زمان مطالعه: ۲ دقیقه

ظهور فناوری‌های جدیدی مانند ماشین‌های خودران و خودروهای مرتبط به هم، باعث شده است ناوگان‌های حمل بار نیز مورد توجه قرار بگیرند و برای این که کارآمدی بیشتر و مصرف کمتری داشته باشند به این فناوری‌های جدید مجهز شوند.

برخی کارشناسان معتقدند کامیون‌های حمل و توزیع بار، نخستین ناوگان‌هایی خواهند بود که تست‌هایی واقعی در زمینه ارتباطات بین خودروها، کامیون‌های خودران و موتورهایی که ایرادهای خودشان را تشخیص می‌دهند روی آن‌ها انجام خواهد شد. آن‌طور که کمپانی ولوو به پیش‌بینی کرده است، مردم باید به زودی به دیدن کامیون‌های خودرانی که با سرعت بسیار کم در معابر شهری رفت و آمد می‌کنند عادت کنند.

کامیون‌های آینده

در حال حاضر، کامیون‌های نیمه سنگینی که به آخرین فناوری‌های روز مجهز هستند هر روز بیشتر و بیشتر در بین مردم جا می‌افتند. این فناوری‌های جدید به کامیون‌ها کمک می‌کنند کارایی بیشتری داشته باشند و سوخت کمتری مصرف کنند.

تأکید بیشتر بر روی ایمنی

سیستم‌های پیشرفته ایمنی برای ناوگان‌های حمل بار به تجهیزاتی عادی تبدیل شده‌اند. این سیستم‌ها به رانندگان جوان و کم تجربه کمک می‌کنند بدون هیچ محدودیتی وظایف‌شان را انجام بدهند. امروزه سیستم‌هایی مانند ترمزهای اتوماتیک، سیستم رانندگی اکتیو، سیستم مدیریت باد تایرها و سیستم تشخیص موانع و عابران پیاده، برای حمل بار در مکان‌های شلوغ و پر سر وصدا جزو تجهیزات بسیار ضروری محسوب می‌شوند و از آن‌جایی که کامیون‌های حمل و توزیع بار معمولاً در محیط‌هایی شلوغ کار می‌کنند، مالکان این ناوگان‌ها ‌ هر روز بیشتر به اهمیت این گونه تجهیزات پی می‌برند. علاوه بر این، سیستم‌های ایمنی به شرکت‌های حمل بار کمک می‌کند تعداد تصادفات و در نتیجه هزینه‌های درمانی و بیمه را پایین بیاورند.

گیربکس‌های اتوماتیک

محبوبیت روزافزون گیربکس‌های اتوماتیک و گیربکس‌های دو وضعیته باعث شده است در کامیون‌های سنگین و نیمه سنگین نیز از آن‌ها استفاده بشود. در واقع، کامیون‌ها و کشنده‌های امروزی در مقایسه با کامیون‌های یک دهه قبل از تجهیزات استاندارد بیشتری بهره می‌برند و گیربکس‌های اتوماتیک باعث شده است از کامیون‌ها علاوه بر ناوگان‌های حمل کالا، در خودروهای آتش‌نشانی و امداد و نجات نیز به صورت گسترده‌ای استفاده شود. گیربکس اتوماتیک به رانندگان اجازه می‌دهد به جز به انجام وظایف‌شان، به موضوع دیگری فکر نکنند. علاوه بر این، برای آموزش رانندگان تازه کار زمان کمتری صرف خواهد شد و زودتر می‌توانند در ناوگان مشغول به کار شوند. البته رانندگان قدیمی و با تجربه نیز از مزایای گیربگس‌های اتوماتیک بی بهره نخواهند ماند و از آن‌جایی که مجبور نیستند کلاچ بگیرند و به صورت دستی دنده عوض کنند، حواس‌پرتی کمتری خواهند داشت و کمتر خسته خواهند شد.

 

کامیون‌های آینده

 

موتورهای جدیدتر

بالا رفتن قیمت جهانی سوخت و بالا رفتن نگرانی‌ها در مورد آلودگی محیط‌زیست باعث شده است ناوگان‌ها به استفاده از موتورهای جدید رو بیاورند. شرکت‌هایی که همه روزه و بدون وقفه از ناوگان‌شان استفاده می‌کنند، به سوی موتورهایی جذب خواهند شد که وزن و هزینه تعمیر و نگهداری کمتری داشته باشند و بتوانند نیروی مناسبی نیز تولید کنند.

انتظار می‌رود در آینده نزدیک؛ استفاده از سوخت‌های جایگزین، مانند گاز طبیعی، مورد توجه شرکت‌های حمل و نقل قرار بگیرد و استفاده از ون‌ها و کامیون‌های نیمه سنگین برقی نیز به طور گسترده‌ای متداول بشود.(برای خواندن مقاله ی نکاتی در مورد صرفه‌جویی در مصرف سوخت که هر راننده‌ای باید بداند کلیک کنید)