صفر تا ۱۰۰ در ۵ ثانیه

دو سال پیش نخستین زمزمه‌های طراحی این کامیون که Semi نام دارد، شنیده شد. حال بعد از رونمایی از این کامیون ویژگی‌های منحصر‌به‌فردی در آن دیده می‌شود که به نظر می‌رسد بسیاری از خودروسازان گرچه زودتر از تسلا، سنگین‌های الکتریکی را وارد بازار کردند اما فاصله بسیاری تا تحقق مدلی شبیه به تسلا دارند.

این کامیون عجیب می‌تواند شتابی برابر با یک خودروی اسپرت داشته باشد. از این رو سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را در کمتر از ۵ ثانیه محقق می‌کند. هرچند اعلام شده است این حالت در صورتی به دست می‌آید که کامیون تسلا بار نداشته باشد اما چنانچه این کامیون با تمام ظرفیت‌ بارگیری خود یعنی ۴۰ تن شروع به حرکت کند می‌تواند در ۲۰ ثانیه سرعت خود را به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند.

از این اعداد و ارقام می‌توان نتیجه گرفت که کامیون تمام‌الکتریکی تسلا، از محدوده حرکتی فوق‌العاده‌ای برخوردار است، از این رو بسیاری از کارشناسان شتاب‌گیری آن را با خودروهایی مانند آلفارومئو یکسان می‌دانند.

کامیون چهارموتوره تسلا

در کامیون شگفت‌انگیز تسلا از چهار موتور الکتریکی قدرتمند روی تمام چرخ‌های عقب استفاده شده است که این موتورها نیروی خود را به‌صورت خطی به چرخ‌ها ارسال می‌کنند. چنانچه تنها دو موتور الکتریکی از این چهار موتور فعال باشند، تاثیر زیادی بر عملکرد آن نخواهند داشت و همچنان در مقایسه با کامیون‌های دیزلی عملکرد بهتری خواهد داشت.

کامیونی با آیرودینامک بوگاتی

یکی دیگر از شگفتی‌های این کامیون میزان آیرودینامیکی آن بوده که شرکت تسلا اعلام کرده است. آیرودینامیک این کامیون با توجه به اندازه‌های آن با بوگاتی شیرون رقابت می‌کند و حتی بوگاتی را پشت سر می‌گذارد. ضریب آیرودینامیکی کامیون تمام‌الکتریکی تسلا Cd 0.36 اعلام شده و این در حالی است که این عدد در بوگاتی شیرون به Cd 0.38 می‌رسد.

به‌واسطه برخورداری از چنین ضریب آیرودینامیکی کامیون تسلا با هر بار شارژ، ۸۰۴ کیلومتر را طی خواهد کرد. از سوی دیگر این کامیون خارق‌العاده مجهز به فلاپ‌هایی است که زمان حرکت باز شده و فاصله بین کشنده و تریلر را پر می‌کنند و به این ترتیب تاثیر بسیار مثبتی روی بهبود آیرودینامیکی کامیون می‌گذارند. همچنین به گفته مدیران تسلا نسخه کوچک‌تری از این کامیون هم قابل سفارش است که با محدوده حرکت ۴۰۰ کیلومتر تولید خواهد شد.

به‌کارگیری مگاشارژر‌ها

طی مسافتی معادل ۸۰۴ کیلومتر با هر بار شارژ در کامیون تسلا، باعث نشده است سازندگان این خودرو نیاز آن را به شارژر‌های مخصوص نادیده بگیرند. از این رو شرکت تسلا، تکنولوژی مگاشارژر را به منظور دسترسی آسان این کامیون به محل شارژ طراحی و از آن رونمایی کرده است.

مگاشارژرها قرار است در ایستگاه‌های شارژ و استراحتگاه‌های کامیون‌ها نصب شوند و تنها در ۳۰ دقیقه انرژی مورد‌نیاز به منظور سپری کردن ۶۵۰ کیلومتر را در اختیار این کامیون قرار خواهند داد.

 ویژگی‌ها و سیستم‌های ایمنی تسلا

موقعیت راننده در مرکز کابین کامیون تمام‌الکتریکی تسلا تعبیه شده؛ به گونه‌ای که در دو طرف راننده دو عدد نمایشگر لمسی بزرگ قرار گرفته است. در اطراف کامیون نیز به‌منظور حذف نقاط کور، به‌جای آینه بغل، دوربین‌هایی نصب شده‌ است.

