زمان مطالعه: ۶ دقیقه

این روزها برای کامیون پیتربیلت روزهای خوبی است. این کمپانی به رکوردهای جدیدی در فروش دست پیدا کرده که کامیون پیتربیلت مدل ۵۶۷ در این میان نقش عمده‌ای ایفا می‌کند. این کامیون پیتربیلت از زمان عرضه‌اش در سه سال پیش‌، همچنان بی رقیب باقی مانده و برگ برنده‌ای برای شرکت سازنده محسوب می‌شود.

به جرأت می‌توان گفت کامیون پیتربیلت مدل ۵۶۷ تمام چیزهایی که کمپانی پیتربیلت ظرف ۸۰ سال فعالیتش درباره کامیون‌سازی یاد گرفته است را در خودش خلاصه کرده است.

نگاهی به تاریخچه شرکت پیتربیلت Peterbilt

بررسی کامیون پیتربیلت

افسانه ها به راحتی به دست نمی آیند. پشت تمام افسانه هایی که امروز می بینیم سال ها تلاش مستمر نهفته است. این در مورد آقای پیترمن نیز صادق است . از سال ۱۹۳۸ تا به امروز، بیش از ۸۲ سال از تاسیس شرکت Peterbilt می گذرد، ساخت و سازهای این شرکت همچون اسکانیا همواره نمادی از دوام، استحکام و کیفیت بوده است.پیتربیلت از همان ابتدا شروع به ساخت کامیون های سبک کرد و با توجه به نیاز جامعه آن زمان، آمریکا وارد بازار تولیدکنندگان کامیون های سنگین شد.

شرکت پیتربیلت آمریکایی ملقب به سلطان جاده

با اوایل دهه ۱۹۳۰ در ایالات متحده و رونق اقتصادی در این کشور، نیاز اساسی به حمل و نقل جاده ای در این کشور بزرگ برجسته تر شد. شرکت های مختلفی برای رفع این نیاز شروع به کار کردند و بسیاری از آنها هنوز هم در حال فعالیت هستند.

دریافت بار بشکل رایگان و توافقی

شرکت هایی از جمله ماک، کاترپیلار و … سابقه طولانی در طراحی و ساخت ماشین آلات سنگین دارند. اما یک نام بالاتر از بقیه است! میراث آقای تئودور آلفرد پیترمن (TA Peterman) که امروزه به نماد صنعت حمل و نقل آمریکای شمالی تبدیل شده است.

صاحب کارخانه چوب و الوار آقای پیترمن به روشی بهتر و سریع‌تر برای انتقال کنده‌ها از جنگل به کارخانه‌اش نیاز داشت و چه ایده‌ای بهتر از یک کامیون مخصوص حمل چوب و الوار؟! این ایده در سال ۱۹۳۹ منجر به تولید اولین کامیون پیترمن با نام تجاری Peterbilt شد تا در برابر آب و هوای خشن و وحشی آمریکای شمالی مقاومت کند.

طراحی کلاسیک و بسیار زیبا پیتربیلت

کامیون های Peterbelt به سبک کلاسیک طراحی شده اند، حتی اگر به مدل های ۲۰۲۱ نگاه کنید، متوجه خواهید شد. در واقع توجه به سلیقه رانندگان آمریکای شمالی و نیازهای جاده های آمریکا پیتربلت را وادار می‌کند تا متناسب با سلیقه مشتریان خود طراحی کند.

علت محبوبیت Peterbilt

اگر به کامیون های سنگین Peterbilt نگاه کنید، بدنه‌ای دراز و کشیده با سقف بلند را خواهید دید. باید بدانید که این نوع طراحی عظیم خالی از محاسبه نیست. این کامیون های ویژه بر اساس استانداردهای جاده ای آمریکا ساخته شده اند و برای مسافت های طولانی مناسب هستند.

علت محبوبیت Peterbilt

  1. ظاهری قوی و با صلابت
  2. جلو پنجره زیبای کروم
  3. سقف شیبدار و رنگ‌آمیزی بسیار زیبا اشاره کرد. وقتی وارد کابین لوکس این کامیون بشوید نیز آن را بسیار راحت خواهید یافت که ریشه در سال‌ها تجربه کمپانی پیتربیلت دارد.( برای مطالعه در مورد علاقه کودکان به کامیون بخوانید)

طراحی بدنه کامیون پیتربیلت

از سال ۲۰۱۴ که کامیون پیتربیلت مدل ۵۶۷ برای نخستین بار به بازار عرضه شد، پیتربیلت به جز چند تغییر جزیی و زیرپوستی کار زیادی بر روی طراحی بدنه انجام نداده است و بیشتر این تغییرات در قسمت‌های هواکش و خطوط الکترونیکی بوده است.

البته کار بسیار مهمی که پیتربیلت در این مدت انجام داده این است که به صورت تنگاتنگ با موتورسازانی مانند کامینز، اتون و آلیسون همکاری کرده تا بتواند به نیازهای مختلف ناوگان‌های حمل بار پاسخ بدهد.

