زمان مطالعه: ۷ دقیقه

رعایت نکات ایمنی در هنگام رانندگی به عنوان اصول اولیه کار به شما در جهت حفظ جان و مال کمک می کند اما با تمامی پیشرفت ها و کاهش حداقلی تصادفات با این حال، تعداد تصادف‌های رانندگی بسیار بالاست و سالیانه منجر به فوت افراد زیادی می‌شود.

امروزه باتوجه به فرهنگ سازی و البته افزایش سطح اطلاعات کاربران ما خودروهای ایمن‌تری را در جاده‌ها می‌رانیم. تمامی این پیشرفت‌ها و رعایت ایمنی حاصل اطلاع‌رسانی عمومی است که موجب شد تا بسیاری از ما به رانندگانی با احتیاط تبدیل شویم.

اما پیشرفت‌های فنی برای پایین آوردن تعداد تصادف‌ها و تعداد آسیب‌دیدگان همچنان در حال ادامه است ولی این مسأله همچنان باقی خواهد ماند که بیشتر تصادف‌های جاده‌ای در اثر خطای انسانی است، به این ترتیب بهترین روش برای پایین آوردن آمار تصادفات در پیش گرفتن رفتارهای امن در رانندگی است.

گیف موشن راننده

با این که سال‌هاست به رانندگان آموزش داده می‌شود چگونه رانندگی کنند و بسیاری از آن‌ها هم سال‌هاست که پشت فرمان می‌نشینند، فکر خوبی است که برخی از اصول اولیه رانندگی ایمن و اینکه در هنگام‌ رانندگی چه نکاتی را رعایت کنیم را با هم مرور کنیم. در ادامه مطلب به چند نکته مهم اشاره خواهد شد که توجه به آن‌ها باعث می‌شود بار و مسافر خودتان را صحیح و سالم به مقصد برسانید.

نکات ایمنی در هنگام رانندگی که حتماً باید رعایت کنید !

نکات ایمنی در رانندگی با کامیون

  • تند نرانید

از قدیم گفته‌اند تند رفتن آدم را به کشتن می‌دهد و مطالعات علمی که به تازگی صورت گرفته نیز نشان می‌دهند به ازاء هر یک کیلومتر بر ساعتی که به سرعت خودتان اضافه می‌کنید، احتمال بروز تصادف چهار تا پنج درصد بالا می‌رود. هرچه سرعت بیشتر بشود، خطر نیز بالاتر می‌رود.

هنگام تردد در شهرها، حتی اگر ۱۰ تا ۱۵ کیلومتر هم بیشتر از حد مجاز رانندگی کنید، فقط چند دقیقه زودتر به مقصد می‎رسید ولی احتمال بروز تصادف حدود ۵۰ درصد افزایش پیدا می‌کند. اگر می‌خواهید زودتر به مقصد برسید فقط یک راه حل وجود دارد و آن این است که: زودتر راه بیفتید.

  • از هر چیزی که حواس‌تان را پرت می‌کند دوری کنید.

امروزه بسیاری از کشورها قوانینی درباره ممنوعیت استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی وضع کرده‌اند و علت آن نیز چیزی نیست جز این که استفاده از تلفن همراه در پشت فرمان بسیار افزایش پیدا کرده است. بهتر است بدانید استفاده از تلفن همراه در هنگام رانندگی می‌تواند زمان واکنش شما را تا ۲۰ درصد پایین بیاورد.

البته فقط تلفن نیست که حواس شما را پرت می‌کند. خوردن و آشامیدن، ور رفتن با ابزارهای الکترونیکی و حرف زدن با سرنشینان دیگر نیز حواس راننده را به شدت پرت می‌کند و زمان واکنش را پایین می‌آورد. هنگام رانندگی همیشه این توصیه را آویزه گوش‌تان کنید: چشم‌تان به جاده و دست‌تان به فرمان باشد.

  • هنگام خواب‌آلودگی و درد رانندگی نکنید.

مطالعه‌ای که به تازگی انجام گرفته نشان می‌دهد در ۲۰ درصد از کل تصادف‌ها، عامل اصلی خواب‌آلودگی بوده است. اگر راننده به اندازه‌ای خسته شود که پشت فرمان خواب برود، نتیجه خوشی به دنبال نخواهد داشت.

