زمان مطالعه: ۲ دقیقه

کارشناسان صنعت حمل و نقل معتقدند در آینده نزدیک، فقط مدیران ناوگانی قادر به ادامه کار خواهند بود که بتوانند خودشان را با تغییرات منطبق کنند، یعنی کسانی که بتوانند تغییرات را بپذیرند و از آن‌ها بیشترین بهره را ببرند.

با در نظر گرفتن این واقعیت، باید گفت بیشترین تغییری که در چند سال گذشته در زمینه مدیریت ناوگان رخ داده است، در حوزه تلماتیکس دیده می‌شود. امروزه مدیران ناوگان قادرند هنگامی که کامیون در جاده است، در هر لحظه داخل کابین راننده و حتی عملکرد موتور را ببینند.

با این تفاسیر، مدیران شرکت‌های حمل و نقل نه تنها باید سیستم‌های جدید را بپذیرند، بلکه همه پرسنل شرکت، از جمله رانندگان نیز باید این سیستم‌ها را قبول کنند. امروزه سیستم‌های تلماتیکس، دریایی از اطلاعات تولید می‌کنند که مدیران ناوگان باید به خوبی از آن‌ها استفاده کنند تا در انقلاب بزرگ تلماتیکسی بتوانند به کارشان ادامه بدهند.

با این حال، تغییراتی که در سیستم‌های تلماتیکس به وجود آمده است تنها یکی از مواردی است که مدیران ناوگان باید آن را بپذیرند، موارد دیگری نیز وجود دارند که از بین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تغییر الگوهای مالکیت. در بسیاری از قسمت‌های دنیا، شرکت‌های حمل و نقل به جای مالکیت کامل کامیون‌ها، به روش‌هایی مانند لیزینگ یا اجاره رو آورده‌اند. این کار هزینه کمتری دارد و هزینه‌های تعمیر و نگهداری کامیون‌ها در مقایسه با مدل مالکیت کامل، بسیار پایین‌تر است.

بالا رفتن قیمت سوخت. قیمت سوخت پیوسته در حال بالا رفتن است و هزینه‌های جاری ناوگان نیز به تبع آن افزایش پیدا می‌کند، بنابراین کاستن از مصرف سوخت به یک استراتژی جهانی تبدیل شده است و از طریق رفتار بهتر رانندگان( مقاله بهبود رفتارهای رانندگی و آرامش جامعه رامطالعه فرمایید) ، مدیریت بهتر عملیات تعمیر و نگهداری و خریداری کردن کامیون‌های کم مصرف، قابل دستیابی است.

تغییر تکنولوژی کامیون‌ها. مدل‌های جدیدتر همیشه کم مصرف‌تر هستند. هنگامی که مدیران ناوگان تصمیم به خرید یا اجاره کامیون‌های جدید می‌گیرند، حتماً باید کم مصرف بودن و در کنار آن ایمنی و دوام آن‌ها را در نظر داشته باشند. البته انتظار می‌رود کامیون‌های برقی و به دنبال آن کامیون‌های خودران نیز وارد بازار شوند و تغییراتی بسیار جدی در صنعت حمل و نقل به وجود بیاورند.

تغییر مهارت‌های پرسنل. مدیران ناوگان باید به رانندگان جوان آموزش‌های لازم را بدهند و پیوسته مهارت‌های آن‌ها را بالا ببرند. این کار ایمنی ناوگان را بالا می‌برد و رانندگان جوان نیز تمایل بیشتری برای کار کردن در این صنعت پیدا می‌کنند.(برای خواندن مقاله مراحل لازم برای اشتغال به عنوان راننده حرفه ای در حمل و نقل بار  کلیک کنید)