زمان مطالعه: ۵ دقیقه

این روزها خبرهای زیادی در ارتباط با علت غیرفعال شدن کارت هوشمند کامیون به گوش میرسد. حتما برای شما هم سوال است که علت این موضوع چیست؟ آن دسته از وسایل نقلیه عمومی که معاینه فنی معتبر نداشته باشند و حتی اطلاعات کارت هوشمند ناوگان آنها با کارت ماشین مغایرت داشته باشد توسط سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کارت هوشمند آنها غیر فعال می شود.

اطلاعیه معاون حمل و نقل اداره راهداری

معاون حمل ونقل اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای استان از غیرفعال‌شدن کارت هوشمند کلیه ناوگان عمومی بالای یکسال بدون معاینه فنی خبر داد و گفت: در راستای اجرای قانون هوای پاک، معافیت معاینه فنی خودروهای عمومی از ۵ سال به یک سال کاهش یافته وخودروهای پلاک عمومی بالای یکسال اعم از باری و مسافری باید از مراکز معاینه فنی گواهی سلامت فنی و زیست محیطی اخذ کنند.

سازمان حمل و نقل اداره راهداری

لذا طبق اعلام سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کلیه ناوگان باری با سن بالای یکسال فاقد معاینه فنی از ۲۰ آذر ماه و کلیه ناوگان مسافری با این شرایط از ۲۲ آذر ماه سال جاری غیر فعال خواهند شد.

نکته قابل توجه این است که تغییرات و اصلاحات در سایت استعلام کارت هوشمند بعد از گذشت چهار ساعت در سیستم اعمال می شود. در سرور کد رهگیری هم در کمتر از ۲۴ ساعت تمام این اصلاحات اعمال می گردد. در کسب اطلاعات و استعلام کارت هوشمند می توانید به آدرس سامانه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای مراجعه نمایید.

حسن عبدالملکی افزود: از ۱۵ مهرماه سال جاری تعداد ۴۳ هزار دستگاه ناوگان باری و ۲۳ هزار دستگاه ناوگان مسافری فاقد عملکرد (فاقد بارنامه یا صورت وضعیت از ابتدای سالجاری) غیرفعال شده‌اند، این بخش از ناوگان برای فعالیت مجدد همانند ناوگان جدید محسوب شده و برای فعالسازی باید با مراجعه به دفاتر و مراکز ثبت نام و استعلام کارت هوشمند راننده ضمن رعایت ضوابط مربوطه مجدداً تقاضای فعال سازی کارت هوشمند خود را ارائه کنند و بعد از آن می توانند اقدام به اخذ بارنامه الکترونیکی نمایند.

گیف موشن راننده

وی همچنین به نحوه تمدید کارت هوشمند رانندگان اشاره کرد و گفت: از ابتدای خرداد ماه سال جاری کارت هوشمند رانندگان در مدت یک سال صرفاً با شرایط زیرتمدید می‌شود:

  1. رانندگان باری ۱۸ فقره بارنامه و طی نمودن حداقل ۷۵۰۰ کیلومتر مسافت.
  2. رانندگان مسافری اتوبوسی ۳۵ فقره صورت وضعیت وطی نمودن حداقل ۱۵۰۰۰ کیلومتر مسافت.
  3. رانندگان مسافری مینی بوسی ۳۵ فقره صورت وضعیت وطی نمودن حداقل ۳۰۰۰ کیلومتر مسافت.
  4. رانندگان مسافری سواری کرایه ۳۵ فقره صورت وضعیت وطی نمودن حداقل ۴۵۰۰ کیلومتر مسافت.

رانندگان ترانزیت ارائه ۵ فقره راهنامه بین‌المللی.

فرهنگ سازی ضعیف در توجه به معاینه فنی ناوگان ها

معاینه فنی برای ایمنی بیشتر در تردد و همچنین حفظ رفتار حمل و نقلی کشور موثر است. تمامی رانندگان ناوگان ها حتما باید به این موضوع توجه داشته باشند. متاسفانه بحث معاینه فنی تنها در زمانی که آلودگی هوا شدت پیدا می کند. این موضوع به علت فرهنگ سازی ضعیف از سوی سازمانهای دولتی است. به طور کلی باید بدانید که معاینه فنی به دو بخش خودروهای سبک و سنگین تقسیم بندی می شود.

کارت هوشمند کامیون ها

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی مراکز معاینه فنی خودرو کشور اعلام کرده است که کلاس های آموزشی با همکار سازمانی فنی و حرفه ای انجمن صنفی مراکز معاینه فنی خودرو و همچنین دانشگاه تربیت مدرس آغاز شده است. در حال حاضر در این کلاس ها ۲۰۰ نفر مدیر فنی ۲۰۰ نفر کاربر خط این دوره ها را طی کرده اند. استانداردهای آموزشی برای اولین بار در این موارد ایجاد شده است.

اطلاعاتی در مورد تعداد مراکز معاینه فنی در کشور

تعداد مراکز معاینه فنی خودرو سنگین در حال حاضر حدود ۱۴۰ مرکز در کشور است مجوز مراکز هم از سمت سازمان راهداری صادر گردیده است. فاصله زمانی خودروها برای معاینه فنی از سال ساخت چهار سال و خودروهای سنگین مانند کامیون ها هم یک سال است. اگر یک کامیون تا ۱۰ سال عمر داشته باشد، حتما باید ۶ ماه و اگر بیش از ۱۰ سال عمر داشته باشد، هر سه ماه یکبار برای اخذ برگه معاینه فنی باید بررسی شود.

