زمان مطالعه: ۶ دقیقه

علاوه بر مدارک و مراحل شغل رانندگی کامیون اطلاع از شرایط بازنشستگی رانندگان درون شهری یکی از موارد مهم در مورد شغل رانندگی کامیون و برای افراد شاغل در این حوزه است. رانندگان محترم با داشتن شغل نسبتاً سخت و دشوار نسبت به شرایط بازنشستگی خود اطلاع چندانی نداشته و از قوانین آن بی‌خبر هستند. به همین دلیل، در اینجا قصد داریم اطلاعاتی را در زمینه شرایط بازنشستگی این رانندگان و شرایط سنی مورد نیاز ارائه کنیم.

شرایط بازنشستگی رانندگان ماشین‌های سنگین و کامیون

رانندگی ماشین‌های سنگین و کامیون از جمله مشاغل سخت محسوب می‌شود که ساعات طولانی از روز یک فرد را به خود اختصاص می‌دهد که یکی از مشکلات رانندگان کامیون است. با توجه به شرایط سخت و دشوار این شغل، بازنشستگی آن‌ها نسبت به افراد دیگر متفاوت بوده و در بازه سنی مختلف شرایط متفاوتی نیز خواهد داشت.

سازمان تأمین اجتماعی با توجه به شرایط سخت کاری رانندگان، مزایای ویژه‌ای را به آن‌ها ارائه کرده تا بتوانند زودتر از موعد بازنشست شده و حقوق بازنشستگی دریافت کنند.

بازنشستگی رانندگان

پرداخت حق بیمه ماهانه رانندگان

در حال حاضر رانندگان ماشین‌های سنگین و کامیون مقرری تأمین اجتماعی خود را از درآمد خود و به صورت ماهیانه به سازمان تامین اجتماعی واریز می‌کنند. بنابراین کلیه رانندگان جزء بیمه شدگان تأمین اجتماعی محسوب شده و پس از بازنشستگی می‌توانند از خدمات این سازمان بهره‌مند شود.

طبق قوانین، پرداخت حق بیمه تأمین اجتماعی برای رانندگان اجباری بوده و آن‌ها موظف هستند بخشی از درآمد خود را به عنوان هزینه بیمه به این سازمان پرداخت کنند. البته حق بیمه رانندگان با توجه به خودرو‌های مختلف متفاوت بوده و میزان پرداختی آن‌ها نیز با یکدیگر یکسان نخواهد بود. همچنین بیمه آنان به دو بخش درون شهری و برون‌شهری تقسیم‌بندی شده و بازنشستگی رانندگان با توجه به قرارداد راننده و نوع آن با مرکز خدمات‌رسانی ممکن است موارد مختلف و حق بیمه متفاوتی داشته باشد.

همچنین بیمه شدگان می توانند با پرداخت هزینه ای مجزا از خدمات بیمه تکمیلی رانندگان بهره مند شوند.

شرایط بازنشستگی رانندگان ماشین سنگین چیست؟

این افراد نیز مانند دیگر افراد عضو سازمان تامین اجتماعی با توجه به سن و سابقه پرداختی‌های خود به این سازمان، می‌توانند تحت شرایط بازنشستگی رانندگان درون شهری قرار بگیرند. بنابراین طبق شرایط بازنشستگی رانندگان ماشین سنگین، این رانندگان با محاسبه سابقه کار و پرداختی خود و همچنین شرایط سنی امکان بازنشسته شدن در این سازمان را دارند.

پیش از این قوانین مربوط به بازنشستگی برای رانندگان ماشین‌های سنگین امکان بازنشسته شدن آن‌ها را با حداقل ۵۵ سال سن و سابقه پرداخت ۳۰ سال حق بیمه به وجود آورده بود. همچنین داشتن حداقل ۶۰ سال سن با پرداخت ۲۰ سال هزینه بیمه و یا ۳۵ سال سابقه پرداخت هزینه بیمه بدون شرایط سنی از جمله دیگر موارد قانون قدیمی بازنشستگی برای رانندگان ماشین‌های سنگین بوده است.

بازنشستگی رانندگان تا ۲۵ سال خدمت

شرایط بازنشستگی رانندگان درون شهری

اما اخیرا طبق بیانات معاون بیمه‌ای وزارت تعاون کار و امور اجتماعی و ابلاغ‌های انجام شده به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، شرایط بازنشستگی رانندگان درون شهری تغییر کرده و این رانندگان محترم می‌توانند شاغل در حمل و نقل جاده ای با داشتن ۲۵ سال سابقه پرداخت حق بیمه و ۵۵ سال سن، بازنشسته شوند.

ذکر این نکته ضروری است که قانون مورد نظر از برنامه ۵ ساله ششم توسعه در مورد بازنشستگی پیش از موعد، پرداخت حق بیمه تأمین اجتماعی برای رانندگان را متناسب با دریافت حقوق و همچنین متناسب با روز‌های پرداخت حق بیمه می‌داند.

