زمان مطالعه: ۳ دقیقه

در اعتراضات رانندگان خواسته‌ها و مشکلاتی بیان شد که در روزهای اخیر با برگزاری جلسات متعدد به بخشی از آن‌ها رسیدگی شده و مابقی در حال رسیدگی است اما عاملی که باعث شد اعتراض رانندگان سراسری شود، بیشتر مطرح‌شدن مشکلات معیشتی است.

نامه‌ای که از طرف فعالان صنوف رانندگان برای ریاست جمهوری، معاون اول رئیس‌جمهور، وزرای کار، اقتصاد، کشور، صنعت، راه و شهرسازی و کمیسیون‌های اقتصادی، صنعت و بازرگانی، عمران و اجتماعی مجلس نوشته‌شده بود،مالک نخعی نویسنده نامه؛ مطالبات رانندگان و کامیون داران را به دو بخش عمومی و شهرستانی تقسیم کرده و عنوان کرده است:

اهم مطالبات رانندگان که مربوط به سراسر کشور است خدمتتان تقدیم می‌شود؛ امید است که مجموعه مدیریتی کشور برای آن راه چاره‌ای بیندیشد.

در زیر به مطالبات رانندگان پرداخته‌شده است:

۱-تخصیص و پرداخت کرایه بر اساس تن بر کیلومتر به تفکیک بارگیر و محاسبه کرایه توسط سیستم بارنامه نویسی

 

۲-ایجاد سامانه ملی پایانه مجازی و ارائه یک نوبت بارگیری برای سراسر کشور، ثبت تنها یک نوبت مجازی روی یک سرور واحد برای کل کشور

 

۳-پرداخت معتبر و مناسب کرایه

 

۴-کمیسیون دریافتی شرکت‌های حمل‌ونقل کاهش یابد و پرداخت کمیسیون بدون دخل و تصرف شرکت حمل در کرایه باشد

 

۵-انحلال تمامی تشکل‌های صنفی کارفرمایی و کارگری و انجام انتخابات جدید

 

۶-افزایش حقوق راننده کامیون و کارگر عادی تا تکنسین حرفه‌ای و لحاظ این موضوع در حق بیمه، سنوات، بازنشستگی رانندگان و …

 

۷-افزایش امنیت جانی و مالی رانندگان و کامیون داران

 

۸-ارائه راهکاری برای رفع مشکل رانندگانی که به‌صورت قانونی بارگیری کرده‌اند اما بعداً مشخص‌شده است که بار قاچاق بوده است

 

۹-پیشنهاد راه‌حلی برای نوسازی ناوگان اما بدون سود و بهره‌های بانکی سنگین

 

۱۰-توزیع قطعات و لاستیک باقیمت مناسب

رسیدگی به مطالبات رانندگان ادامه دارد

 

همه این‌ها کلیات مطالبات رانندگان است که در جلساتی به آن‌ها رسیدگی شده و همچنان ادامه دارد

اما در جلسه‌ای که به‌تازگی برگزار شد نمایندگانی از وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان تأمین اجتماعی، پلیس‌راه راهور ناجا، گمرک و صنوف مختلف رانندگان در محل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای حضور داشتند در این جلسه به مشکلات رانندگان رسیدگی شد و تصمیمات مهمی نیز گرفته شد.

 

رسیدگی به مطالبات رانندگان ادامه دارد

غلامحسین دغاغله مدیرکل دفتر حمل‌ونقل کالا، اظهار کرد: در این جلسه بعد از بحث و بررسی پیرامون مشکلات رانندگان تصمیماتی گرفته شد ازجمله اینکه بر اساس اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مقرر شد ۲ کمیته و دو موضوع ساماندهی تشکل‌های صنفی و بیمه تأمین اجتماعی رانندگان را رسیدگی کند.

همچنین مقرر شد سازمان تأمین اجتماعی نسبت به تشکیل کارگروهی اقدام نموده و مسائل مختلف رانندگان ازجمله حق دستمزد، تداوم معافیت پرداخت حق بیمه، شناور بودن میزان ضرایب حق دستمزد به اختیار راننده، عدم ارائه خدمات مناسب بیمه تأمین اجتماعی، مشکلات ازکارافتادگی و بازنشستگی رانندگان، بخشودگی جرائم رانندگان در پرداخت حق بیمه، امکان استفاده از دفترچه بیمه برای آزمایشت کارت سلامت، بازنشستگی افراد با ۲۵ سال سابقه و دارای ۵۵ سال سن، قرار گرفتن شغل رانندگی در زمره مشاغل سخت و زیان‌آور و… را موردبررسی قرار داده و از نتیجه اقدامات انجام‌شده این سازمان را مطلع کند.

بر اساس اعلام نماینده سازمان تأمین اجتماعی در جهت افزایش حقوق بازنشستگی رانندگان، ضرایب حق دستمزد برای رانندگان کامیون و اتوبوس از ۱.۳ به ۱.۵ و برای رانندگان سواری کرایه و مینی‌بوس از ۱.۱ به ۱.۳ با تأمین یارانه ۵۰ درصد افزایش یافت. به‌علاوه مشکل پرداخت حق بیمه و برقراری بیمه تأمین اجتماعی رانندگانی که به‌طور موقت قادر به دریافت کارت سلامت نمی‌شوند ولی کارت هوشمند آن‌ها دارای اعتبار است رفع گردید.

همچنین وی خاطرنشان کرد: در این راستا جلسه‌ای با حضور تولیدکنندگان و واردکنندگان لاستیک و نمایندگان صنوف در خصوص موضوع تأمین و توزیع مستقیم لاستیک به قیمت کارخانه برای رانندگان و مالکین برگزار و مقرر گردید وزارت صنعت، معدن و تجارت لیست نمایندگی‌های منتخب را به همراه نشانی و مشخصات محصولات قابل‌ارائه در اسرع وقت در اختیار این سازمان قرار داده تا با هماهنگی این سازمان و انجمن‌های صنفی رانندگان لاستیک موردنیاز به قیمت مصوب در اختیار رانندگان قرار گیرد.( برای مطالعه خبر جدید در مورد توزیع لاستیک با ارز دولتی کلیک کنید)

بر اساس گزارش نماینده پلیس‌راه راهور ناجا، امنیت در جاده‌ها تأمین‌شده و قرارگاه سرقت نیز در ادارات آگاهی استان‌ها تشکیل و در صورت اعلام سرقت توسط رانندگان موضوع بررسی و اقدامات لازم انجام می‌شود. همچنین مقرر شد جلسات کارشناسی قبل از اجرای نصب سپهتن در بخش باری در محل پلیس‌راه راهور ناجا با حضور نمایندگان اصناف برگزار شود.

در این جلسه همچنین نماینده گمرک آمادگی خود را در زمینه همکاری با سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در نظارت بر روابط ترخیص‌کاران و حمل‌کنندگان اعلام کرد. در خصوص عدم‌کفایت باسکول‌های فعال در گمرک و معطلی رانندگان در بندر امام خمینی (ره) مقرر گردید گمرک موضوع را در اسرع وقت رسیدگی و نیست به رفع مشکل اقدام نماید.