زمان مطالعه: ۲ دقیقه

ون اسپرینتر از سال ۱۹۹۵ تاکنون یکی از موفق‌ترین محصولات مرسدس بنز بوده است و نسل سوم آن به تازگی در نمایشگاه کمپانی دایملر به نمایش گذاشته شده است. آن‌طور که مدیران این کمپانی به خبرنگاران گفته‌اند، این ون جدید با در نظر گرفتن سه اصل مهم طراحی و تولید شده است: مناسب برای حمل و نقل شهری، الکترونیکی شدن و همه فن حریف بودن.

ظاهراً قرار است این ون همه خلاءهای موجود را پر کند چون مشتریان اسپرینتر از صنایع مختلف هستند و نیازهای متفاوتی دارند ولی همگی انتظار دارند که یک ون کارآمد، به زمان کمی برای بارگیری و تخلیه نیاز داشته باشد، ظرفیتش زیاد باشد و هزینه تعمیر و نگهداری کمی نیز داشته باشد.

مرسدس بنز اسپرینتر

 

یکی از موارد بسیار جدیدی که بدون شک از ابداعات مرسدس بنز است و تاکنون در هیچکدام از خودروهای ون دیده نشده، این است که از طریق یک اپلیکیشن موبایل به نام PRO می‌توان به خودرو دسترسی پیدا کرد. با این اپلیکیشن می‌توان خودرو را ردیابی نمود و مقدار مسافتی که پیموده را ثبت کرد.

شخصی که ناوگان ون‌های شرکت‌های باربری را کنترل می‌کند، می‌تواند آسوده در دفتر کارش بنشیند و مقصد، میزان مصرف سوخت و مسیرها را از طریق اپلیکیشن PRO کنترل کند و چنانچه به هر دلیل تغییری در برنامه حرکت بار پیش بیاید، این اپلیکیشن می‌تواند با استفاده از یک الگوریتم خاص، مسیر حرکت ون‌ها را مجدداً محاسبه و بهترین مسیر را انتخاب کند. رانندگان نیز می‌توانند در حین حرکت از طریق آن برای مدیر ناوگان پیغام صوتی بفرستند.

 

مرسدس بنز اسپرینتر

 

همچنین ون اسپرینتر جدید به سیستم MBUX نیز مجهز شده است که بسیار جدید است و  مسیریاب ماهواره‌ای و کنترل صوتی را در اختیار رانندگان می‌گذارد. کمپانی دایملر مدعی است این سیستم می‌تواند موقعیت ون‌ها را در هر جای دنیا که باشند با دقت ۳ متر تعیین کند؛ اما آدرس و نام خیابان‌ها نمایش داده نخواهند شد.

یکی از اهداف تولید اسپرینتر جدید این بوده است که کیفیت سواری و راحتی آن شبیه خودروهای سواری باشد ولی به اعتقاد کارشناسان هنوز نمی‌توان در این مورد نظر داد و نیاز به چند ماه فرصت دارد.

بنا به گفته کمپانی دایملر، از هر پنج دستگاه ون فروخته شده در اروپا، یک دستگاه از آن‌ها به حمل مسافر می‌پردازد. بدیهی است که مسافران نیز راحتی بالای صندلی، ارتباط اینترنتی و جای باز می‌خواهند و تنها با گذشت زمان می‌توان گفت مرسدس بنز توانسته به خوبی به این نیازها پاسخ بدهد یا نه.

کمپانی دایملر می‌گوید حداکثر ظرفیت بار ۵۰ کیلوگرم افزایش پیدا کرده و نسل جدید اسپرینتر بسته به نیاز مشتری، به صورت دیفرانسیل جلو، دیفرانسیل عقب یا چهار چرخ محرک به بازار عرضه خواهد شد. البته کفی بار نسخه دیفرانسیل جلو ۸ سانتیمتر پایین‌تر است که کار بارگیری و تخلیه را آسان‌تر می‌کند و از نظر قیمت نیز از نسخه‌های دیفرانسیل عقب یا چهار چرخ محرک ارزان‌تر است.

ون اسپرینتر جدید توسط گوردون واگنر طراحی شده است و قصد دارد بازتابی باشد از سبک و سیاق خودروهای سواری مرسدس بنز، البته قضاوت نهایی با شماست.

ون اسپرینتر جدید ماه ژوئن امسال به دست مشتریانش در اروپا خواهد رسید و قیمت پایه آن ۲۰,۰۰۰ یورو اعلام شده است.