البته باید به این نکته اشاره کرد با وجود قانون جدید بازنشستگی، بسیاری از رانندگان درخواست بازنشستگی با حداقل ۲۵ سال پرداخت بیمه و ۵۵ سال سن به همراه دریافت حقوق معادل ۳۰ روز را دارند. زیرا حقوق پرداختی معادل ۲۵ روز نسبت به ۳۰ روز کمتر بوده و تنها برای افرادی که تمکن مالی دارند، می‌تواند شرایط مناسبی محسوب شود.

شرایط بیمه تامین اجتماعی برای بازنشستگی رانندگان

خدمات بیمه تأمین اجتماعی برای رانندگان ماشین‌های سنگین چیست؟

سازمان تأمین اجتماعی خدمات و مزایای ویژه‌ای را برای افراد عضو این سازمان از جمله رانندگان ماشین‌های سنگین در نظر گرفته است. در ادامه برخی از این خدمات به اختصار بیان شده است.

  • استفاده از خدمات درمانی سازمان تامین اجتماعی
  • پرداخت کمک هزینه درمانی در صورت بروز حادثه و آسیب به راننده
  • پرداخت مستمری و بازنشستگی با شرایط سنی و سابقه سنی متفاوت و همچنین بازه زمانی پرداخت حق بیمه
  • پرداختی از کار افتادگی و نقص عضو به صورت کلی و یا جزئی
  • پرداخت بیمه بیکاری به رانندگان
  • پرداخت حقوق به اعضای خانواده پس از فوت بیمه شده
  • کمک هزینه ازدواج با توجه به دارا بودن شرایط خاص

همانطور که در بالا به اختصار بیان شد، بیمه تامین اجتماعی برای رانندگان ماشین‌های سنگین خدمات و مزایایی در نظر گرفته که در صورت پرداخت حق بیمه به صورت مستمر و کامل می‌توان از این خدمات بهره‌مند شد.

علت بازنشستگی رانندگان

شرایط کاری افراد راننده و تأثیر آن روی بیمه تأمین اجتماعی و بازنشستگی رانندگان

بیمه تأمین اجتماعی و بازنشستگی رانندگان یکی از مسائل مهم و حیاتی در حمل و نقل زمینی و برای رانندگان حمل و نقل بار و همچنین رانندگان مسافری بین شهری محسوب می‌شود. این افراد به دلیل داشتن شغل سخت با ساعت کار شبانه روزی و شرایط سخت دوری از خانواده، نیاز به حمایت بیشتر از سازمان تامین اجتماعی دارند. در حالت کلی رانندگان ماشین‌های سنگین به دو صورت در پایانه‌های حمل و نقل بار و مسافری بین شهری به فعالیت مشغول هستند.

  • شرایط بیمه ای متفاوت برای رانندگان

حالت اول زمانی است که راننده به صورت مستقل و روی ماشین خود کار می‌کند و به بیان دیگر می‌توان گفت با خودروی خود به کار مشغول شده است. در حالت دوم راننده دارای کارفرما بوده و در واقع برای شخص یا شرکت دیگر کار می‌کند.

در این حالت راننده با استفاده از ماشین کارفرما مشغول به کار بوده و وسیله نقلیه مربوط به یک شخص حقیقی یا حقوقی دیگر است. با توجه به دو حالت گفته شده، شرایط بازنشستگی رانندگان درون شهری نیز برای این افراد متفاوت خواهد بود. در ادامه اطلاعات کاملی در مورد حالت‌های مختلف بیمه تأمین اجتماعی برای رانندگان ارائه می‌شود.

گیف موشن راننده

  • شرایط بیمه‌ای راننده بدون خودرو

شرایط بیمه‌ای برای افرادی که از خود ماشین حمل بار نداشته و در واقع با ماشین شرکت هایی مانند شرکت های حمل و نقل سراسری از قبیل شرکت های  بزرگ مقیاس هوشمند یا افراد دیگری کار می‌کنند، متفاوت است. بنابراین پرداختی بیمه این افراد نیز متفاوت خواهد بود.

البته باید توجه شود که استفاده از ماشین فرد حقیقی یا فرد حقوقی نیز در این موضوع مؤثر است. منظور از کافرمای شخص حقیقی این است که راننده روی ماشین شخص دیگری کار کند. اما منظور از کارفرمای شخص حقوقی همان استفاده از ماشین شرکت‌های مختلف خواهد بود.

  • شرایط راننده در صورت وجود کارفرما

البته هر دوی این شرایط نشان دهنده وجود کارفرما برای راننده بوده و بدین ترتیب آن‌ها موظف به پرداخت حق بیمه تا زمان بازنشستگی رانندگان به سازمان تأمین اجتماعی خواهند بود. این افراد یا شرکت‌ها به عنوان کارفرما باید حق بیمه را به صورت ماهیانه پرداخت کرده و همچنین با درج عنوان شغلی وی، از ارائه خدمات تأمین اجتماعی در آینده مطمئن شوند.

