زمان مطالعه: ۴ دقیقه

بررسی چند نمونه از وانت بارهای سبک موجود در بازار- بخش اول

سایپا ۱۵۱، ارزان‌ترین در بازار

سایپا ۱۵۱ یا بهتر است بگوییم پراید وانت در حال حاضر ارزان‌ترین و قابل دسترس‌ترین وانت بار موجود در بازار کشور است. این محصول که کمتر از نیم دهه از حضورش در بازار ایران می‌گذرد، هرچند از نظر بعضی‌ها شاید شکلش حتی خنده‌دار به نظر برسد، اما استفاده از چنین وانت کوچک و جمع و جوری در شهرهای بزرگ و بخصوص برای مشاغلی مثل بازاریابی بسیار عالی است. وزن خالص این خودرو ۹۰۰ کیلوگرم بوده و طبق اعلام کارخانه سازنده، وزن نهایی آن با حضور سرنشین و بار می‌تواند به ۱۵۱۰ کیلوگرم برسد. هرچند در بسیاری از مواقع دیده شده مالکان بارهای سنگین‌تری را هم روی شانه‌های نحیف این خودرو قرار می‌دهند. سایپا ۱۵۱ از پیشرانه چهار سیلندر ۱/۳ لیتری با نهایت قدرت ۷۱ اسب بخار و گشتاور ۱۰۸ نیوتن متر بهره می‌برد که این قدرت نه چندان بالا برای این وزن، ایده‌آل به نظر می‌رسد. این خودرو در حال حاضر با شرایط مختلف و قیمت پایه ۲۰ میلیون تومان از سوی سایپا تولید می‌شود.

سایپا 151

وانت کارا (مزدا)، با قلب نویی که چینی ساخته‌اند

این محصول که میان ایرانی‌ها با عنوان وانت مزدا باب شده نیز یکی دیگر از خودروهای ماندگار در خیابان‌های کشور ما محسوب می‌شود که از حدود سه‌دهه پیش روی خطوط تولید داخلی قرار گرفته است. البته این روزها وانت مزدای سابق با اندکی تغییرات در بخش پیشرانه، فضای داخلی و جزئیات ظاهری وارد بازار کشور می‌شود، اما با این حال پایه و اساس محصول، هنوز هم همان خودروی قدیمی است. پس از واگذاری بخش مربوط به تولید وانت بارهای مزدا به شرکت فورد آمریکا و توقف توسعه و ارتقای پیشرانه‌های محصولات پیکاپ از سوی مزدا و همچنین لزوم اخذ استانداردهای اجباری جدید، بهمن‌خودرو تولید این محصول را با پیشرانه سابقش متوقف کرد و در وهله اول موتور وانت مزدا با نمونه مورد استفاده روی باردو (پیکان) جایگزین شد، اما این روزها موتور جدید و قدرتمندتری روی این خودرو قرار گرفته است. موتور جدید ساخت شرکت DAE چین (شریک تجاری میتسوبیشی) بوده و با چهار سیلندر، ۲/۰ لیتر حجم، ۱۶ سوپاپ و…، توانی معادل ۱۱۹ اسب بخار و گشتاور ۱۷۰ نیوتن متری دارد که در قیاس با رقبای هم قیمت، عدد ایده‌آلی است. همچنین مصرف سوخت این پیشرانه با سطح آلایندگی یورو۴، ۸/۸ لیتر در هر صد کیلومتر مسیر ترکیبی اعلام شده که به نظر خوب است. قیمت وانت کارا جدید تک و دو کابین به ترتیب ۳۴ و ۳۷ میلیون تومان است.