تمام سیستم‌های ایمنی و کمکی رانندگی جدید نیز در این کامیون موجود هستند و حتی راننده می‌تواند حالت رانندگی خودکار را نیز فعال کند. از دیگر ویژگی‌های ایمنی پیشرفته این کامیون نیز می‌توان به سیستم هشدار خروج از جاده و نگهداری کامیون بین خطوط اشاره کرد.

همچنین این کامیون توانایی صعود به شیبی با میزان ۵ درصد را با حداکثر سرعت حدود ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت را دارد.

۲۰ درصد کاهش هزینه؛ ۲۰۰ هزار دلار صرفه‌جویی

پیش‌بینی شده که این کامیون در مقایسه با کامیون‌های دیزلی حدود ۲۰ درصد کاهش هزینه را برای اپراتورها به همراه خواهد داشت. از سوی دیگر گارانتی این کامیون شامل یک میلیون مایل خواهد بود. به گفته تسلا خریداران این کامیون در این مدت حدود ۲۰۰ هزار دلار در هزینه‌ها صرفه‌جویی خواهند کرد.

۲۰۱۹؛ سال ورود به بازار

در پایان شرکت خودروسازی تسلا اعلام کرد تولید این کامیون تمام الکتریکی را در سال ۲۰۱۹ میلادی آغاز خواهد کرد و هنوز قیمت‌ مشخصی برای آن از سوی مسئولان شرکت اعلام نشده است اما مشتریان می توانند با پرداخت ۵ هزار دلار آن را پیش‌خرید کرده و در سال ۲۰۱۹ تحویل بگیرند. تسلا در‌حال‌حاضر به غیر از این پروژه بر روی یک مدل مینی‌بوس الکتریکی، مدل شاسی‌بلند Y و وانت‌پیکاپ هم کار می‌کند.

سفارش از فروشگاه‌ زنجیره‌ای کانادا

سخنگوی فروشگاه زنجیره‌ای لوبلا کاس کانادا طی بیانیه‌ای اعلام کرد: این فروشگاه زنجیره‌ای ۲۵ نسخه از کامیون جدید تسلا را سفارش داده است. به گفته سخنگوی این فروشگاه زنجیره‌ای، هدف فروشگاه لوبلاکاس از خرید و سفارش این سری کامیون‌های الکتریکی، عرضه و حضور گسترده در بازار خودروهای الکتریکی تا سال ۲۰۳۰ است، بهای این کامیون‌ها از سوی شرکت تسلا و این فروشگاه منتشر نشده است.

تهدیدی برای خودروهای دیزلی

با پیشرفت‌هایی که در زمینه خودروهای الکتریکی اتفاق افتاده است، این خودروها روزبه‌روز موانع را پشت سر می‌گذارند و به دنیای متنوع‌تری وارد می‌شوند. کشورهای بسیاری از جمله انگلستان، اسپانیا، فرانسه، نروژ، یونان، چین و هند تصمیم گرفته‌اند نهایتا تا سال ۲۰۴۰ میلادی تولید و فروش خودروهای بنزینی و دیزلی را که موجب آلودگی هوا می‌شوند، ممنوع اعلام کنند.

افزایش روزافزون خودروهای برقی و محبوبیت استفاده بیشتر از این خودروها، موجب شده است شرکت‌های خودروسازی در سراسر جهان به رقابتی تنگاتنگ پرداخته و هر یک از برنامه‌های خود برای طراحی و تولید خودروهایی بهتر و با توان پیمایش بیشتر رونمایی کنند.

پیشتازی مسافری‌ها نسبت به باری‌ها

بسیاری از خودروسازان به عرصه تولید این قبیل خودروها وارد شده‌اند و به دنبال دستیابی به محصولات پاک برای کاهش آلایندگی‌ها، خودروهای خود را به سمت استفاده از سوخت‌ برقی هدایت می‌کنند.

به دلیل آن‌که خودروهای سنگین و نیمه‌سنگین سهم بیشتری از آلودگی‌ دارند، سازندگان این سگمنت خودرویی نیز از تولید نمونه‌های تمام و نیمه‌الکتریکی بازنمانده‌‌ و سوخت‌های پاک را جایگزین سوخت‌های آلوده‌ای مانند دیزل کرده‌اند.

خودروهای سنگین مسافری پیش از این به دنیای الکتریکی‌ها وارد و خودروسازانی مانند بنز، در تولید این اتوبوس‌ها پیش‌قدم شدند. خودروهای باری اما با فاصله اندکی از مسافری‌ها به سمت برقی‌شدن رفتند، با این حال خودروسازان سعی کردند فاصله پیش‌آمده را جبران کنند و تولید این باری‌های الکتریکی را هم در برنامه کاری خود قرار دهند.