بدیهی است که خودرو سرانجام از جاده خارج خواهد شد و اگر درخت، پایه پل، صخره و موانع دیگری هم در کنار جاده باشد، حادثه بسیار مرگبارتر خواهد بود.
البته راه حل ساده است: شب‌ها خوب بخوابید! سعی کنید هر شب (نه فقط شب قبل از شروع یک رانندگی طولانی) دستکم ۸ ساعت خواب عمیق داشته باشید.

خواب آلودگی در هنگام رانندگی

اگر هنگام رانندگی احساس خواب‌آلودگی کردید، بلافاصله اقدام کنید. اگر کمک راننده دارید می‌توانید از او بخواهید پشت فرمان بنشیند و اگر تنها هستید، توقف کنید و چند ساعت بخوابید.

از مهم ترین نکات دیگر که باید به آن توجه نمایید درد های ناشی از رانندگی می باشد که باید به آنها توجه نمایید و در هنگام داشتن درد شدید از رانندگی اجتناب نمایید زیرا این عامل باعث حواس پرتی رانندگان می شود. در همین راستا پیشنهاد میکنیم مقالات ” درد پا بعد از رانندگی ” و ” رهایی گردن درد از رانندگی ” را برای رهایی از این دردها مطالعه نمایید.

  • کمربند ایمنی را حتماً ببندید. ( از مهمترین نکات ایمنی در هنگام رانندگی )

کمربندهای ایمنی جان‌ها را نجات می‌دهند. این کمربندها اگر درست بسته بشوند، هنگام بروز تصادف از پرت شدن شما به جلو و یا حتی پرت شدن کامل به بیرون از طریق شیشه، جلوگیری می‌کنند. حتی اگر تصادف در سرعت کم رخ بدهد نیز امکان برخورد شما با داشبورد یا پنجره‌ها وجود دارد و می‌تواند منجر به جراحات شدید در سر یا شکستن استخوان‌ها بشود. وحشتناک به نظر می‌رسد، این‌طور نیست؟ پس کمربندها را ببندید.

  • در هوای نامساعد بیشتر مراقب باشید.

اگر در مه، باران شدید، کولاک و یا روی جاده یخ‌زده رانندگی می‌کنید، بیشتر احتیاط کنید. پایین‌تر از سرعت مجاز برانید، فاصله طولی با خودرو جلویی را رعایت کنید و به پیچ‌ها توجه بیشتری بکنید.

ایمنی در هنگام رانندگی در هوای نامناسب

  • فاصله طولی را رعایت کنید.

یکی از توصیه‌های مهمی که همیشه به راننده‌ها می‌شود این است که فاصله ایمن بین خودشان و وسیله نقلیه جلویی را حفظ کنند. در این صورت چنانچه خودرو جلویی به ناگهان ترمز بگیرد یا به سمتی منحرف شود، شما زمان کافی دارید تا واکنش نشان دهید. شب هنگام و یا در آب و هوای نامساعد، این فاصله را بیشتر کنید.

  • نکات ایمنی در هنگام رانندگی : مراقب دیگران باشید.

گاهی اوقات، اهمیتی ندارد که شما چقدر ایمن رانندگی می‌کنید. ممکن است شما محدودیت‌های سرعت و همه قوانین و مقررات رانندگی را رعایت کنید، ولی کس دیگری به شما بزند. کارشناسان توصیه می‌کنند همیشه رانندگان دیگر را حواس‌پرت فرض کنید.

به عبارت دیگر، انتظار هرگونه رفتار بد رانندگی را از آن‌ها داشته باشید، ممکن است ناگهان تغییر لاین بدهند، روی ترمز بکوبند، بدون راهنما زدن بپیچند و یا از پشت به خودرو شما بچسبانند. باید برای همه این‌ها آمادگی داشته باشید و بتوانید واکنش مناسب را نشان دهید.

پاپ آپ نصب برنامه اعلام کننده

  • رانندگی تدافعی را تمرین کنید یکی از نکات ایمنی در هنگام رانندگی

شتابزده نباشید. رانندگی تهاجمی ریسک تصادف را به شدت بالا می‌برد. مطالعات نشان می‌دهد احتمال این که آقایان جوان تهاجمی رانندگی کنند بسیار بیشتر است. این گونه رانندگان ممکن است از روی عمد رانندگان دیگر را خشمگین کنند، برایتان ژست‌های نامناسب بگیرند و یا پشت سر شما مرتب چراغ بزنند. این رفتارها نه تنها آزاردهنده هستند بلکه خطرناک نیز می‌باشند.

