زمان مطالعه: ۳ دقیقه

اگر در این فکر هستید که راننده کامیون بشوید، به شما تبریک می‌گوییم چون تصمیم بزرگی گرفته‌اید. شما در شرف آن هستید که وارد یک ماجراجویی  بزرگ بشوید و البته در ازاء کاری که انجام می‌دهید دستمزد خوبی هم خواهید گرفت.

ممکن است به این موضوع فکر کنید که یک راننده چقدر می‌تواند درآمد داشته باشد و چه عواملی می‌توانند بر این درآمد تأثیر بگذارند. وقتی این مقاله را تا انتها بخوانید، دیدی واقع بینانه از درآمدی که می‌توانید در سال اول و بعد از آن انتظار داشته باشید پیدا کنید.

عواملی که می‌توانند بر روی درآمد رانندگان تأثیرگذار باشند

درآمد شما به عنوان یک راننده کامیون تحت تأثیر چندین و چند عامل است که عبارتند از:

*مسافت: اگر قصد دارید مسافت‌های طولانی‎تری را رانندگی کنید، پس حتماً دستمزد بیشتری هم دریافت خواهید کرد. البته ممکن است رانندگی در مسیرهای کوتاه آسان تر باشد، ولی به همان نسبت دستمزد کمتری هم دریافت خواهید کرد.

*موقعیت جغرافیایی: این مورد ممکن است زیاد تأثیرگذار نباشد ولی مناطقی هستند که کار کردن در آن‌ها درآمد بیشتری برای رانندگان دارد.

*تجربه کاری: نرخ ترک کار در شغل رانندگی بالا است. افراد زیادی وجود دارند که نمی‌توانند سختی های این کار را تحمل کنند و پس از مدت کوتاهی آن را کنار می‌گذارند. بنابراین این اگر برای چند سال به این کار بچسبید و توانایی‌های خودتان را نشان بدهید، آن وقت می‌توانید انتظار دستمزد بیشتری هم داشته باشید.

*پاداش: شرکت‌های مختلف پاداش و مزایای مختلفی ارائه می‌کنند. مبلغ این پاداش نیز می‌تواند به درآمد شما اضافه شود( برای مطالعه مراحل لازم برای اشتغال به عنوان راننده حرفه ای در حمل و نقل بار کلیک کنید)

 

چه عواملی بر درآمد رانندگان تأثیرگذارند؟

آموزش را جدی بگیرید

اگر می‌خواهید به عنوان راننده کامیون مشغول به کار شوید، ابتدا باید برای آموزش خودتان هزینه کنید و به آموزشگاه رانندگی بروید. متأسفانه، بسیاری از رانندگان تازه کار پول زیادی ندارند که صرف آموزش خودشان بکنند و از آن جایی که حتی با آموزش کم هم می‌توان وارد جاده‌ها شد، کمتر کسی برای آموزش مهارت‌های تخصصی تر هزینه می‌کند.

پس از این که دوره های آموزشی را با موفقیت طی کردید، بهتر است حدود یک سال به عنوان کارآموز در یک شرکت مشغول به کار شوید. البته در طول این یک سال به شما دستمزد نیز پرداخت خواهد شد و هزینه‌ای که ابتدا بابت آموزش کرده اید جبران می‌شود. توجه داشته باشید که به طور قطع در سال دوم فعالیت‌تان، درآمد بیشتری خواهید داشت و فرصت های کاری بیشتری پیش روی شما قرار خواهد گرفت. در واقع، هرچه بیشتر در این کار بمانید، فرصت های بیشتری برایتان به وجود خواهد آمد و در نتیجه درآمدتان نیز افزایش پیدا خواهد کرد، علاوه بر این، این فرصت را نیز پیدا خواهید کرد که قابلیت‌ها و توانایی‌های خودتان را به شرکت‌های کارفرما نشان بدهید و انتظار دریافت دستمزد بیشتری را هم داشته باشید.

چه عواملی بر درآمد رانندگان تأثیرگذارند؟

برای شرکت‌های کوچک کار کنید یا برای شرکت‌های بزرگ؟

در مورد دستمزد، باید گفت ممکن است شرکت‌های کوچک و بزرگ دستمزدهای متفاوتی به رانندگان پرداخت کنند که معمولاً در شرکت‌های بزرگ دستمزدها نیز بیشتر است. به این ترتیب، با کار کردن برای این شرکت‌ها و بسته به میزان مهارت و تجربه خودتان و همچنین سمتی که انتخاب می‌کنید، می‌توانید پول بیشتری به دست می‌آورید. اگر کار کردن برای شرکت های باربری کوچک را انتخاب کنید، این امکان برایتان به وجود می‌آید که از دوستی و ارتباط نزدیک با دیگر رانندگان لذت ببرید و از جایگاه مناسب‌تری برخوردار شوید. توجه داشته باشید که این گونه شرکت‌ها ممکن است پاداش کمتری هم به شما بدهند که بر میزان درآمدتان تأثیرگذار خواهد بود.

در شرکت‌های باربری بزرگ، فرصت‌های شغلی بیشتر و متنوع‌تری پیش روی شما قرار می‌گیرد و پس از مدتی ممکن است به سمت مدیریت یک بخش نیز منسوب بشوید. فرصت‌های شغلی در این گونه شرکت‌ها بیشتر است و می‌توانید از پاداش و مزایای بیشتری برخوردار شوید.