زمان مطالعه: ۵ دقیقه

معاینه فنی کامیون نوعی بررسی و تست قسمت‌های مختلف این خودرو محسوب می‌شود که می‌تواند در آینده ضمن تأمین امنیت شخص راننده، در کاهش آلودگی هوا نیز مؤثر باشد. معاینه فنی کامیون و  خودرو از طریق مراجعه به مراکز معاینه فنی انجام می‌شود و در صورتی که خودرو و کامیون ها از جمله کامیون یخچالدار یا سایر خوردوهای سنگین مانند تریلی کفی ، بوژی کش یا  نتواند تست‌های مورد نظر را به درستی پشت سر بگذارد، باید پس از مرجویی به مکانیکی‌های شهر، دوباره برای دریافت معاینه فنی مراجعه کند.

در ادامه مطلب اطلاعاتی در زمینه معاینه فنی خودرو‌های سنگین، مدارک لازم برای انجام این کار و مراکز معاینه فنی این نوع خودرو‌ها ارائه شده است.

نیرو شاغل در مرکز معاینه فنی کامیون

تعریف معاینه فنی کامیون

معاینه فنی کامیون در واقع چندین مرحله از بررسی بخش‌های مختلف یک خودرو محسوب می‌شود که در آن سالم بودن قطعات و بخش‌های خودرو تست شده و در صورت عدم وجود مشکل مانند دود کردن ماشین یا لرزش پدال ترمز ، به مرحله بعدی وارد می‌شود. در صورتی که یک خودرو نتواند مراحل مختلف تست فنی را با موفقیت پشت سر بگذارد، مدرک معاینه فنی به آن خودرو داده نخواهد شد و طبق قوانین موجب غیر فعال شدن کارت هوشمند تمامی ناوگان های فاقد معاینه فنی خواهد شد.

بنابراین دریافت مدرک معاینه فنی کامیون و خودرو‌های سنگین و استعلام کارت هوشمند راننده از اهمیت بسیار زیادی در حمل و نقل زمینی به خصوص در حمل و نقل جاده ای برخوردار است. اخیرا نیز قوانین زیادی برای معاینه فنی تدوین شده که در آن استاندارد‌های مربوط به آلاینده‌ها تغییر کرده و نکات جدیدی به آن اضافه شده است.

تعریف معاینه فنی کامیون

معاینه فنی کامیون شامل چه مراحلی است؟

معاینه فنی کامیون و دیگر خودرو‌های سنگین، شامل بازرسی‌های اولیه و بررسی ظاهر خودرو و آزمون‌های دیگر از قبیل آزمون ترمز‌ها، کمک فنر، سیستم تعلیق و آزمون آلایندگی خواهد بود.

  • آزمون بررسی ظاهر خودرو

در مرحله اول از معاینه فنی ظاهر خودرو و اقلام ضروری در رابطه با آن مورد بررسی قرار می‌گیرد. این موارد در معاینه فنی کامیون می‌تواند شامل تست عاج لاستیک چرخ‌ها، بررسی لوله‌های سوخت، لوله‌های باد، روغن و روغن ترمز، تست نشتی از لوله‌ها و اتصالات بوستر، بررسی سالم بودن کمک فنر‌ها و فنر‌ها، تست شیشه شور و برف پاک کن‌ها، بررسی دستگاه تهویه بخاری و کمربند‌های ایمنی، تست سالم بودن چراغ‌های خطر و راهنما و دنده عقب، چراغ‌های ترمز و مه‌شکن و بررسی آینه‌های بغل جانبی و عقب باشد.

در تمام این بررسی‌ها اپراتور وظیفه دارد سلامت فنی هر کدام از بخش‌ها را بررسی کرده و در صورت سالم بودن اجزا از نظر فنی، بررسی بخش‌های دیگر را آغاز کند.

پاپ آپ نصب برنامه اعلام کننده

  • بررسی سلامت کمک فنر‌ها

بررسی کمک فنر‌ها بخش مهم دیگری از معاینه فنی ماشین سنگین محسوب می‌شود که برای تشخیص سالم بودن آن از تست‌های مکانیکی استفاده می‌شود. سالم بودن کمک فنر‌ها نقش مهمی در کنترل خودرو در سرعت‌های بالا خواهد داشت. عملکرد این بخش باید به دقت مورد بررسی قرار بگیرد و در صورتی که قابلیت اصلی کمک فنر از دست رفته باشد، امکان ادامه معاینه فنی خودرو وجود نخواهد داشت.