کامیون پیتربیلت ۵۶۷ با موتورها، گیربکس‌ها، شاسی‌ها و سیستم تعلیق‌های متنوعی به بازار عرضه می‌شود که از میان آن‌ها می‌توان به موتور دیزل کامینز X15 و گیربکس اتوماتیک اتون UltraShift اشاره کرد. ناگفته نماند که گیربکس‌های دستی همچنان مورد استقبال رانندگان هستند و حدود ۵۰ درصد از این کامیون‌ها با گیربکس دستی به فروش می‌رسند.

کابین کامیون پیتربیلت مدل ۵۶۷

کابین داخلی کامیون پیتربیلت مدل 567 (داخل کابین پیتربیلت)

وقتی وارد کابین کامیون پیتربیلت مدل ۵۶۷ می‌شوید و پشت فرمان می‌نشینید، تجهیزات آشنای زیادی انتظارتان را می‌کشند. این کامیون پیتربیلت مدل ۵۶۷ به همان اندازه که مدرن و امروزی است، نوستالژیک نیز هست و هنوز از برخی تجهیزات به سبک و سیاق قدیمی استفاده می‌کند. با این حال و با این که کل فضای داخلی کمی قدیمی احساس می‌شود.

اسلیپر کاملاً مدرن و امروزی در کابین کامیون پیتربیلت مدل ۵۶۷

اسلیپر جدید این کامیون بسیار شیک و لوکس است و به گونه‌ای طراحی شده است که سر و صدا و لرزش را به حداقل می‌رساند. یکی دیگر از تجهیزات داخلی که اهمیت زیادی دارد، سیستم تهویه مطبوع است که در جاده‌های بیابانی بسیار خوب عمل کرده و رفاه و راحتی راننده و دیگر سرنشینان را به خوبی فراهم می‌کند.

پاپ آپ نصب برنامه اعلام کننده

همان‌طور که می‌دانید وقتی دمای هوا بیش از حد بالا می‌رود، عملکرد خوب سیستم تهویه مطبوع، تأثیر بسزایی در ایمنی، راحتی و عملکرد راننده دارد و از این منظر، سیستم تهویه مطبوع پیتربیلت ۵۶۷ کارش را به درستی انجام می‌دهد. این سیستم علاوه بر این که جریانی مستمر از هوای بسیار خنک را در اختیار راننده می‌گذارد، بسیار آرام و بی‌صداست.

به طور کلی، کل کابین پیتربیلت ۵۶۷ بسیار آرام و بی صدا است و بدون هیچ سر و صدایی از دست‌اندازها و پستی و بلندی‌ها عبور می‌کند. به جرأت می‌توان گفت طراحان این کابین کارشان را بسیار خوب انجام داده‌اند.

کشنده جدید پتربیلت ، با امکاناتی بی‌نظیر برای استراحت سرنشینان

کمپانی پیتربلت به تازگی از کشنده جدید Model 579 UltraLoft رونمایی کرده است. اسلیپر این محصول جدید به گونه‌ای طراحی شده است تا فضایی بسیار بزرگ و امکانات رفاهی زیادی در اختیار راننده و همراهانش قرار بدهد، از طرفی، میزان مصرف سوخت  نیز بسیار پایین آمده است.

کشنده جدید پتربیلت (داخل کامیون پیتربیلت)

آن طور که مقامات رسمی کمپانی پتربیلت برای خبرنگاران شرح داده‌اند در طراحی این محصول  به رفاه و راحتی راننده و دیگر سرنشینان اهمیت ویژه‌ای داده شده است. مهندس ارشد پتربیلت معتقد است اسلیپر یکپارچه و ۸۰ اینچی کشنده  UltraLoft فضای کافی در اختیار رانندگانی قرار می‌دهد که چندین هفته را در جاده می‌گذرانند، از طرفی این امکانات رفاهی باعث می‌شود رانندگان بیشتری به صورت حرفه‌ای وارد صنعت حمل و نقل جاده‌ای بشوند.

امکانات داخل کابین کشنده جدید پتربیلت

  • یک سیستم تهویه مطبوع جدید جریان هوا را افزایش می‌دهد و به همه قسمت‌ها می‌رساند.
  • یک نردبان تاشو نیز رفتن به تختخواب‌های بالایی را راحت می‌کند.
  • بین تختخواب‌های پایین و بالا نیز به اندازه کافی فاصله در نظر گرفته شده تا راننده بتواند بدون این که سرش به جایی بخورد، به راحتی روی تختخواب پایینی بنشیند.
  • یک جالباسی ۴۲ اینچی نیز در داخل اسلیپر تعبیه شده است که برای آویزان کردن انواع پیراهن ، کت یا لباس‌کارهای بلند مناسب است.
  • فضاهای بار نیز به اندازه کافی بزرگ و جادار هستند تا لوازم برقی همراه سرنشینان، مانند ریش تراش، در آن‌ها جا بشود.

