زمان مطالعه: ۶ دقیقه

رانندگی حرفه‌ای و به خصوص رانندگی با ماشین‌های سنگین  همواره با مشکلات رانندگان کامیون همراه بوده و یکی از شغل‌های پر مخاطره در سرتاسر جهان محسوب می‌شود. رانندگان ساعات طولانی را پشت فرمان می‌گذرانند و عوامل گوناگون می‌تواند روی سبک زندگی آن‌ها به عنوان راننده تمام وقت، تاثیر داشته باشد. سلامتی روحی و جسمی رانندگان در این شرایط تحت تاثیر قرار گرفته و عوامل بیرونی نیز به آن‌ها دامن می‌زند. در این مقاله قصد داریم تا با مشکلات رانندگان کامیون بیشتر آشنا شویم و ببینیم که برای حل این چالش‌ها چه راهکارهایی پیش روی آنان است رانندگان باید چگونه به سمت عادت های سالم پیش بروند.

تعمیرات و بازرسی یکی از مشکلات رانندگان کامیون

عوامل تهدید کننده سلامت جسمی رانندگان

رانندگی شغلی است که فرد مجبور است برای ساعات طولانی و در برخی از موارد تا ۱۲ ساعت از وقت خود را در روز به آن اختصاص دهد. این مشکلات و تهدیدات را می‌توان در دسته‌بندی‌های زیر گنجاند.

  • تابش مستقیم آفتاب

یکی از مهم‌ترین مشکلات سلامتی رانندگان کامیون که منشا فیزیکی دارد، تابش مستقیم نور خورشید به صورت رانندگان است. برآوردها نشان می‌دهد رانندگان حرفه‌ای بیشتر از مردم دیگر در خطر ابتلا به سرطان پوست در ناحیه صورت و دست‌ها هستند. استفاده از کرم‌های ضدآفتاب استاندارد، تا حد زیادی می‌تواند از این رویداد پرمخاطره جلوگیری کند. استفاده از کلاه لبه‌دار، عینک آفتابی و آفتابگیر خودرو نیز می‌تواند تا حد زیادی در این زمینه کمک‌کننده باشد. همچنین نباید از تاثیر عجیب تابش  آفتاب بر خلق و خوی رانندگان به راحتی گذشت

دریافت بار بشکل رایگان و توافقی

  • تکان‌های خودرو و مشکلات ناشی از آن

ماشین‌های سنگین، ارتعاش و تکان‌های شدیدتری نسبت به خودروهای سواری دارند و این خود یک از مشکلات رانندگان کامیون است. این ارتعاش‌ها و سر و صدای ناشی از آن می‌تواند سلامت روحی راننده را مختل کند. علاوه برآن، تکان‌های همیشگی می‌تواند منجر به مشکلات اسکلتی مانند کمردرد و گردن‌درد و یا درد گرفتن پا در رانندگان شود. به همین علت توصیه می‌شود تا تعمیرات دوره‌ای کامیون و یا ماشین سنگین را جدی گرفته و از صندلی‌های فنردار باکیفیت استفاده کنید.

  • مواجهه با عوامل شیمیایی

رانندگان در مواقع ضروری اقدام به تعمیرات خودرو می‌کنند و بیشتر از دیگران با مواد شیمیایی و حلال‌ها سر و کار دارند. بهتر است برای جلوگیری از این نوع از مشکلات رانندگان کامیون در این موارد نکات ایمنی را جدی گرفته و استفاده از ماسک و دستکش را فراموش نکنند.

تغذیه نامناسب ، یکی از مشکلات رانندگان کامیون

  • بهداشت غذایی

یکی دیگر از مشکلات رانندگان کامیون حرفه‌ای این است که بیشتر وقت خود را بیرون از شهرها می‌گذرانند و دسترسی به غذای سالم و آب آشامیدنی سالم برای آن‌ها وجود ندارد. غذاهای بین‌راهی و نیز رستورانی‌های جاده‌ای نیز در بیشتر مواقع، کیفیت لازم را نداشته و ترکیبات سالمی هم ندارند. تغذیه یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها در بین این قشر است و معمولا مشکلات زیادی نیز برای آنان ایجاد می‌کند.

مشکلات گوارشی و چاقی ناشی از بدخوری سلامت رانندگان، به خصوص رانندگان بین شهری را تهدید می‌کند. شستن دست‌ها به فاصله کم، استفاده نکردن از غذاهای ناسالم و تهیه غذا از مکان‌های معتبر می‌تواند تا حدی این مشکلات را برای این افراد کاهش دهد.

