زمان مطالعه: ۳ دقیقه

رانندگان حرفه‌ای همه روزه پشت فرمان کامیون‌شان می‌نشینند و تمام حواس‌شان به خودروهای جلویی، کناری و خودروهای پشت سر است. در این مقاله از رانندگان حرفه‌ای خواسته شده است خطاهایی که مکرر در جاده مرتکب می‌شوند را شرح دهند و نکاتی را به ما گوشزد کنند که با رعایت کردن آن‌ها می‌توانیم رانندگان بهتری باشیم.

-حواس‌تان جمع باشد

این روزها مردم حواس‌شان جمع نیست. آن‌ها به دلیل وجود تلفن‌های همراه، در دنیای خودشان هستند. شاید به همین علت است که در سمت راست جاده آهسته می‌رانند و در آخرین لحظات متوجه می‌شوند که دارند یک خروجی را رد می‌کنند. ۷۵ درصد از مواردی که رانندگان سعی می‌کنند به ناگهان در بزرگراه سرعت گرفته و از خودروهای عبوری سبقت بگیرند ناشی از این است که تا آخرین لحظه حواس‌شان به گوشی‌هایشان بوده است و وقتی به خودشان می‌آیند گوشی را کنار گذاشته و به جاده نگاه می‌کنند.

اگر شما هم جزو آن دسته افرادی هستید که در جاده به ارسال پیامک می‌پردازند، بهتر است بدانید که همه را به خطر می‌اندازید. البته اگر بخواهید یک پیامک کوتاه بفرستید، ممکن است فقط به اندازه پیدا کردن موج رادیویی مورد علاقه حواس‌تان را پرت کند، البته به شرط این که اطراف‌تان خودروهای زیادی وجود نداشته باشند.

-از کامیون‌ها دور بمانید

شاید دیده باشید که در عقب بعضی از کامیون‌ها این جمله نوشته شده است: “اگر نمی‌توانی آینه‌های من را ببینی، من هم نمی‌توانم تو را ببینم.” شاید متوجه منظور راننده بشوید ولی این قانون صد در صد هم درست نیست. البته درست است که نباید با فاصله بسیار کمی پشت یک کامیون حرکت کنید ولی بهتر است بدانید راندن در کنار کامیون‌ها هم می‌تواند به همان اندازه خطرناک باشد. راندن در کنار یک کامیون بدترین کاری است که یک راننده می‌تواند بکند. کامیونداران نقاط کور زیادی در طرفین دارند و حتی ممکن است شما را به طور کامل از جاده بیرون برانند، به ویژه اگر درست در کنار تایرهای قسمت تریلر رانندگی کنید. ارتفاع تایرهای تریلر تقریباً به اندازه ارتفاع خودرو شماست و اگر به هر علتی بترکند، خودرو شما را متلاشی خواهند کرد.

-بزرگراه‌های سه بانده دردسرساز هستند

گاهی اوقات خودرویی در حال حرکت در لاین سمت چپ است و در آخرین لحظات جلوی یک کامیون می‌پیچد تا وارد یک خروجی شود. در واقع، راننده کامیون سه باند بزرگراه را در نظر دارد ولی نمی‌داند به ناگهان چه اتفاقی در اطرافش خواهد افتاد. خودرویی که با شتاب جلو یک کامیون می‌پیچد ممکن است زیر کامیون برود و راننده آن نیز کشته شود. این فاجعه زمانی بزرگ‌تر می‌شود که کودکان و دیگر اعضاء خانواده نیز در خودرو مورد نظر حضور داشته باشند.

-رانندگان متخلف همه جا هستند

این امر واقعیت دارد. به نظر می‌رسد بعضی از رانندگان صحنه‌های فیلم “سریع و خشن” را بیش از حد جدی گرفته‌اند. آن‌ها دیوانه‌وار رانندگی می‌کنند و همه جا راکت‌هایی را خواهید دید که با سرعت بالای ۱۲۰ کیلومتر در حال حرکت هستند و در جاده به این سو و آن سو می‌روند. توجه داشته باشید که هرچه ترافیک یک منطقه متراکم‌تر باشد؛ رفتارهای جنون‌آمیز بیشتری خواهید دید.

-سایت‌های ساخت و ساز بسیار خطرناک هستند

اگر وارد یک سایت ساختمانی شدید، رفتارهای خطرناک زیادی از طرف افرادی که آن‌جا کار می‌کنند خواهید دید. خودروها و افراد پیاده از همه طرف در حال حرکت به این سو و آن سو هستند و برای انجام کارهایشان وقت کمی دارند. رانندگان خشمگین و عصبی هستند و ممکن است به راحتی تابلوهای راهنما و محدودکننده سرعت را نادیده بگیرند. در این گونه سایت‌ها بهتر است تدافعی رانندگی کنید تا از بروز حادثه جلوگیری شود.

-سرعتی یکنواخت داشته باشید

کم و زیاد کردن سرعت می‌تواند مشکلات زیادی به وجود بیاورد. بسیاری از رانندگان توجهی به سرعت ندارند و مرتب پای‌شان را از روی پدال گاز برمی‌دارند و مجدداً پدال را می‌فشارند. وقتی یک کامیون را می‌رانید، این موضوع اهمیت بیشتری پیدا می‌کند و ممکن است افراد بیشتری را به خطر بیندازد.