زمان مطالعه: < 1 دقیقه

مالک نخعی یکی از فعالان صنعت حمل ونقل، تحقیقات کامل و جامعی از هزینه‌های موجود در حمل بار انجام داد و با جدول‌بندی انواع کامیون و کشنده این هزینه‌ها را مشخص و ارائه کرد.

مالک نخعی گفت: در این تحقیق هزینه حمل یک تن بار در یک کیلومتر  برای یک کشنده با ظرفیت ۲۲تن بار خالص حدود ۵۰۰ ریال ارزیابی شده بود، یعنی در یک مسیر ۱۰۰۰ کیلومتری یک تریلر با ۲۲تن بار خالص  یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان (۱۰۰۰×۲۲×۵۰۰=۱۱،۰۰۰،۰۰۰ به تومان  ۱،۱۰۰،۰۰۰)  هزینه پنهان و آشکار دارد که البته هنوز هم خوشبینانه محاسبه شده است.

فلاحی افزود: حال به غیر از آن چند نقطه انگشت شمار که نرخ کرایه نزدیک به واقعیت دارد کجا را سراغ دارید که کرایه واقعی داشته باشد؟

این فعال بخش ناوگان باری جاده‌ای اظهار کرد: به عنوان مثال از بندرعباس که نزدیکترین نرخ حمل بار به واقعیت را دارد یک کشنده با ۲۲تن بار خالص به تهران ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان کرایه می‌گیرد که هزینه حمل این بار در حدودا ۱۲۰۰ کیلومتر مسافت، به تومان یک میلیون و ۳۲۰ هزار تومان (  ۱۲۰۰×۲۲×۵۰۰=۱۳،۲۰۰،۰۰۰ ریال)  می‌شود یعنی کرایه واقعی با کسر کلیه هزینه‌ها یک میلیون و ۱۸۰ هزار تومان خالص خواهد بود.

به گفته وی این در حالی است که برگشت از تهران به بندرعباس با کرایه حداکثر یک میلیون تومان انجام می‌شود یعنی راننده با همان هزینه مجبور است مقداری از کرایه رفت را هم هزینه برگشت کند.

فلاحی با اشاره به اظهاراتی مبنی بر این‌که هزینه حمل بار در سال۹۷ بر حسب تن کیلومتر حدودا( ۷۰۰ ریال) ۷۰ تومان یعنی از سال قبل ۲۰ تومان گرانتر خواهد شد، گفت: حال فعالان بخش ناوگان بار جاده‌ای خود حدیث مفصل بخوانند از این داستان