کشنده جدید پیتربیلت 579

در داخل کابین و درست در کنار صندلی راننده، چند پریز برق ۱۲ ولت، ۱۱۰ ولت و درگاه USB قرار گرفته است که دسترسی به آن‌ها بسیار آسان است و راننده بدون نیاز به هرگونه سیم رابط می‌تواند از آن‌ها استفاده کند. یک میز کشویی نیز در کنار صندلی راننده به چشم می‌خورد که می‌توان برای غذا خوردن یا انجام کارهای دیگر از آن استفاده کرد.

همچنین می‌توان روی این میز یک اجاق مایکروویو ۱.۱ فوت مکعبی یا تلویزیون ۳۲ اینچی قرار داد. روی درب‌ سمت راننده و درب سمت شاگرد نیز محفظه‌های زیادی برای قرار دادن لوازم به چشم می‌خورد.

علاوه بر این موارد، کشنده UltraLoft ضمن این که سبک و سیاق کشنده‌های Model 579 را حفظ کرده است، طراحی آیرودینامیک خودش را نزدیک به ۲% بهبود بخشیده است.

شیشه جلو نیز به عنوان یک بادشکن عمل کرده و هنگامی که جریان هوا به آن برخورد می‌کند، یک منطقه فشار پایین ایجاد کرده و به نوعی تلاش می‌کند کشنده را به جلو بکشد.(برای مطالعه نسل جدید کشنده های اسکانیا کلیک کنید)

به اعتقاد مدیران ارشد کمپانی پیتربلت، کشنده جدید به این کمپانی اجازه می‌دهد به درون ناوگان‌هایی نفوذ کند که تا پیش از این در آن‌ها حضور نداشته است و شرکت‌های حمل و نقلی که فضایی باز و راحت برای رانندگان‌شان می‌خواهند از مشتریان پر و پا قرص این محصول جدید خواهند بود.

فرمان پذیری کامیون پیتربیلت

شرکت مهندسی آمریکایی پیتربیلت

نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد، فرمان‌پذیری پیتربیلت مدل ۵۶۷ است. فرمان‌پذیری و هندلینگ یکی از عوامل بسیار مهم است و این کامیون در جاده‌های برون شهری و در جاده‌های پر پیچ و خم بسیار خوب عمل می‌کند. واکنش فرمان سریع است و به راحتی چرخانده می‌شود.

شرکت مهندسی آمریکایی پیتربیلت

کامیون های Peterbilt از اولین مدل عرضه شده به بازار یکی از محصولات منحصر به فرد در بازارهای آمریکا و کانادا هستند. قدرت فوق العاده و اسب بخار بالای این کامیون، آن را به انتخاب مطلوب کامیون داران در جاده های آمریکا تبدیل کرده است. مدل های مختلفی از این پیتربیلت از خط تولید خارج شد اما ویژگی مشترک همه آنها دوام و استحکام بالا بود که نتیجه مهندسی دقیق و کارآمد آمریکا به حساب می آید.

شرکت پیتر بیلت دوستدار محیط زیست

با وجود ظاهر خشن و ناهموار این کامیون ها، آنها طبیعت و محیط زیست رفتار خوبی دارند. در سال ۲۰۱۳، پیتربیلت جایزه دوستی محیط زیست را از آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده دریافت کرد. همچنین کامیون های پیتربیلت چند سال متوالی به عنوان کم استهلاک و کم مصرف ترین کامیون آمریکا شناخته شده است.

جالب اینجاست که تحقیقات Peterbilt در مورد کامیون های برقی نیز در سال های اخیر گسترش یافته و منجر به تولید ۳ مدل کامیون با موتور الکتریکی از این شرکت شده است. در صورتی که علاقمند به آشنایی بیشتر با کامیون های برقی دارید پیشنهاد میکنیم مقاله ” بررسی ۴ کامیون برقی نسل جدید ” را مطالعه نمایید.

پیتر بیلت

علاقمندان و همراهان همیشگی آسان بار در صورتی که مقاله مورد نظر برای شما مورد پسند می باشد پیشنهاد میکنیم مقالات ” اعلام بار لحظه ای چیست ” و ” بارنامه پلیس راهی چیست ” را مطالعه نمایید.

برخی از سوالات متداول

شرکت کامیون حمل و نقل پیتر بلیت مخصوص چه کارهایی است؟

این کامیون ها مخصوص حمل چوب و کنده های غول پیکر در مسافت های طولانی است.

ویژگی های خاص کامیون پیتر بیلت چیست؟

ظاهری قوی و با صلابت، چلو پنجره بزرگ و زیبای کروم، سقف شیب دار و رنگ آمیزی بسیار زیبا دارند.

طراحی پیتربیلت به چه صورت است؟

اگر به کامیون های سنگین Peterbilt نگاه کنید، بدنه‌ای دراز و کشیده با سقف بلند را خواهید دید. باید بدانید که این نوع طراحی عظیم خالی از محاسبه نیست. این کامیون های ویژه بر اساس استانداردهای جاده ای آمریکا ساخته شده اند و برای مسافت های طولانی مناسب هستند.