پاپ آپ نصب برنامه اعلام کننده

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی مراکز معاینه فنی خودرو کشور اعلام کرده است: در صورتی که ناوگان عمومی جاده‌ای برگه معاینه سنگین نداشته باشد، قطعاً کارت هوشمند آنها غیر فعال خواهد شد.طبق آمارهای گرفته شده، در سال گذشته حدود یک میلیون و سیصد هزار برگه معاینه فنی در بخش کامیونی صادر شده است.

تعداد خودروهای موجود در کشور

در حال حاضر حدود ۲۲ میلیون دستگاه خودرو سبک و سنگین در کشور موجود است که از این تعداد دو میلیون دستگاه خودرو سنگین و ۲۰ میلیون هم مرتبط با دستگاه خودرو سبک است. جالب است بدانید که از این دو میلیون دستگاه خودرو سنگین مانند کامیون ها حدود یک سوم آنها برگه معاینه فنی دریافت نمی کند. این آمار بیشتر متعلق به کامیون های درون شهری است چگونه سیستم نظارت صحیح بر آنها وجود ندارد. در نتیجه این کامیون ها کارت هوشمند ندارند .

کارت هوشمند ناوگان ها

دستورالعملی طبق ماده ۴ در سال ۹۵ تصویب شده است که مراکز معاینه فنی و سبک و سنگین باید از یکدیگر جدا سازی شوند. پیشنهادهایی ایجاد شده است که به خودروهایی که معاینه فنی ندارند سوختی هم ارائه نشود. البته هنوز این موضوع به طور رسمی تایید نهایی نشده است. نیازمند همکاری های در این حوزه با سازمان‌ها و دیگر ارگان های مختلف است. به طور کلی باید بدانید که دلایل مختلفی وجود دارد که هر کدام می‌توانند علت غیرفعال شدن کارت هوشمند رانندگان باشند.

آگاهی از از نرخ معاینه فنی خودروها

گفته های رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی مراکز معاینه فنی خودرو کشور، نرخ تعرفه صدور معاینه فنی برای خودروهای سبک و سنگین دیگر متفاوت است. این طرح برای خودروهای سنگین ۳۵۰ هزار ریال و برای خودروهای سواری ۲۲۰ هزار ریال است این نرخ به واسطه هیئت وزیران تصویب می شود و بر اساس نرخ دو سال پیش ثابت مانده است. این در حالی است که نرخ مالیات همچنان افزایش پیدا کرده است.

دریافت بار بشکل رایگان و توافقی

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی مراکز معاینه فنی خودرو کشور اظهار داشته است که هیچگونه حمایتی بابت راه اندازی مراکز معاینه فنی خودروها از دولت و بانک‌ها نداریم. وی ادامه داده است: یک خط راه اندازی مراکز معاینه فنی با جک نیاز به تقریباً ۲۰۰ میلیون تومان هزینه دارد و این مبلغ غیر از دوربین های پلاک خوان و مکان می باشد.

۴ علت غیرفعال شدن کارت هوشمند کامیون و رانندگان که نمیدانید!

  • بر اساس دستورالعمل های جدید، کارت هوشمند ناوگان مسافری و باری که در طی سه ماه متوالی اقدامی نسبت به دریافت اسناد حمل ننمایند، غیر فعال خواهد شد. باید برای فعال شدن کارت هوشمند ناوگان، شرایط مانند ناوگان جدید خواهد بود. برای آن دسته از خودروهایی که کارت هوشمند ناوگانی آنها غیر فعال شده است و فرسوده شده اند، کارت هوشمند مجدد فعال نمی شود و این خودروها از چرخه فعالیت خارج خواهند شد.
  • کاهش تصادفات
  • نظام مندی بیشتر در قسمت حمل و نقل عمومی جاده‌ای
  • ارتقای ایمنی و امنیت

سخن پایانی

علت غیرفعال شدن کارت هوشمند کامیون

به طور کلی باید بدانید که دولت سعی دارد برنامه منظم برای غیرفعال شدن کارت هوشمند ناوگان در نظر بگیرد تا علاوه بر امنیت بیشتر، به حفظ هوای پاک محیط زیست هم بپردازیم. امیدواریم با مطالعه این مطلب اطلاعات مفیدی در مورد علت غیرفعال شدن کارت هوشمند رانندگان به دست آورده باشید.

برخی از سوالات متداول

چه تعداد خودرو در کشور وجود دارد؟

در حال حاضر حدود ۲۲ میلیون دستگاه خودرو سبک و سنگین در کشور موجود است که از این تعداد دو میلیون دستگاه خودرو سنگین و ۲۰ میلیون هم مرتبط با دستگاه خودرو سبک است.

علت اجباری شدن معاینه فنی برای نائگان ها چیست؟

برای پیشگیری از مواردی مانند آلودگی هوا، حفظ امنیت و … معاینه فنی برای ناوگان ها ضروری است.

نرخ معاینه فنی خودروها به چه صورت است؟

این نرخ برای خودروهای سنگین ۳۵۰ هزار ریال و برای خودروهای سبک ۲۲۰ هزار ریال است.