زمان مطالعه: ۶ دقیقه

سهمیه بنزین وانت یکی از موارد مهمی است که بسیاری از رانندگان این خودرو و درآمد آن‌ها را تحت تأثیر قرار داده است. وانت‌ها در دسته‌ی وسایل نقلیه حمل بار در حمل و نقل زمینی قرار می‌گیرند که غیر شخصی بوده و از آنجایی که برای حمل بار مورد استفاده هستند، معمولاً سهمیه سوخت بیشتری هم نسبت به خودرو‌های شخصی دارند. در ادامه مطلب اطلاعات مفیدی در مورد سهمیه‌بندی بنزین انواع وانت‌های موجود برای رانندگان این خودروها ارائه خواهد شد.

سهمیه بنزین وانت

وانت و نیسان؛ خودرو‌های حمل بار

وانت و نیسان به عنوان خودروهای کاری و نوعی وسیله نقلیه غیر شخصی از سهمیه بنزین بیشتری نسبت به خودرو‌های سواری برخوردار هستند. در حال حاضر وانت‌های دوگانه سوز بنزینی پرمصرف و کم مصرف در جاده‌ها مشغول به کار هستند که هر کدام سهمیه بنزین متفاوتی دارند.

سهمیه بنزین وانت نیسان

سهمیه بنزین هر کدام از انواع وانت‌ها چقدر است؟

از زمان اجرایی شدن قانون سهمیه‌بندی بنزین، میزان سهمیه سوخت در وانت‌های دوگانه سوز و معمولی با تغییراتی همراه بوده است. در آن زمان، هر وانت کم مصرف دارای ۲۰۰ لیتر سهمیه و انواع وانت دوگانه سوز کم مصرف نیز دارای ۶۰ لیتر سهمیه بنزین بوده است. همچنین وانت‌های دوگانه سوز از نوع پرمصرف با سهمیه ۱۲۰ لیتر بنزین تعیین شدند. البته میتوان با رعایت نکاتی مقدمات کاهش مصرف سوخت مخصوصا در زمستان را فراهم کرد.

دریافت بار بشکل رایگان و توافقی

البته پس از آن شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی طی یک اصلاحیه، میزان سهمیه سوخت این خودرو‌های باری را تغییر داد. در این اصلاحیه سهمیه سوخت برای خودرو‌های وانت پرمصرف به ۴۰۰ لیتر و خودرو‌های کم مصرف به ۳۰۰ لیتر افزایش پیدا کرد. همچنین خودرو‌های باری نیز با افزایش ۱۰۰ لیتری در میزان سهمیه خود روبرو شدند.

سهمیه بنزین وانت و نیسان چفدر است ؟

میزان سهمیه بنزین وانت بارها در حال حاضر

پس از آن در سال ۱۴۰۰ نیز با هدف تشویق رانندگان خودرو‌های باری از جمله وانت به دوگانه سوز کردن وسیله نقلیه، مجدداً سهمیه بنزین وانت کاهش پیدا کرد و تغییرات جدیدی در آن ایجاد شد. در حال حاضر نیز سهمیه گازوئیل و بنزین کارت سوخت وانت بر حسب میزان پیمایش و عملکرد آن‌ها مجدداً چند لیتر کاهش پیدا کرده است.

کاهش پی در پی سهم بنزین وانت و نیسان، شکایت رانندگان را به دنبال داشته است. بسیاری از آن‌ها اعلام کردند امکان سوخت‌گیری در برخی جاده‌های بین شهری به دلیل نبود جایگاه‌های سوختی و یا تعمیرات آن‌ها وجود ندارد. از این رو این رانندگان مجبور به خرید بنزین با قیمت آزاد خواهند شد.

طبق تغییرات سهمیه سوخت خودرو‌های باری و مصوبات سال گذشته، سهمیه بنزین برای وانت کم مصرف ۱۵۰ لیتر و سهمیه وانت نوع پرمصرف ۳۰۰ لیتر است. همچنین سهمیه سوخت وانت‌های کم مصرف از نوع دوگانه سوز ۶۰ لیتر بوده و همین سهمیه برای نوع پرمصرف آن دو برابر این مقدار یعنی ۱۲۰ لیتر است.

انتقال سهمیه بنزین وانت

قابلیت انتقال سهمیه بنزین وانت

در حال حاضر امکان انتقال سهمیه بنزین کارت سوخت وانت وجود ندارد و تنها این قابلیت برای خودرو‌های سواری امکان‌پذیر است. بنابراین اگر خودرو‌های سواری در طول یک ماه از سهمیه بنزین خود استفاده نکنند، سهمیه سوخت به ماه بعدی منتقل می‌شود. ذکر این نکته نیز ضروری است که این انتقال تنها برای ۶ ماه انجام خواهد شد. پس از گذشت ۶ ماه سهمیه خودرو‌های سواری صفر شده و مجدداً در ماه بعد شارژ خواهد شد.