در زمانی که کارفرما شخصی حقیقی بوده و به عنوان مالک خودرو شناخته می‌شود، دیگر کد کارگاهی برای پرداخت حق بیمه وجود ندارد. در این حالت هیچ اجباری به کارفرما برای پرداخت حق بیمه راننده وجود نداشته و فرد راننده باید برای بهره‌بندی از شرایط بازنشستگی بیمه تأمین اجتماعی برای رانندگان خودش اقدام به پرداخت حق بیمه به طور ماهانه کند.

  • شرایط بیمه‌ای برای رانندگان دارای خودرو

راننده پایه یک که دارای کامیون شخصی بوده و روی این خودرو کار می‌کند، دیگر دارای هیچ گونه کارفرمای حقیقی و یا حقوقی نیست. بنابراین حق بیمه تأمین اجتماعی را نیز باید خودش به صورت شخصی پرداخت کند. حق بیمه پرداختی توسط این رانندگان در دسته بیمه‌های اجباری قرار دارد و با پرداخت حق بیمه خود به سازمان تأمین اجتماعی امکان دریافت دفترچه بیمه را نیز خواهند داشت.

سازمان تامین اجتماعی و بازنشستگی رانندگان

نکات مهم در زمینه شرایط بازنشستگی رانندگان

از نکات مهم در زمینه بیمه رانندگان و پرداخت آن توسط کارفرمای شخص حقوقی وجود کد کارگاهی و تخصیص آن از طرف سازمان تأمین اجتماعی است. کلیه شرکت‌ها بنابر مقررات تأمین اجتماعی باید کد کارگاهی داشته و از طریق آن بیمه فرد راننده را پرداخت کنند.

طبق موضوع مواد ۲ و ۳ قانون کار، رابطه راننده و مالک همان رابطه کارگری و کارفرمایی محسوب می‌شود و در این بین، کارفرما مکلف است حق بیمه راننده را تا زمان بازنشستگی رانندگان به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت کند. نکته مهم درج عنوان شغلی راننده در لیست واریز بیمه است. زیرا در صورت عدم لحاظ کردن این موضوع، راننده امکان دریافت دفترچه کار از سازمان حمل و نقل و پایانه‌های کشوری را نخواهد داشت.

حل اختلاف برای بازنشستگی رانندگان

با توجه به قوانین کار، در صورت ایجاد هرگونه اختلاف بین راننده و کارفرما در زمینه واریز بیمه، امکان طرح دعوا در مراجع ذی‌ربط وجود دارد. به دلیل وجود قوانین کار چنانچه کارفرما در زمینه واریز بیمه مکلف شناخته شود، باید مبلغ مورد نظر را به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت کرده و ممکن است برای این موضوع جرایمی نیز از طرف این سازمان برای کارفرما در نظر گرفته شود.

پاپ آپ نصب برنامه اعلام کننده

سخن نهایی

در این مطلب تلاش شد تا اطلاعات کاملی در مورد بازنشستگی برای رانندگان کامیون، شرایط آن و قوانین جدید بیان شود. با توجه به موارد بالا، بازنشستگی این افراد به بازه سنی و همچنین سابقه پرداخت حق بیمه در سال‌های قبل بستگی داشته و به دلیل اینکه شغل رانندگی ماشین سنگین از جمله مشاغل سخت محسوب می‌شود و با توجه به قوانین جدید، در صورت پرداخت حق بیمه به مدت ۲۵ سال و با داشتن ۵۵ سال سن، می‌توان با ۲۵ روز حقوق از سازمان تأمین اجتماعی بازنشسته شد.

آسان بار به عنوان بزرگترین مرکز حمل بار در کشور، از سامانه بار اینترنتی خود رونمایی کرده که در آن با حذف واسطه، امکان حمل بار آنلاین فراهم شده است. اطلاعات تکمیلی در مورد این مرکز در آدرس اینترنتی asanbar.ir منتشر شده است.

سؤالات متداول

طبق قانون جدید تأمین اجتماعی شرایط بازنشستگی رانندگان ماشین سنگین چه تغییراتی داشته است؟

طبق قانون جدید رانندگان می‌توانند با داشتن سابقه پرداخت حق بیمه به مدت ۲۵ سال و با داشتن ۵۵ سال سن برای دریافت حقوق ماهانه ۲۵ روز درخواست بازنشستگی کنند.

بازنشستگی رانندگان درون شهری به چه مواردی بستگی دارد؟

از موارد مهم در بازنشستگی این افراد می‌توان به سابقه پرداخت حق بیمه و نوع پرداخت و همچنین سن رانندگان اشاره کرد.