  • مشکلات سلامت عمومی

رانندگان مدت زمان بسیار طولانی و خسته کننده را به صورت نشسته می‌گذرانند. نشستن برای مدت طولانی می‌تواند به چندین نگرانی سلامتی از جمله چاقی و مشکلات متابولیک منجر شود.

افزایش فشار خون، قند خون بالا، ایجاد چربی اضافی در ناحیه شکم و افزایش سطح کلسترول و ابتلا به سرطان پروستاتات که از بیماریهای شایع در بین رانندگان است مشکلاتی است که رانندگان را تهدید می‌کند. این مشکلات در سلامتی عمومی، ممکن است خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان را افزایش دهد.

رانندگان باید بیشتر از سایر اقشار، به سلامت عمومی بدن خود اهمیت داده و این مشکلات را جدی بگیرند. چکاپ‌های منظم می‌تواند به شما کمک کند تا این مشکلات را قبل از این که زیاد جدی شوند، کشف کرده و برای رفع آن اقدام کنید. رانندگان می توانند با مراجعه به مراکز طب کار نسبت به چک کردن وضعیت سلامت خود اقدام کنند

  • سیگار کشیدن و مشکلات سلامتی ناشی از آن

مطالعات نشان داده است که بیش از ۷۰ درصد از رانندگان کامیون، اقدام به استعمال سیگار می‌کنند. استعمال سیگار یک انتخاب شخصی است اما بسیاری از رانندگان احساس می‌کنند که این تنها گزینه برای کاهش استرس و بیدار ماندن در هنگام شب‌کاری است .

علاوه بر سیگار کشیدن، قرار گرفتن در معرض دود گازوئیل و سایر مواد شیمیایی مضر از جمله مشکلات رانندگان کامیون است که می‌توانند بر سلامت سیستم تنفسی و ریه‌ها تأثیر بگذارد. هر دوی این عوامل می‌تواند در دراز مدت خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش دهند. برای به حداقل رساندن احتمال مشکلات تنفسی، ترک سیگار اصلی‌ترین مورد است. همچنین سعی کنید سیستم‌های تهویه ماشین را به طور مرتب بررسی کنید تا مطمئن شوید که به درستی کار می‌کنند. به علاوه سعی کنید قرار گرفتن در معرض دود را به حداقل برسانید.

مشکلات رانندگان کامیون - مشکلات اسکلتی

  • دردهای اسکلتی

نشستن طولانی مدت باعث ضعف عضلانی در برخی نقاط و استرس عضلانی در برخی دیگر می‌شود. بیش از نیمی از تمام رانندگان حرفه‌ای در یک زمان از درد کمر شکایت دارند. سفت شدن عضلات شانه‌ها و گردن نیز  یکی دیگر ازمشکلات رانندگان کامیون در بین این قشر هستند. این مشکل در نتیجه ناتوانی بدن در مقابله با استرس‌های وارد شده بر آن پدید می‌آید. سیاتیک ، که در آن عصب‌ها تحت تاثیر قرار می‌گیرند، نیز یکی از مشکلات رایج سلامتی بین رانندگان حرفه‌ای است که می‌تواند باعث بی‌حسی پا یا مشکلات بدتر از آن شود.

تمرینات منظم ورزشی برای رانندگان ، می‌تواند احتمال بروز این دردهای مزمن را در اثر رانندگی را کاهش دهد چرا که می توان به انجام ورزش در حین رانندگی نیز پرداخت. به علاوه رانندگان باید برنامه منظمی برای استراحت به عضلات به صورت مستمر در هنگام رانندگی طولانی مدت داشته باشند تا استرس‌های عضلانی کمتر شود. به علاوه در هنگام حمل و بار نیز باید نکات ایمنی و ارگونومیک جدی گرفته شود.

  • مشکلات روحی و روانی

رانندگان کامیون نه تنها در معرض مشکلات سلامت جسمانی هستند،  بلکه مستعد ابتلا به مشکلات سلامت روان نیز هستند.  شایع‌ترین این مشکلات در این افراد، افسردگی و اضطراب است. رانندگان کامیون بیشتر وقت خود را تنها می‌گذرانند که این امر، می‌تواند منجر به انزوا و احساس تنهایی و در ادامه، افسردگی شود و باید با روش های مناسب اقدام به مقابله با افسردگی کرد .

نداشتن هم‌صحبت می‌تواند باعث شود تا فرد ساعت‌های طولانی تنها باشد و این موضوع به فرد زمان زیادی برای فکر کردن و ایجاد استرس می‌دهد. فکر کردن بیش از حد، منجر به ایجاد افکار منفی، نگرانی در مورد موقعیت‌های خانه یا محل کار می‌شود.