تست تزمز برای معاینه فنی کامیون

  • تست و بررسی سیستم ترمز

ترمز‌ها از بخش‌های مهم ماشین‌های سنگین محسوب می‌شوند که در معاینه فنی به دقت بررسی خواهند شد. یکی از شرایط مهم دریافت مدرک معاینه فنی، سالم بودن ترمز‌ها در بعضی از کامیون ها ترمز اضطراری است. ترمز به عنوان یکی از قسمت‌های مهم تأمین‌کننده امنیت خودرو، باید عملکرد مناسبی در ماشین‌های سنگین داشته باشد تا از عدم عملکرد صحیح ترمز و مشکلات بعد آن جلوگیری کرد. سلامت ترمز‌ها به سالم بودن لنت‌های ترمز و همچنین وجود روغن ترمز مناسب وابسته است.

  • سلامت سیستم تعلیق

یکی از بخش‌های مهم دیگر خودرو که در دریافت مدرک معاینه فنی کامیون مؤثر خواهد بود، سیستم تعلیق خودرو و سالم بودن آن است. برای بررسی سالم بودن سیستم تعلیق خودرو تست‌هایی وجود دارد که در آن رابطه قطعات مهم خودرو از قبیل شاسی، جلوبندی و غیره تحت برخی از فشار‌ها بررسی شده و عملکرد آن‌ها با عملکرد استاندارد مقایسه خواهد شد.

  • آزمون آلایندگی خودرو‌های سنگین و معاینه فنی کامیون

یکی از آزمون‌های مربوط به معاینه فنی، بررسی میزان آلایندگی خودرو و استاندارد بودن آن است. در این مرحله با استفاده از دستگاه قرار داده شده درون اگزوز، می‌توان گاز‌های آلاینده تولید شده توسط خودرو را بررسی و مورد سنجش قرار داد. گاز‌های آلاینده معمولاً شامل دی اکسید کربن، مونوکسید کربن و غیره هستند و در صورتی که میزان تولید آن‌ها درون خودرو بیشتر از حد مجاز باشد، مدرک معاینه فنی داده نخواهد شد. در این هنگام خودرو باید تحت نظر یک متخصص مکانیک برای کاهش گاز‌های آلاینده قرار بگیرد.

بررسی چرخ ها در معاینه فنی کامیون

  • بررسی چرخ‌ها در معاینه فنی ماشین سنگین

یکی دیگر از بخش‌هایی که بررسی آن در معاینه فنی ماشین سنگین از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، هم راستایی چرخ‌ها است. تست‌های مربوط به بررسی هم راستا بودن لاستیک‌ها از دیگر تست‌های معاینه فنی محسوب می‌شود که در آن با قرار دادن فرمان خودرو در حالت صاف و ر‌ها کردن آن میزان انحراف خودرو مورد بررسی قرار می‌گیرد. در صورتی که میزان انحراف خودرو بیشتر از حد استاندارد باشد، امکان دریافت معاینه فنی وجود ندارد.

تست‌های گفته شده و آیتم‌های مورد نظر برای دریافت معاینه فنی، همگی با هدف بررسی سلامت خودرو از نظر فنی انجام می‌شود و هدف اصلی معاینه فنی نیز در واقع جلوگیری از حوادث جاده‌ای و همچنین کاهش آلودگی هوا است.

گیف موشن راننده

هزینه معاینه فنی خودرو‌های سنگین

هزینه معاینه فنی خودرو‌های سنگین همانند تعرفه معاینه فنی خودرو‌های سبک بوده و در ابتدای هر سال توسط وزارت راه و شهرسازی ابلاغ می‌شود. امسال نیز تعرفه معاینه فنی کامیون برای رانندگان به صورت جداگانه اعلام شده است. طبق این تعرفه، در سال ۱۴۰۲ هزینه معاینه فنی برای آزمون آلایندگی و ایمنی خودرو‌های سبک بنزین سوز، دوگانه سوز و همچنین خودرو‌های نیمه سنگین و سنگین با سوخت گازوئیل ۹۲ هزار تومان است. کلیه مراجعه‌کنندگان به مراکز معاینه فنی می‌توانند مبلغ مورد نظر را از همان مراکز و از طریق دستگاه‌های پوز پرداخت کنند.