وانت مزدا

وانت ریچ، جانشین نیسان پیکاپ

نیسان پیکاپ از محصولات بسیار موفق و ایده‌آل پارس خودرو در بازار کشور بود که چند سال پیش از خط تولید این خودروساز خارج شد. اما پارس‌خودرو خط تولید خود را به صورت کامل متوقف نکرد و این روزها ریچ به عنوان یک نمونه چینی از همان نیسان پیکاپ سابق از طرف این خودروساز تولید می‌شود. این خودرو محصولی از شرکت دانگ‌فنگ است و از نظر ظاهر و مشخصات فنی شباهت زیادی به نیسان پیکاپ دارد. برای تفهیم بهتر موضوع باید گفت دانگ‌فنگ شریک کاری برند نیسان در چین است و نیسان ژاپن امتیاز ساخت برخی محصولات خود را پس از پایان تولید به این شرکت می‌سپارد تا تحت برند دانگ‌فنگ، ولی با حفظ ظاهر و اصالت خودرو مونتاژ و عرضه شود. برای مثال باید گفت امتیاز رونیز، ماکسیما، سرانزا، پیکاپ و… که در ایران عرضه شدند نیز در واقع از دانگ‌فنگ خریداری شده بود و نیسان به‌صورت غیرمستقیم در قرارداد پارس‌خودرو برای تولید این خودروها نقش داشته است، اما ریچ، فیس‌لیفتی از پیکاپ است که توسط دانگ‌فنگ اجرا شده و در حال حاضر با قیمت ۶۸میلیون و ۷۹۶هزار تومان از سوی پارس خودرو به فروش می‌رسد. رنگ‌های سفید، مشکی و نوک‌مدادی روشن برای این خودرو در نظر گرفته شده و مشخصه‌هایی مثل پیشرانه ۲/۴ لیتری ۱۳۲/۵ اسب بخار همراه جعبه دنده پنج‌سرعته دستی (با گیربکس کمکی) برای آن اعلام شده است.

وانت ریچ

ایران خودرو آریسان؛ قلب پیکان در سینه فرزند روآ و پژوپارس

آریسان در حال حاضر تنها وانت بار اختصاصی شرکت ایران خودرو ست که از پلتفرم روآ بهره می‌برد، ولی در ظاهر چیزی شبیه پژو پارس طراحی شده است. در واقع طراحی این خودرو به طرح اولیه‌ای که پیش از دهه ۸۰ برای پژو پارس امروزی در نظر گرفته شده بود باز می‌گردد البته با اندکی تغییرات برای کاهش هزینه‌های ساخت، تبدیل به آریسان شده است. آریسان، وانت بار بنزینی دوگانه سوز با پیشرانه مشترک با پیکان وانت سابق است که از حجم موتور ۱/۷ لیتری با نهایت توان ۸۶ اسب بخار و گشتاور ۱۴۰ نیوتن متری بهره می‌برد. همچنین فضای داخلی این خودرو با دکوراسیونی شبیه پژو پارس (داشبورد جدید)، ولی با کیفیت ساخت پایین‌تر نسبت به دیگر محصولات ایران خودرو، دربرگیرنده امکاناتی مثل شیشه بالابرهای برقی، دو کیسه هوا، فرمان هیدرولیک، کمربندهای ایمنی سه نقطه‌ای قفل شونده، سیستم پخش صوت با دو بلندگو، ایموبلایزر، قفل مرکزی همراه با ریموت، سیستم تهویه (کولر و بخاری) با تنظیم دستی و … است. قیمت این محصول ۲۷میلیون و ۴۵۴هزار تومان اعلام شده و در حال حاضر شرایط فروش نقدی و پیش فروش هم برایش در نظر گرفته شده است.

 

وانت آریسان

 

وانت پادرا، قبای تازه بر تن نیسان جونیور

پادرا که در واقع محصولی الگوبرداری شده از وانت چینی لئون، آن هم با شاسی نیسان جونیور محسوب می‌شود، از مدتی پیش روی خط تولید زامیاد قرار گرفت و با قیمتی حدود ۴۰میلیون تومان عرضه شد. هرچند در این آشفته بازار خودرو، عدد ۴۰میلیون تومان چندان زیاد و عجیب نیست. توجه داشته باشید این قیمت برای خودرویی اعلام شده که فناوری ساخت آن به بیش از نیم قرن پیش باز می‌گردد! پادرای۵/۲ متری، قابلیت بارگیری ۲/۱ تن را داشته و وزن خالص آن ۱۶۸۵ کیلوگرم اعلام شده است. این خودرو از پیشرانه چهار سیلندر خطی ۲/۴ لیتری با ۹۵اسب بخار قدرت و بیشینه گشتاور ۱۷۵نیوتن متر بهره می‌برد و شامل امکاناتی مثل فرمان هیدرولیک، شیشه بالابرهای برقی، تنظیم برقی آینه‌های جانبی، کولر با تنظیم دستی، پنل پخش صوت و… می‌شود. این محصول در حال حاضر با قیمت ۴۲میلیون و ۸۷۲هزار تومانی و رنگ سفید، به صورت نقدی و تحویل فوری به فروش می‌رسد.