فشار کاری و مشکلات رانندگان کامیون از نظر روانی

  • فشار کاری بالا

استرس‌های ناشی از نرسیدن به موقع بار به مقصد و استرس‌های ناشی از احتمال خطرات گوناگون مانند تصادف نیز عواملی هستند که این شغل را به یک کار پرمخاطره تبدیل کرده‌اند.

  • کم خوابی و نداشتن استراحت کافی

کم خوابی و خستگی در رانندگی نیز یکی دیگر از مشکلات سلامتی رانندگان کامیون است. این افراد ساعات طولانی و در شیفت‌های شبانه مشغول به کار هستند که این امر، باعث کمبود خواب و اختلال در عملکرد و عکس‌العمل رانندگان جاده می‌شود. کم‌خوبی و نداشتن خواب شبانه کافی تمرکز را مختل می‌کند و می‌تواند منجر به مشکلات روحی نیز شود.

  • مشکلات خانوادگی رانندگان کامیون

به دلیل این که این رانندگان، بیشتر زمان را بیرون از شهرها می‌گذرانند، وقت کمتری برای ارتباط به خانواده خود خواهند داشت. کودکان این افراد کمتر از دیگران شاهد نقش آنان در زندگی خود خواهند بود و این می‌تواند پیوندهای خانوادگی و عاطفی را تحت تاثیر قرار دهد. همسران این افراد نیز باید در نبود آنان وظایف خانوادگی بیشتری را به دوش بگیرند که این موجب ناخرسندی و مشکلات عاطفی در بین زوج‌ها نیز خواهد شد.

پاپ آپ نصب برنامه اعلام کننده

برای مقابله با مشکلات رانندگان کامیون، چه کاری می‌توانم انجام دهم؟

  • با یک پزشک در مورد سبک زندگی سالم صحبت کنید تا بتوانید یک برنامه بلند مدت در این زمینه داشته باشید.
  • سعی کنید در صورت امکان از رانندگی در شیفت‌های طولانی خودداری کنید.
  • سالم غذا بخورید. در این مورد، با یک متخصص تغذیه صحبت کنید تا مشخص شود چه چیزی برای شما مناسب است.
  • ورزش کنید تا بدن خود را قوی نگه دارید و از افزایش وزن جلوگیری کنید. در این مورد با یک مربی شخصی و یا فیزیوتراپیست صحبت کنید تا تمرینات مفیدی را برای بدن شما تجویز کنند.
  • اگر زیاد در معرض نویز صوتی قرار دارید، از گوش‌گیر استفاده کنید.
  • برای بهبود استرس و بالا بردن سطح سلامت روانی، تکنیک‌های آرامش و مدیتیشن را بیاموزید.

خرابی و استرس دیر رسیدن بار ، یک از مشکلات رانندگان کامیون رایج

سخن آخر

برای اینکه شما راننده کامیون باشید تنها اخذ مدارک برای راننده کامیون کافی نیست و رانندگی حرفه‌ای آن هم با ماشین سنگین یکی از پرخطرترین شغل‌ها در جهان است و همیشه همراه با مشکلات رانندگان کامیون است . تصادف، مشکلات جسمی و عضلانی، چاقی، مشکلات روحی و مشکلات خانوادگی رانندگان کامیون، تنها بخشی از مخاطراتی است که در این زمینه در کمین شما است . برای دوری از عوارض این مشکلات باید خود را دوست داشته باشید و برای سلامتی خود وقت بگذارید.

علاوه بر آن پرداخت به موقع حق بیمه به بازنشستگی رانندگان در زمان صحیح و خلاصی از این مشکلات بسیار می تواند به آن ها کمک کند.

سوالات متداول

مهم‌ترین مشکلات جسمی رانندگان کامیون چیست؟

مشکلات اسکلتی، چاقی، آسیب‌های ناشی از تابش نور خورشید و مشکلات تغذیه‌ای

مهم‌ترین مشکلات روحی رانندگان کامیون چیست؟

استرس، انزوا و افسردگی بیشترین حجم از مشکلات روحی را در این افراد، ایجاد می‌کند.

مهم‌ترین عامل برای مقابله با مشکلات رانندگان کامیون، چیست؟

ورزش منظم، کنترل وزن، استفاده از برنامه منظم کاری و داشتن خواب کافی، بیشترین کمک را به داشتن زندگی سالم برای رانندگان می‌کند.