انتقاد بر نحوه نظارت طرح تن-کیلومتر
در مواردی خاص مشاهده میشود که اگر شرکت حملونقل کرایه را به طور کامل در بارنامه درج کند اما پس از نوشتن بارنامه به راننده تذکری مبنی بر دریافت نکردن کامل کرایه میدهد و همچنین از صاحب کالا نیز درخواست میکند تا کرایه را به طور کامل پرداخت نکند، تمام این دو خط به معنای همان کرایه توافقی است
یکی از فعالان بخش حملونقل کالا جادهای گفت: برای بیرون آمدن از مشکلات و کاستی و نواقصات طرح تن-کیلومتر لازم است انجمنهای رانندگان کالا با سازمان راهداری و حملونقل جادهای همکاری کنند تا نظارت بیشاری بر اجرای تن کیلومتر و روشهای محاسبه کرایه حمل آن داشته باشن
ایشان در ادامه گفت: اگرچه پس از سالها انتظار و حملبار با کرایههای نامتعارف و توافقی، طرح تن کیلومتر در نهایت تلاشهای فراوان تصویب شد و یکی از خواستههای قدیمی کامیونداران به ثمر رسید اما اکتون در اجرای آن شاهد کاستیها و نواقصی هستیم که نه تنها نتوانسته کمکی به رانندگان کند بلکه موجب بروز مشکلاتی برای رانندگان و کامیونداران شده است(در مورد تن بر کیلومتر و مزایای آن بخوانید)
این راننده خود مالک تاکید کرد: برای مثال در بعضی استانها که کالاها خارج از سالن اعلان بار حمل میشود روش مذکور در محاسبه کرایه، اجرا نمیشود و اگر هم به اجبار کرایهها طبق تن کیلومتر در بارنامه درج شود کرایه قانونی تن-کیلومتر به راننده پرداخت نمیگردد و در برخی موارد مسئولان شرکتهای حملونقل در پاسخ به اعتراض راننده نسبت به تناقض در کرایه قانونی تن-کیلومتر عنوان میکنند که صاحبان و گیرندگان کالا این طرح (تن-کیلومتر) را قبول ندارند
به گزارش تیننیوز، وی ادامه داد: برخی باربریها نیز کرایه را بر اساس تن-کیلومتر محاسبه و مبلغ را بهطور کامل در بارنامه درج میکنند ولی همان موقع کارمزد را به دلایل مختلف از جمله خرج بارگیری، انبارداری، پورسانت فرستنده و دلال افزایش میدهند که مشخص نیست این دریافتی نصیب چه کسی یا کسانی میشود
او گفت: بعضی از صاحبان کالا بهخصوص شرکتهای دولتی نیز در مجموع به مقدار کرایه بارنامه اعتنایی نمیکنند و بدون توجه به آن، مبالغی را به راننده میپردازند که در اغلب این موارد به راننده اجحاف میشود(در مورد اهمیت بارنامه در حملبار جادهای بخوانید )
این کامیوندار با تاکید بر اینکه محاسبه کرایه حمل کالا بر اساس تن-کیلومتر باعث نارضایتی بعضی باربریها نیز شده است، اظهار کرد: دلیل این نارضایتی آن است که برخی صاحبان و گیرندگان کالا به دلیل محاسبه کرایه حمل بر حسب تن کیلومتر به این شرکتها اعتراض میکنند که چرا اضافه کرایه در بارنامه درج شده و به همین دلیل از ادامه همکاری با شرکتهای مذکور سرباز میزنند که این امر موجب نارضایتی شرکتها شده است
به گفته وی، در این مورد سوال مهم آن است که چرا باید صاحب کالا کرایههای حمل را مشخص کند؟ مگر صاحب یا فرستنده کالا از قیمت لاستیک هر جفت ۶ الی۱۰میلیونی و از گرانی افسارگسیخته لوازم و قطعات و استهلاک کامیون اطلاع دارد؟
به گزارش تیننیوز، وی با بیان اینکه تن-کیلومتر، همچنین بهانهای برای بعضی باربریها شده که کمیسیون خود را به عناوین مختلف افزایش دهند، گفت: یکی دیگر از مشکلاتی که همچنان وجود دارد پورسانت، انعام و شیرینی صاحب کالاست که بین باربریها رقابت ایجاد میکند اما ظلم و اجحاف و بیعدالتی آن نیز نصیب کامیوندار میشود و مشخص نیست پورسانت پرداختی به صاحب کالا را چرا باید راننده پرداخت کند نه باربری یا گیرنده کالا
این راننده خود مالک خاطرنشان کرد: همچنین مشخص نیست آیا این پورسانت باید در بارنامه ثبت شود یا خیر؟ آیا مخارج انبارداری و بارگیری و… که عرف هست باید در بارنامه به کرایه اضافه شود یا جدا فاکتور شود؟ که برای برون رفت از این مشکل میتوان یک یا نیم درصد کرایه را به پورسانتها اختصاص داد تا همه مشکلات مرتفع و کرایهها ثابت شود