اخبار و گزارشات

جنگ آذربایجان و ارمنستان، اینبار با رانندگان کامیون های ایرانی!

زمان مطالعه: ۲ دقیقه

به نظر می رسد تبعات جنگ میان دو همسایه شمالی همچنان دامنگیر ایران است. بر اساس گزارش های میدانی تابناک رانندگان باری ایرانی برای رسیدن به منطقه قفقاز و ارمنستان از طریق خاک آذربایجان با مشکلات زیادی رو به رو هستند.

بعد اعلام آتش بس و اتمام جنگ سرد میان دو کشور آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه قره باغ و تثبیت حکومت آذربایجان در این منطقه، همچنان روابط این دو کشور تیره و تار است و به نظر می رسد این مسئله تبعاتی هم برای ایران دارد.

ارمنستان همیشه به عنوان یکی از مقاصد خوب تجاری برای تاجران ایرانی محسوب می شود. از این رو کاملا طبیعی است که تاجران ایرانی بخواهند فارغ از هر اتفاق سیاسی و نظامی میان این کشور با آذربایجان همچنان به روابط تجاری خود با ارمنستان ادامه بدهند.

اما مسئله ای که وجود دارد این است تجارت به ارمنستان از طریق زمینی عمدتا از راه آذربایجان امکان پذیر است. یعنی کامیون داران ایرانی باید ابتدا وارد خاک آذربایجان شده و از طریق کریدور گوریس-کاپان وارد منطقه قفقاز و سپس ارمنستان شوند.

تا ابتدای شهریورهای سال جاری این کریدور به طور کامل توسط دولت آذربایجان بسته شده بود و اجازه هیچ ترددی به کامیون داران حتی همراه با بارنامه داده نمی شد. با رایزنی های انجام گرفته ظاهرا این مسیر باز شده است. اما دولت آذربایجان سخت گیری های خارج از عرفی در این مسیر اعمال کرده است. به طور مثال با برقراری انواع ایست بازرسی ها عملا باعث شده است که عبور از یک مسیر ۵ کیلومتری ساعت ها طول بکشد.

همچنین طبق گزارش تابناک به نظر می رسد عوارض تعیین شده در این مسیر کاملا غیر قانونی و خارج از عرف است. این عوارض از ۱۳۰ دلار شروع و برای محموله های حساس و حیاتی مانند سوخت به ۵۰۰ دلار هم می رسد. فارغ از این مسئله گزارشات میدانی نشان می دهد که سربازان آذربایجانی رفتار نامناسبی با کامیون داران در این مسیر دارند و حتی دو کامیون دار ایرانی بازداشت شده اند که از سرنوشت آن ها اطلاعی در دست نیست. به نظر می رسد دولت و وزارت امور خارجه ایران باید راهکاری مناسب و سریع برای حل این مشکل پیدا کنند.

اینستاگرام: تا ابتدای شهریورهای سال جاری کریدور گوریس-کاپان ( مسیر رسیدن ترانزیتی آذربایجان به ارمنستان ) به طور کامل توسط دولت آذربایجان بسته شده بود و اجازه هیچ ترددی به کامیون داران داده نمی شد. با رایزنی های انجام گرفته ظاهرا این مسیر باز شده است. اما دولت آذربایجان سخت گیری های خارج از عرفی در این مسیر اعمال کرده است. برقراری انواع ایست بازرسی ها و اعمال عوارضی تا سقف ۵۰۰ دلار نمونه ای از این رفتار خارج از عرف تجاری بین المللی است.

منبع : ghatreh

نوشته های اخیر

۷ دلیل مهم آتش گرفتن کابین کامیون و آموزش جلوگیری از آن

 آتش گرفتن کابین کامیون، کابوسی هولناک و یکی از خطرناک‌ترین حوادثی است که ممکن است…

3 روز پیش

بیجک باربری و گمرکی چیست و چه کاربرد و مزیتی دارد؟

بیجک باربری و گمرکی مانند گروپاژ در میان اصطلاحات گمرکی استفاده می‌شوند، یکی از مهم‌ترین…

3 روز پیش

ارزش گمرکی کالا چیست ؟ چگونه محاسبه یا تعیین می شود

اگر قبلا با اصطلاحات گمرکی آشتا شده اید و  درصدد آشنایی با چگونگی و قوانین…

2 هفته پیش

آموزش بستن زنجیر چرخ کامیون ( از ابتدا تا انتها )

استفاده‌کردن و بستن زنجیر چرخ کامیون و خودرو به‌ویژه در فصل زمستان و زمستانی کردن…

2 هفته پیش

کالای متروکه چیست؟ چه دلایلی باعث متروکه شدن کالا می‌شود

کالای متروکه مانند گروپاژ یک اصطلاح گمرکی است که در زمینه فعالیت‌های گمرکی یکی از…

3 هفته پیش

کالاهای ممنوعه گمرک ایران در سال ۱۴۰۳ کدامند؟ جدیدترین لیست کالاهای ممنوع گمرک ایران

برای واردات کالا باید به قوانین واردات و مقررات حمل کالای وارداتی و همچنین اصطلاحات…

4 هفته پیش