زمان مطالعه: ۲ دقیقه

آن طور که به نظر می‌رسد ولوو پولستار خودش را به صورت رسمی مسئول تولید و توسعه خودروهای هیبریدی و خودروهای برقی عملکرد بالا می‌داند. آنچه مسلم است دیری نخواهد پایید که هر خودرویی که به فروش می‌سد، خواه یک شاسی‌بلند اسپرت باشد خواه یک کوپه و یا حتی هاچ‌بک، یک خودرو هیبرید-پلاگین خواهد بود. با این حال، ولوو پولستار ۱ که اولین خودرو برقی ساخت ولوو است، نه تنها دید خوبی از آینده در اختیار ما می‌گذارد، بلکه شناختی کلی از خودروهای برقی آینده نیز در اختیارمان می‌گذارد.

خودرو پولستار ۱ (Polestar 1) یک کوپه اسپرت است که توسط یکی از زیر مجموعه‌های ولوو به نام پولستار تولید شده است. بدنه این خودرو از جنس فیبرکربن است و وزن آن به نسبت ۵۰:۵۰ روی هر دو محور توزیع شده است. در این خودرو آخرین فناوری تولید نیرو به کار گرفته شده است و سه موتور الکتریکی و یک موتور ۲ لیتری ۴ سیلندر دست به دست هم داده‌اند تا نیروی مورد نیاز آن را تأمین کنند. این منابع نیرو در کنار هم قادرند ۶۰۰ اسب‌بخار نیرو و حدود ۱۰۰۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. چرخ‌های جلو توسط موتور درون‌سوز احتراقی و چرخ‌های عقب نیز توسط موتورهای برقی به حرکت در می‌آیند.

آیا پولستار آینده خودروهای برقی را متحول خواهد کرد!؟
آیا پولستار آینده خودروهای برقی را متحول خواهد کرد!؟

پولستار ۱ با پیشتازی در ارائه چنین فناوری‌هایی، راه را برای دیگر خودروسازان نیز فراهم کرده و آن‌ها را تشویق نموده‌ است بیشتر بر روی فناوری باتری سرمایه‌گذاری کنند. طراحان و مهندسان این خودرو به منظور افزایش دادن فضای کابین، باتری آن را در کف قرار داده‌اند، به این ترتیب مرکز ثقل پایین می‌آید و ثبات و پایداری خودرو افزایش پیدا می‌کند. وزن پنل‌های بدنه نیز به لطف استفاده از فیبر کربن بسیار پایین آمده و پولستار ۱ را از رقبایش بسیار سبک‌تر کرده است. با وجود سبک بودن بدنه، پایین بودن مرکز ثقل که مزیت بزرگی برای این خودرو است باعث شده است تعادل و فرمان‌پذیری آن بسیار عالی و بی عیب و نقص باشد.

به عقیده کارشناسان، راه و روش انحصاری پولستار دیگر خودروسازان را نیز تشویق خواهد کرد تا محصولاتی برقی تولید کنند و در سطح جهانی به رقابت بپردازند و خودروسازان یکه‌تازی مانند تسلا را وارد رقابتی تنگاتنگ و فشرده خواهد کرد.