روش انتقال سهمیه بنزین وانت

انتقال سهمیه بنزین سایر خودروهای باری

علاوه بر سهمیه کارت سوخت وانت بار‌ها، سهمیه بنزین برای خودرو‌های باری نیسان، ماشین‌های سنگین و غیره نیز غیر قابل انتقال است. در صورتی که این خودرو‌ها از سهمیه ماه جاری استفاده نکنند، امکان انتقال آن وجود نداشته و به طور کامل از بین خواهد رفت. اما مجدداً در ماه بعد سهمیه بنزین وانت شارژ خواهد شد.

پاپ آپ نصب برنامه اعلام کننده

علاوه بر این باید بدانید که نداشتن کارت هوشمند رانند و نداشتن معاینه فنی معتبر یکی از عوامل شارژ نشدن کارت سوخت می باشد. پس مهم است که به صورت مداوم اقدام به استعلام کارت هوشمند راننده و سایر مدارک کنید.

انتقال سهمیه بنزین وانت و خودروهای باری

دلیل بیشتر بودن سهمیه بنزین وانت چیست؟

شاید این سؤال برای شما پیش آمده باشد که چرا خودرو‌های باری از جمله وانت باید سهمیه بنزین بیشتری داشته باشند. در پاسخ به این سؤال باید گفت، وانت‌ها برای حمل و جابجایی بار مورد استفاده قرار می‌گیرند. از این رو کاهش یا افزایش سهم بنزین این خودرو‌ها می‌تواند روی هزینه حمل کالا مؤثر باشد. در صورتی که سهم بنزین وانت و نیسان کاهش پیدا کند، هزینه جابجایی نیز به همان میزان چند برابر خواهد شد.

از طرف دیگر، افزایش قیمت بنزین نیز با افزایش هزینه‌های انتقال و جابجایی بار همراه خواهد بود. در صورتی که هزینه جابجایی بار افزایش پیدا کند، خود به خود قیمت کالا نیز بیشتر می‌شود. از این رو، یکی از اهداف دولت، افزایش میزان سهمیه سوخت برای این خودرو‌ها است تا تأثیر آن روی هزینه حمل و نقل و قیمت نهایی کالا کاهش پیدا کند.

دلیل بیشتر بودن سهمیه بنزین وانت

نحوه ثبت نام در سایت برای دریافت سهمیه بنزین وانت

در صورتی که قصد دارید برای دریافت سهمیه بنزین کارت سوخت وانت اقدام کنید، می‌توانید از روش زیر کمک بگیرید.

  • مرحله اول ورود به سامانه مدیریت حمل و نقل است.
  • در مرحله بعد باید با انتخاب گزینه تخصیص سوخت بنزین به وانت بار، درخواست مورد نظر را ثبت کنید.
  • در ادامه مراحل ثبت نام تا پایان، یک‌کد رهگیری مخصوص از طریق سامانه دریافت می‌کنید.
  • کد رهگیری دریافت شده باید به شهرداری ارائه شود تا پروانه فعالیت را دریافت کرد.
  • پس از طی مراحل گفته شده، سهمیه افزایشی بنزین در کارت راننده واریز می‌شود.

مدارک مورد نیاز دریافت سهمیه بنزین وانت

برای ثبت نام سهمیه بنزین وانت به چه مدارکی نیاز است؟

پیش از آنکه در سامانه اینترنتی مخصوص سهمیه بنزین وانت ثبت نام کنید، ابتدا باید برخی مدارک را برای تکمیل ثبت نام در این سامانه آماده کرده باشید. مدارک مورد نیاز در ادامه آمده است.

  • تصویر پرسنلی از فرد مالک خودرو
  • تصویر کارت وسیله نقلیه از قسمت جلو و پشت کارت
  • تصویر بیمه نامه شخص ثالث خودرو مورد نظر
  • تصویر مربوط به کارت معاینه فنی خودرو مورد نظر
  • ارائه تعهدنامه بابت نصب دستگاه سیپا در خودرو‌های نوع دیزلی
  • آپلود تعهدنامه حسن انجام کار مربوط به اشخاص حقیقی در سایت
  • آپلود برگه تعهد حسن انجام کار مربوط به اشخاص حقوقی در سایت

چگونگی انتقال سهمیه بنزین وانت

چگونه می‌توان سهمیه بنزین وانت را به فرد دیگری منتقل کرد؟

تنها راه انتقال سهمیه بنزین این خودرو به فرد دیگر، استفاده از تعهدنامه محضری است. با استفاده از تعهدنامه محضری به همراه اطلاعات مورد نیاز و مهر شماره ثبت، می‌توان سهمیه بنزین را به فرد دیگری منتقل کرد. پس از انجام این کار، سهمیه بنزین برای حساب فرد مورد نظر که در تعهدنامه ذکر شده است واریز خواهد شد.

