ساخت تریلرها در کارگاههای زیرپله ای

زمان مطالعه: ۲ دقیقه

یک مقام مسئول در سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با بیان اینکه «بسیاری از یدک و تریلرها در کارگاه‌های زیر پله‌ای متفرقه‌ غرصنعتی ساخته می‌شوند» تصریح کرد: حفاظ‌های ایمنی نیز روی آن‌ها نصب نمی‌شود و به دلیل قیمت پایین مورد استقبال مالک یا راننده قرار می‌گیرد. البته انطباق فناوری حداکثر ۲۰ ساله حفاظ‌‌های ایمنی با فناوری ۴۰ ساله ساخت خودروهای سنگین داخلی بسیار سخت و غیرممکن است.

یک مقام مسئول در سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای بابیان اینکه «بسیاری از یدک و تریلرها در کارگاه‌های زیر پله‌ای متفرقه‌ غیر صنعتی ساخته می‌شوند» تصریح کرد: حفاظ‌های ایمنی نیز روی آن‌ها نصب نمی‌شود و به دلیل قیمت پایین مورد استقبال مالک یا راننده قرار می‌گیرد. البته انطباق فناوری حداکثر ۲۰ ساله حفاظ‌‌های ایمنی با فناوری ۴۰ ساله ساخت خودروهای سنگین داخلی بسیار سخت و غیرممکن است.

جواد هدایتی با اشاره به مضرات عدم تصویب قانون الزام نصب حفاظ ایمنی بر روی خودروهای سنگین اظهار کرد: تعریف شاخص‌های استاندارد خودرو و حفاظ جانبی وسایل نقلیه سنگین الزامی شده است زیرا در تصادفات بین خودروی سنگین با خودروی سبک بیشترین آسیب را خودروی سبک می‌بیند.

هدایتی با اشاره به دلایل عدم نصب حفاظ ایمنی بر روی ناوگان سنگین افزود: در ابتدا باید به تولید خودروهای سنگین در داخل کشور اشاره کرد که فناوری ساخت برخی از آن‌ها به حدود ۴۰ سال قبل بازمی‌گردد. درحالی‌که قدمت آیین‌نامه‌ها و قوانین مربوط به ساخت، نصب و استاندارهای حفاظ‌های ایمنی بیش از ۲ دهه نیست. لذا انطباق این دو فناوری در داخل کشور با دشواری‌های گوناگونی روبرو شده است.

مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در خصوص دلایل این شرایط گفت: البته دلایل متعددی وجود دارد اما یک‌ بخشی از مشکلات به مکانیسم تولید خودرو در داخل کشور و بخش دیگر به مدل بهره‌برداری از ناوگان بازمی‌گردد. به‌طوری‌که برخی از خودروهای سنگین با حفاظ نصب‌شده تحویل متقاضی داده می‌شود اما پس از خرید توسط صاحب خودرو از وسیله نقلیه جدا می‌گردد.

هدایتی با اشاره به مصوبه هیئت‌وزیران در اواخر دهه ۶۰ در قبال تریلرها خاطرنشان کرد: بر اساس آن مصوبه، تریلرها نیازی به شماره‌گذاری به‌عنوان بارگیرهای منفصل ندارند و این در حالی است که بر اساس تعاریف سازمان ملی استاندارد تریلرها به‌عنوان وسیله نقلیه شناخته می‌شوند. پس باید برای آن‌ها شماره‌گذاری مستقل انجام گیرد.

وی یادآور شد: تریلرها و یدک‌‌کش‌ها که قرار است ۲۰ تا ۲۴ تن بار را حمل کنند و استحکام و عملکرد آن‌ها در پیچ و قوس‌ها، تصادفات و مانورها بسیار مهم است، اما مشاهده‌شده که بسیاری از این یدک‌ها و تریلرها در کارگاه‌های زیر پله‌ای متفرقه‌ غیر صنعتی ساخته می‌شوند که چنین چیزی در دنیا وجود خارجی ندارد و به همین خاطر نظارتی بر تولید این تریلرها هم وجود ندارد.

به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی،  مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری  اظهار کرد: تریلرها جز وسایل نقلیه محسوب می‌شوند و باید مجوز معاینه فنی را داشته باشند.

وی از ارائه طرح پیشنهادی از سوی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای به کمیسیون ایمنی راه‌ها را خبر داد و گفت: بخشی از طرح پیشنهادی منوط به اقدام پلیس و سازمان ملی استاندارد در جهت تدوین مقررات تولید، شماره‌گذاری و صدور سند برای تریلرها است که امیدواریم پس از تصمیم‌گیری در کمیسیون ایمنی راه‌ها اقدام مناسبی صورت بگیرد.

نوشته های اخیر

ارزش گمرکی کالا چیست ؟ چگونه محاسبه یا تعیین می شود

اگر قبلا با اصطلاحات گمرکی آشتا شده اید و  درصدد آشنایی با چگونگی و قوانین…

4 روز پیش

آموزش بستن زنجیر چرخ کامیون ( از ابتدا تا انتها )

استفاده‌کردن و بستن زنجیر چرخ کامیون و خودرو به‌ویژه در فصل زمستان و زمستانی کردن…

1 هفته پیش

کالای متروکه چیست؟ چه دلایلی باعث متروکه شدن کالا می‌شود

کالای متروکه مانند گروپاژ یک اصطلاح گمرکی است که در زمینه فعالیت‌های گمرکی یکی از…

2 هفته پیش

کالاهای ممنوعه گمرک ایران در سال ۱۴۰۳ کدامند؟ جدیدترین لیست کالاهای ممنوع گمرک ایران

برای واردات کالا باید به قوانین واردات و مقررات حمل کالای وارداتی و همچنین اصطلاحات…

3 هفته پیش

بستن چادر نیسان روشی کاربردی و بسیار آسان در ۵ دقیقه

آموزش بستن چادر نیسان و وانت به عنوان خودرو‌های حمل بار فعال در حمل و…

2 ماه پیش

آشنایی با مراکز معاینه فنی کامیون و خودروهای سنگین + مدارک و شرایط و هزینه آن

معاینه فنی کامیون نوعی بررسی و تست قسمت‌های مختلف این خودرو محسوب می‌شود که می‌تواند…

2 ماه پیش