زمان مطالعه: ۲ دقیقه

روزی روزگاری، نوآوری در صنعت تولید کامیون‌های سنگین بسیار کمرنگ بود و اگر قرار بود تحولی صورت بگیرد، محدود می‌شد به چند تغییر کوچک سخت‌افزاری و تغییرات نرم‌افزاری تا ده‌های ۷۰ و ۸۰ میلادی جایگاهی در این صنعت نداشتند. مردم پشت کامیون‌های دیزلی می‌نشستند و  قوی‌ترین دنده را جا می‌زند و این کار به هیچ تفکر و اندیشه‌ای نیاز نداشت. موتور ۳۰۰ اسب‌بخار می‌خواهید؟ یا ۴۰۰ اسب؟ با یک گیربکس ۹ سرعته؟ یا ۱۳ سرعته؟ به همین راحتی.

البته با این که امروزه سفارش دادن یک کامیون دیزل معمولی تا اندازه‌ای از این هم ساده‌تر شده است، ولی وجود طیف بسیار گسترده‌ای از تجهیزات ایمنی و ارتباطی، کارها را قدری پیچیده کرده است.

ولی آیا در آینده نزدیک گزینه‌ای به نام کامیون برقی نیز پیش روی ما خواهد بود؟ اگر درباره استفاده از نیروی خورشید به عنوان منبع انرژی صحبت کنیم، بله، به طور قطع، و جای تعجب است که به منظور پایین آوردن هزینه سوخت و میزان آلاینده‌ها، این موضوع از مدت‌ها قبل در دستور کار قرار نگرفته است. با این حال، به نظر می‌رسد به زودی خبرهای شگفت‌انگیزی درباره استفاده از نیروی خورشید خواهیم شنید و خواهیم دید که سقف تریلرها پر از پنل‌های خورشیدی خواهد شد.(برای مطالعه مقاله در مورد کامیون برقی ثور و امکانات و تجهیزات آن کلیک کنید)

آیا در آینده نزدیک کامیون‌های برقی را خواهیم دید؟
آیا در آینده نزدیک کامیون‌های برقی را خواهیم دید؟

 

 آیا شما به زودی یکی از کامیون‌های برقی را خواهید خرید؟

پاسخ این است که به این زودی نه… مگر این که بخواهید در مسیرهای کوتاه به تردد و حمل کالا بپردازید. شرکت کامینز در اظهار نظری که به تازگی صورت گرفته است می‌گوید: «وقتی برقی‌سازی یک وعده بزرگ و سخت است، بهتر است در حال حاضر به هیچ پرسشی جواب ندهیم. ما معتقدیم کامیون‌های برقی در مناطق شهری معنا پیدا می‌کنند، یعنی در جای که دامنه حرکت محدود و کوتاه است و کامیون‌ها را با سهولت بیشتری می‌توان شارژ نمود.»

 

آیا در آینده نزدیک کامیون‌های برقی را خواهیم دید؟
آیا در آینده نزدیک کامیون‌های برقی را خواهیم دید؟

 

این کمپانی همین چند ماه پیش  موتور تمام برقی خودش را روی کامیون نمونه‌ای به نام AEOS به نمایش گذاشت. کامینز می‌گوید: « AEOS به ما کمک خواهد کرد چیزهایی درباره پتانسیل برقی‌سازی یاد بگیریم تا کامیون‌های بزرگ‌تر بتوانند مسافت‌های طولانی‌تری را بپیمایند. البته شارژ کردن کامیون AEOS به این راحتی نیست که دوشاخه آن را به نزدیک‌ترین پریز برق بزنید. این کامیون وقتی که به یک ایستگاه شارژ ۱۴۰ کیلوواتی متصل شده باشد، به یک ساعت زمان برای شارژ شدن نیاز دارد، هرچند انتظار می‌رود تا قبل از سال ۲۰۲۰، پیشرفت‌هایی در تولید باتری‌ها حاصل شود که زمان شارژ آن‌ها را به ۲۰ دقیقه کاهش دهد. بدیهی است زیرساخت‌های خدماتی که برای کامیون‌های دیزلی و یا گازسوز وجود دارد، برای کامیون‌های برقی وجود نخواهد داشت. ممکن است بتوان اندازه باتری را افزایش داد ولی یک باتری که بتواند ۹۷۰ کیلومتر را بپیماید، بیش از ۸۶۰۰ کیلوگرم وزن خواهد داشت و این امر ظرفیت بار را به شدت کاهش خواهد داد.»

 

آیا در آینده نزدیک کامیون‌های برقی را خواهیم دید؟
آیا در آینده نزدیک کامیون‌های برقی را خواهیم دید؟

 

اگر در صنعت حمل و نقل مشغول هستید، احتمال بسیار کمی وجود دارد که سال آینده و یا حتی تا ۱۰ سال آینده یک کامیون تسلا سمی( Tesla Semi) بخرید. واقعیت این است که این کامیون گران قیمت است، هنوز امتحانش را پس نداده و زیرساخت‌های لازم برای شارژ آن هنوز توسعه پیدا نکرده اند.

مطمئن باشید بسیاری از شما همچنان به جایگاه‌های سوخت خواهید رفت و باک کامیون‌تان را از گازوئیل پر خواهید کرد!