زمان مطالعه: ۲ دقیقه

از همان سنین ابتدائی زندگی، علاقه کودکان به کامیون و خودروهای سنگین و ساختمانی برای والدین مشخص می‌شود، این علاقه فارغ از دختر یا پسر بودن کودک و در هر دو جنس خود را به وضوح نشان می‌دهد!

در این مقاله می‌خواهیم با کمک علوم روان‌شناسی، رفتارشناسی، و ژنتیک به بررسی علاقه کودکان به کامیون پرداخته و تلاش کنیم به سوال بالا پاسخ دهیم.
جذابیت و زیبائی در ظاهر و عملکرد دقیق و زیبای لودر، بولدوزر، ماشین آلات ساخت و خاکبرداری نکته‌ای است که برای همه ما واضح است، اما راستش را بخواهید بچه دو سه ماهه ازین جذابیت‌ها چیزی سر در نمی‌آورد، علاقه کودکان به کامیون یا ماشین‌های بزرگ را بیشتر می‌توان به علاقه‌ای غریزی به وسایلی که چهار چرخ دارند و اندازه بزرگی دارند تحلیل کرد.

 

واقعیت‌هایی جالب و خواندنی درباره کشنده‌های سنگین

دلیل علاقه کودکان به کامیون؟

دلیل علاقه کودکان به کامیون؟

 

 

محققان درباره علاقه کودکان به کامیون چه توجیهی دارند؟

تحقیقات جداگانه‌ای در سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۸ روی میمون‌ها صورت گرفت، در این تحقیقات از دو میمون نر و ماده که تا به حال اسباب‌بازی ندیده بودند استفاده شد تا واکنش آن‌ها نسبت به یکدیگر سنجیده شود. در همان لحظه ابتدائی میمون نر، کامیون و میمون ماده، عروسک را انتخاب کردند، این در صورتی است که علاقه کودکان به کامیون، در انسان فارغ از جنسیت، موضوعی است که توجه پژوشگران را به خود جلب کرده بود. نکته جالب اینجاست که استفاده از اسباب‌بازی خنثی (در تحقیق ما کتاب) در هر دو جنس به یک میزان بود.

حال لازم شد ببینیم تفاوت دختر و پسر انسان با میمون در این نحوه رفتار در کجاست.

 

دلیل علاقه کودکان به کامیون؟

علاقه کودکان به کامیون (دختر و پسر)

پس از تحقیقات گسترده، محققان به نتایج قابل توجهی رسیدند. علاقه کودکان به کامیون از همان زمانی که در رحم مادر و جنین هستند به واسطه وجود هورمون‌ها اتفاق می‌افتد. هورمون تستوسترون که بیشتر در پسران وجود دارد باعث علاقه آن‌ها به کامیون می‌شود و دخترانی که در رحم مادر در معرض هورمون آندروژن قرار می‌گیرند تا ماه‌های اولیه به اسباب‌بازی‌های پسرانه علاقه بیشتری نشان می‌دهند. این هورمون‌ها در مغز باعث علاقه کودکان به کامیون می‌شود؛ اینکه بگوئیم طبیعت دختران پرورش‌دهنده، مادر و حمایت‌گر است و پسران، فنی، فعال و به دنبال حرفه‌ای خاص هستند غلط نیست، اما واقعیت این است که این هورمون‌ها هستند که بر تمام سیستم بدنی ما مهم‌ترین تاثیرات را دارند و رفتار ما را تغییر می‌دهند و در این مورد خاص، تستوسترون بیشترین نقش را دارد، همه ما وقتی جنین هستیم در رحم مادرمان با این هورمون روبرو می‌شویم.

 

 

دلیل علاقه کودکان به کامیون؟

 

هورمون‌ها و علاقه کودکان به کامیون

هورمون‌ها در بدن انسان همه کار می‌کنند، از کوچک‌ترین رفتارهای ما گرفته تا آناتومی جنسی و هویت جنسیتی انسان را مدیریت می‌کنند. تفاوت‌های شناختی بین دختر و پسر نیز تحت تاثیر همین هورمون‌هاست، این تفاوت‌های شناختی بر نحوه یادگیری و تصمیم‌گیری انسان تاثیرگذار است و علاقه کودکان به کامیون هم یکی از همین تصمیمات متاثر از هورمون‌ها در بدن ماست.
با توجه به تحقیقاتی که در سال ۲۰۰۸ انجام شد، مشخص شد پسران اسباب‌بازی‌های مکانیکی را بسیار دوست دارند و از اسباب‌بازی‌های پشمالو متنفرند، اما جالب است که این تعصب و حس دوگانه در دختران وجود ندارد.

 

نتیجه

می‌توان گفت تمام علائق، رفتارها، واکنش‌ها و خواسته‌های ما ریشه در هورمون‌هایی دارد که در بدنمان چه پیش از تولد و چه پس از تولد ترشح می‌شود، علاقه کودکان به کامیون هم از جمله همین رفتارها و خواسته‌هاست و نمی‌شود این خواسته را بدون رابطه با مسائل فیزیولوژیکی انسان دانست.