از طرفی، تدافعی رانندگی کردن نه تنها امن‌تر است، بلکه در هزینه‌ها نیز صرفه‌جویی می‌شود. امروزه در ایالات متحده بسیاری از شرکت‌های بیمه از رانندگان می‌خواهند تا در کلاس‌های رانندگی تدافعی شرکت کنند و تخفیف بیمه‌ای بگیرند.

  • خودرو خودتان را امن نگه دارید.

تعمیر و نگداری مرتب خودرو فقط برای این نیست که عمر آن را بالا ببرد، بلکه خودش یک مورد ایمنی بسیار با اهمیت است. بهتر است سالی چند بار خودرو را به مکانیک نشان بدهید تا اگر قسمتی نیاز به تعمیر دارد آن را انجام بدهد این فقط محدود به قسمت های مکانیکی وسیله نقلیه شما نمی شود نگهداری از تایر کامیون نیز بخش مهمی از این نگهداری می باشد.

توجه داشته باشید یکی از موارد شایعی که باعث بروز مشکل می‌شود، باد نامناسب تایرها است. چنانچه باد تایرها بیش از حد کم یا بیش از حد زیاد باشد، روی عملکرد وسیله نقلیه تأثیر می‌گذارد و در انواع کامیون ممکن است باعث ترکیدن تایر نیز بشود.

نگهداری درست از کامیون برای رانندگی ایمن

نکته مهم دیگر ترمزها هستند. اگر احساس می‌کنید پدال ترمز نرم شده است یا هنگام ترمزگیری کوبش احساس می‌کنید، حتماً ترمزها را چک کنید.

لنت‌های ساییده شده می‌توانند مشکلاتی برای سیستم هیدرولیک خودرو نیز به وجود بیاورند. البته سیستم ترمز ABS کمک بسیاری به کاهش خطرات رانندگی میکند که نیاز است روش درست استفاده از آن را بدانید در همین راستا پیشنهاد میکنیم جهت آشنایی بیشتر مقاله ” روش صحیح ترمز گرفتن ” را مطالعه نمایید.

نکات تکمیلی جهت افزایش ایمنی در هنگام رانندگی

  1. یکی از مهمترین نکات ایمنی در هنگام رانندگی این است که به هر گونه خودرویی که سوار آن هستیم اعتماد نکنیم. این بدان معنا نیست که ما هرگز سوار ماشین نشده یا رانندگی نکنیم، منظور بررسی مداوم و رعایت نکات ایمنی است.
  2. اگر مهمترین سوال شما این است که در جاده ‌ها چه نکاتی را باید رعایت کنیم به نظر دقت در ترمز گرفتن یکی از نکات قابل‌ توجه خواهد‌ بود. چرا که غیر قابل اعتمادترین بخش خودرو ترمز آن هم در سرعت‌های بالای ۹۰ است. بی شک می‌دانید که تا ۶۶ متر بعد از ترمز گرفتن، خودرو همچنان حرکت می‌کند.
  3. بارها و بارها در توصیه‌ها و نکات ایمنی درج شده که رانندگان و مسافران چه نکات ایمنی را باید رعایت کنند. اما باید بدانید که با احتیاط رانندگی کردن و رعایت مقررات نشانه اجتمایی بودن شما است. پس از سرعت زیاد به خصوص در جاده‌های خطرناک پرهیز کنید.
  4. خط ممتد وسط جاده بر اساس کارشناسی‌های دقیق صورت گرفته است. این خط‌ ها جهت رعایت نکات ایمنی در هنگام رانندگی هستند؛ پس از خط ممتد هرگز عبور نکرده و سبقت غیر مجاز نگیرید.
  5. کورس گذاشتن را به عنوان ابلهانه‌ترین کار فراموش کنید. بسیاری از رانندگان از سر لج و لج بازی جاده را با ملک شخصی اشتباه گرفته و با سبقت غیرمجاز باعث بروز حادثه و به خطر افتادن جان خود و عزیزانشان می‌شوند.
  6. هنگامی که به محدوده ۳۰ کیلومتری شهر‌ها می‌رسید باید توجه داشته باشید که این محدوده بسیار خطرآفرین بوده و درصد بیشتر تصادفات در این قسمت رخ می‌دهد.
  7. بگومگوهای خانوادگی را در داخل خودرو انجام ندهید. چرا که در این صورت آرامش راننده به هم ریخته و ممکن است اتفاقات ناگواری رخ دهد. فراموش نکنید که رانندگی ایمن با آرامش کامل جزو وظایف حیاتی سرنشینان خواهد بود.