تفاوت سهمیه بنزین وانت با نیسان

تفاوت سهمیه بنزین وانت و نیسان

سهم بنزین وانت و نیسان با یکدیگر یکسان نبوده و به دلیل مصرف سوخت بیشتر در نیسان، سهمیه بنزین آن نیز بیشتر است. میزان مصرف سوخت خودرو نیسان بیشتر از وانت بوده و به همین دلیل سهمیه سوخت بیشتری به آن تعلق می‌گیرد. نیسان از جمله خودرو‌های دارای مصرف سوخت بالا است که در عین حال از پر استفاده‌ترین وسایل نقلیه در حوزه حمل و نقل نیز محسوب می‌شود. در صورتی که سهمیه بنزین این خودرو کاهش پیدا کند، هزینه حمل کالا با این وسیله نیز افزایش پیدا کرده و در نهایت این موضوع می‌تواند به افزایش قیمت کالا‌ها منجر شود.

واریز سهمیه بنزین وانت ها

سهمیه سوخت وانت‌ها چه زمانی واریز می‌شود؟

در صورتی که ثبت نام برای دریافت سهمیه سوخت در سامانه مرکزی پیش از پانزدهم ماه انجام شده باشد، سهمیه بنزین وانت برای کارت خودرو در ابتدای ماه بعدی واریز خواهد شد.

اگر صدور پروانه و ثبت در سامانه پس از پانزدهم ماه باشد، از دو ماه آینده سهمیه مورد نظر برای خودرو واریز خواهد شد. در صورتی که طرح تخصیص سوخت به خودرو‌ها بر مبنای عملکرد آن‌ها اجرایی شود، تخصیص سهمیه نیز بر اساس عملکرد انجام گرفته و تنها به دلیل داشتن پروانه، سهمیه بنزین تخصیص داده نخواهد شد.

دلایل کاهش سهمیه بنزین وانت

چه دلایلی می‌تواند سهمیه بنزین وانت بار را کاهش دهد؟

در برخی موارد صاحب خودرو متوجه کاهش میزان سهمیه بنزین برای وانت‌ها خواهد شد. همچنین ممکن است سهمیه سوخت برای خودروی مورد نظر در زمان مقرر واریز نشود. هر کدام از شرایط گفته شده ممکن است به دلیل موارد زیر ایجاد شده باشد.

  • عدم صدور پروانه فعالیت تا زمان واریز سهمیه سوخت
  • ثبت اطلاعات وانت به صورت اشتباه در سامانه
  • انقضای زمان پروانه فعالیت و عدم تمدید مجدد آن

کاهش سهمیه بنزین وانت در هر ماه

کاهش ماهانه سهمیه بنزین در خودرو‌های وانت بار

مدیر سامانه هوشمند سوخت اعلام کرد میزان سهمیه سوخت وانت بار‌ها از تاریخ اسفند ماه ۱۴۰۰ تاکنون ۱۰ لیتر کاهش پیدا کرده است. وی دلیل اصلی این کاهش سهمیه سوخت را مربوط به آغاز طرح ساماندهی سهمیه وانت‌بار‌های عمومی عنوان کرده است. در آینده کلیه وانت‌بار‌های فعال در ناوگان عمومی سهمیه اعتباری جبرانی دریافت خواهند کرد.

مدیریت سهمیه بنزین وانت

حرف آخر | سهمیه بنزین وانت و نیسان

در این مطلب با هدف آگاهی بیشتر رانندگان خودرو‌های وانت بار، مطالبی در رابطه با سهمیه بنزین این خودرو و نحوه ثبت نام در سامانه و دلایل مربوط به کاهش سهمیه بنزین وانت ارائه شد. در حالی که میزان سهمیه سوخت این خودرو‌ها در سال گذشته تغییرات زیادی به خود دیده است، دلیل آن تنها ترغیب رانندگان برای تغییر خودرو به نوع دوگانه سوز اعلام شده است. آسان بار به رانندگان برای دریافت  برنامه حمل بار به صورت آنلاین با توجه به نصب اپلیکیشن آسان بار کمک خواهد کرد.

با استفاده از برنامه رانندگان این مرکز، به آسانی می‌توان به بار‌های روزانه دسترسی داشته و مبدا و مقصد بار‌ها را نیز مشاهده کرد. قابلیت‌های برنامه آسان بار بسیار متنوع بوده و مزایای آن برای رانندگان بسیار زیاد است. برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد اپلیکیشن‌های مدنظر می‌توانید به سایت این مرکز مراجعه و از خدمات آن مطلع شوید.

مصرف سهمیه بنزین وانت

سؤالات متدال

آیا امکان انتقال سهمیه بنزین وانت بار وجود دارد؟

خیر، سهمیه بنزین این نوع خودرو قابل انتقال نبوده و تنها با استفاده از تعهد محضری و به طور رسمی می‌توان این سهمیه را به فرد دیگری منتقل کرد.

سهمیه بنزین وانت و نیسان چه تفاوتی دارد؟

نیسان در دسته خودر‌وهای پرمصرف بنزینی قرار دارد. از این رو سهمیه بنزین آن بیشتر است. با توجه به اینکه کاهش سهمیه بنزین این خودرو می‌تواند روی هزینه حمل و قیمت کالا مؤثر باشد، سهمیه آن بیشتر از وانت بوده و کاهش نخواهد یافت.