هزینه دریافت معاینه فنی کامیون

در صورت مردود شدن خودرو‌ها، چه زمانی می‌توان مجدداً ثبت نام کرد؟

در صورتی که وسیله نقلیه پس از مراجعه به مرکز معاینه فنی مردود شده باشد، باید پس از رفع مشکل، مجدداً به یک مرکز دیگر مراجعه کرده و در آنجا برای دریافت معاینه فنی ثبت نام کند. در صورتی که وسیله نقلیه به مرکز دوم مراجعه کند، اطلاعات مربوط به مراجعه قبلی وی از طریق پیام به مرکز دوم اعلام خواهد شد.

بنابراین معاینه مجدد وسیله نقلیه مردودی با آگاهی از سابقه معیوب بودن آن انجام خواهد شد. همچنین مسئولیت صدور معاینه فنی نیز بر عهده مرکز دوم خواهد بود. در حال حاضر طبق قوانین کنونی و به لحاظ رعایت حقوق رانندگان و شهروندان، محدودیت ۴۸ ساعته برای مراجعه به مرکز دوم حذف شده و وسایل نقلیه مردود شده می‌توانند بلافاصله به مراکز دیگر مراجعه کنند.

مدارک مورد نیاز معاینه فنی کامیون

مدارک لازم برای معاینه فنی کامیون چیست؟

در ابتدا با دریافت نوبت می‌توان به مرکز معاینه فنی مراجعه کرد. در این مرکز برای انجام تست‌های مربوط به معاینه فنی ماشین سنگین وجود کارت خودرو و یا سند آن همراه با مدارک شناسایی صاحب خودرو الزامی خواهد بود.

همچنین فرم مربوط به تشخیص عیوب ظاهری به صاحب خودرو داده می‌شود که باید در مراحل بعدی معاینه فنی آن را به همراه داشته باشد. تنها مدارک لازم برای معاینه فنی کامیون همان مدارک گفته شده است و در صورت ارائه این مدارک، اطلاعات خودرو در سیستم ثبت شده و یک بارکد ارائه خواهد شد. با این بارکد می‌توان هزینه معاینه فنی را پرداخت کرده و برای انجام تست‌ها وارد صف خودرو‌ها شد.

مردود شدن معاینه فنی کامیون

حرف آخر

در این مطلب در مورد مدارک لازم برای انجام معاینه فنی، هزینه معاینه فنی خودروهای سنگین و تست‌های مربوط به معاینه فنی ماشین سنگین اطلاعاتی را بیان کردیم. کلیه خودرو‌های سبک، نیمه سنگین و سنگین باید پس از ۴ سال از تولید، برای دریافت مدرک معاینه فنی مراجعه کنند. با ارائه مدارک لازم، تست‌های مربوط به معاینه فنی روی این خودروها انجام خواهد شد.

آسان بار به عنوان بزرگترین مرکز حمل بار به صورت آنلاین، سامانه‌ای را برای برقراری ارتباط بین صاحبین بار، شرکت‌های حمل و رانندگان در سراسر کشور راه‌اندازی کرده است. از مزیت‌های این سامانه می‌توان به حذف واسطه، دسترسی آسان به بیش از ۱۸۰۰ راننده و صدور بارنامه الکترونیکی اشاره کرد. تمامی خدمات در آدرس اینترنتی این مرکز به نشانی asanbar.ir قابل دریافت خواهد بود.

دریافت معاینه فنی کامیون

سوالات متداول

مدارک لازم برای معاینه فنی کامیون چیست؟

برای انجام معاینه فنی ماشین‌های سنگین و نیمه سنگین تنها به کارت خودرو یا سند ماشین و مدرک شناسایی صاحب خودرو نیاز است. با استفاده از این مدارک می‌توان معاینه فنی خودرو را در مراکز مربوطه انجام داد.

در صورت مردودی معاینه فنی کامیون چه زمانی می‌توان مجدداً مراجعه کرد؟

در حال حاضر محدودیت مراجعه به مرکز دوم برای خودرو‌های مردودی برداشته شده و این خودرو می‌توانند در صورت مردود شدن در تست‌های معاینه فنی، پس از رفع عیب، مجدداً به مراکز دوم مراجعه کرده، مدرک معاینه فنی خود را دریافت کنند.

هزینه معاینه فنی کامیون و خودروهای سنگین چقدر است؟

هزینه مربوط به معاینه فنی خودروهای نیمه سنگین و سنگین با سوخت گازوئیل ۹۲ هزار تومان اعلام شده است. این هزینه بابت انجام آزمون آلایندگی و ایمنی خودروها دریافت می‌شود.