نکات مهم قبل و بعد از رانندگی جهت رانندگی ایمن

رانندگی یک نوع حرفه است و همانا راننده یک قهرمان است  در همین راستا نیاز به مهارت بالایی جهت رعایت ایمنی خواهد بود. برای جلوگیری از هرگونه حادثه‌ای باید نکات ایمنی در هنگام رانندگی را رعایت کرده و تابع قوانین و مقررات باشید. لازم است قبل از روشن کردن خودرو برای کسب اطلاعات بیشتر با نکات ایمنی در هنگام رانندگی و حتی قبل از آن آشنا شویم.

نکات مهم قبل و بعد از رانندگی جهت رانندگی ایمن

  1. قبل از حرکت بهتر است از تمیز بودن شیشه های خودرو و آینه ها اطمینان حاصل کنید.
  2. سطح مایع خنک کننده موتور (ضد یخ) و روغن موتور را چک کنید.
  3. سطح مایع منبع شیشه شو و میزان باد تایرها را کنترل کنید.
  4. ابتدا عملکرد ترمز دستی و عملکرد ترمز چک شوند.
  5. کنترل تسمه‌های موتور از لحاظ میزان سفتی و پوسیدگی و همچنین سطح روغن ترمز و فرمان را فراموش نکنید.
  6. کنترل میزان سوخت و سطح آب و اسید باتری جزو مهمترین نکات است.
  7. میزان سفتی پیچ‌ها و مهره‌ها را کنترل کنید.
  8. در زمستان تجهیزات زمستانی نظیر زنجیر چرخ را فراموش نکنید.
  9. وسایل ضروری و ایمنی چون جعبه کمک‌های اولیه، کپسول آتش نشانی و مثلث احتیاط را به همراه داشته باشید.

اما بازدید و بازرسی نیز جزو نکات ایمن در هنگام رانندگی است. به عنوان مثال دستگاه‌های نشان دهنده و آمپرها و موتور را به صورت متناوب باید چک کنید. به عنوان یک راننده حرفه‌ای باید بدانیم در جاده ‌ها چه نکاتی را باید رعایت کنیم.

دریافت بار بشکل رایگان و توافقی

اما این ایمنی تنها برای راننده نیست بلکه مسافران نیز باید تابع مقررات و رعایت برخی موارد باشند.مسافران باید درصورت مشاهده هرگونه علایم خطرناک نظیر سر و صدای مشکوک، بو یا هر مورد دیگر جهت کنترل حادثه به راننده اطلاع دهند.

با توجه به تغییرات ایجاد شده در سیستم حمل و نقل کشوری و قوانین جدید در رابطه با صدور بارنامه پیشنهاد میکنیم مقالات ” بارنامه های الکترونیکی چیست؟ ” و ” بارنامه چیست و چه میزان اهمیت دارد ” را مطالعه نمایید. تا همچون رانندگان دیگر از سهولت این سیستم برخوردار شوید. همچنین برای آگاهی بیشتر از استعلام کارت هوشمند راننده می توانید مقاله لینک شده را مطالعه نمایید.

برخی از سوالات متداول در رابطه با نکات ایمنی در هنگام رانندگی

دست زدن به تسمه و پروانه در هنگام فعالیت چه مشکلی ایجاد می‌کند؟

در هنگام روشن بودن خودرو تا حد امکان باید از دست زدن به قطعات در حال گردش ماشین جلوگیری کرد؛ چرا که باعث ایجاد صدمه به شما خواهد شد.

چرا باید هنگام خستگی از رانندگی خودداری کنید؟

در صورت خستگی دقت عمل راننده کاهش پیدا می‌کند و احتمال بروز تصادف و سانحه افزایش پیدا می‌کند.

چرا نباید پای خود را هنگام رانندگی روی کلاج قرار دهیم؟

هنگام رانندگی نباید پا روی کلاچ باشد؛ زیرا باعث فرسایش غیر عادی صفحه کلاچ می‌شود.

برای جلوگیری از آسیب به موتور و ایجاد روغن سوزی، چه اقداماتی می‌توان انجام داد؟

جهت جلوگیری از آسیب موتور باید سرویس نگه داری و تعویض فیلترهای هوا و روغن بر اساس دفترچه راهنما با بازدیدهای دوره‌ای همراه باشد.