زمان مطالعه: ۲ دقیقه

افزایش حق بیمه رانندگان چرا و چگونه؟؟

معاون سازمان تأمین اجتماعی گفت: با وجود بدهکاری بیش از ۳ هزار میلیاردی سازمان هدفمندی یارانه‌ها به تامین اجتماعی، حقوق رانندگان کامیون دار بازنشسته را افزایش دادیم.

محمدحسن زدا معاون سازمان تأمین اجتماعی در برنامه ۱۸:۳۰ شبکه خبر گفت در حالت کلی و از دید سازمان تأمین اجتماعی رانندگان دو گروه هستند:

گروه اول رانندگان:

رانندگانی که در شرکت‌ها کار می‌کنند و تابع قانون کار هستند و مزایا و حقوق آن‌ها مشخص است و درنتیجه شامل قانون سخت و زیان‌آور هم هستند و در کل مشکل زیادی ندارند.

 گروه دوم رانندگان:

رانندگانی هستند که برای خودشان کار می‌کنند و به‌اصطلاح خودمالک هستند، این گروه شامل قانون سخت و زیان‌آور نیستند و حتی از پوشش و حمایت قانون کار هم خارج هستند و از مزیت بیمه بیکاری و دستمزد ایام بیماری نیز بی‌بهره‌اند.( برای مطالعه مقاله در مورد مراحل لازم به عنوان راننده حرفه ای کلیک کنید)

 

بازنشستگی رانندگان کامیون پس از ۲۰ سال سابقه با حقوقی ناچیز

به‌طورکلی رانندگان باید در نظر داشته باشند که در قانون سخت و زیان‌آور بودن هم منفعت زیادی وجود ندارد و راننده را مجبور می‌کند که بعد از ۲۰ سال کار بازنشسته شود و در خانه با حقوق ۱.۲۰۰.۰۰۰ تومان زندگی بگذراند که زیاد به نفع رانندگان نیست و باید اصلاحاتی در این قانون انجام داد.

در چند سال اخیر بیشتر تلاش‌های مسئولین روی این موضوع متمرکز بود که خود مالک‌ها هم شامل قانون کار باشند اما این عمل از پایه دچار اشکال بود زیرا باید از همان ابتدا قانون جدیدی را تفسیر و تصویب می‌کردند که با این شغل متناسب باشد و اگر از همان زمان شروع می‌شد الان به نتیجه می‌رسیدیم.

وی همچنین ادامه داد که: در اوایل ماه رمضان کارگروهی برای حل مشکل  حق بیمه رانندگان تشکیل شد و قرار است این کار و جلسات را با خود انجمن‌های صنفی پیش ببریم که هم‌زمان حق بیمه رانندگان و حقوق بازنشستگی را افزایش دهیم.

افزایش حق بیمه رانندگان

حق بیمه رانندگان افزایش پیدا می کند

معاون سازمان تأمین اجتماعی همچنین بیان داشت: ما مشکل یا مخالفتی با افزایش حقوق بازنشستگی نداریم اما باید توجه داشت که به همین نسبت مبلغ پرداختی حق بیمه رانندگان نیز افزایش پیدا می‌کند که همین دلیلی برای اعتراض و مخالفت برخی رانندگان است. رانندگان جوان‌تر مخالف افزایش پرداختی حق بیمه هستند اما رانندگانی که در شرف بازنشستگی هستند از افزایش حق بازنشستگی خود راضی هستند. درنتیجه این دو گروه باید در میان خود به توافق برسند تا بتوان تصمیم نهایی را گرفت.

در سال ۸۹ در رابطه با افزایش حق بیمه توافق‌نامه‌ای بین سازمان تأمین اجتماعی و سازمان هدفمندی یارانه‌ها به امضا رسید که طبق آن سازمان متعهد است راننده‌ها را تحت پوشش خود قرار دهد به ترتیبی که ۱۳.۵% حق بیمه را راننده و ۱۳.۵% را سازمان تأمین کند.

 

در حال حاضر ۹۵۰ هزار نفر از رانندگان تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی هستند

درحالی‌که سهم کارفرمایی برای سازمان نمی‌آید و سازمان بیش از ۳ هزار میلیارد تومان از هدفمندی یارانه‌ها طلبکار است و از طرفی هم اگر اعتراض کنیم با قوانینی مواجه هستیم که اگر بدون تأمین هزینه کار را انجام دهیم مقصر شناخته می‌شویم اما با همه این موارد، حقوق بازنشستگان را افزایش دادیم.