زمان مطالعه: ۵ دقیقه

لرزش پدال ترمز از جمله اتفاقات شایع برای اکثر رانندگان است. حتی در مواردی به جز لرزیدن پدال ترمز، تمامی بدنه ماشین نیز دچار لرزش می‌شود. اما به راستی دلیل این امر چیست؟

چنانچه خودرو از ترمز ABS برخوردار باشد، علت لرزش پدال ترمز زیر پا امری طبیعی بوده و جای نگرانی وجود ندارد چرا که سیستم ضد قفل دلیل این اتفاق است. اما در صورتی ‌که خودرو فاقد سیستم ترمز ABS بوده، لرزش پدال ترمز هنگام ترمز گرفتن می‌تواند نشان از وجود اشکالی در خودروی شما از جمله میزان آج تایر باشد. بر همین اساس توصیه می‌شود ترمزها را در اماکن خلوت تست کنید.

در صورت لگد زدن ترمز و عدم کارکرد مناسب، امکان تاب برداشتن دیسک‌ها یا ساییدگی لنت‌ها بسیار زیاد خواهد بود. به منظور یافتن علت لرزش پدال ترمز و همچنین ضربه زدن ترمز ای بی اس و همچنین رفع مشکل ترمز توصیه می‌شود که حتماً خودرو را به یک تعمیرکار حرفه‌ای و مجرب نشان دهید. ما در این مقاله قصد داریم به بررسی علل لرزش‌ پدال ترمز و نحوه برطرف کردن آن بپردازیم.

بررسی علل لرزش پدال ترمز

چرا پدال ترمز خودرو در زمان ترمز دچار لرزش می‌شود؟

اگر در زمان ترمزگیری، لرزش پدال ترمز را احساس می‌کنید، احتمال اینکه روتور دیسک ترمز تاب برداشته باشد بسیار زیاد است. چنانچه پدال ترمز در زمان فشار دادن دچار لرزش پدال ترمز شود نیاز به بررسی ترمزها خواهد بود تا میزان نقص مشخص گردد. اینکه نیاز به تعویض لنت ترمز یا دیسک ترمز است یا خیر؟ و اینکه تنها تعمیر دیسک ترمز به برطرف کردن لرزش پدال ترمز کمک می‌کند؟

دریافت بار بشکل رایگان و توافقی

در زمان فشردن پدال ترمز، فشار هیدرولیک نیز با عبور از سیستم ترمز خودرو، اقدام به رساندن فشار به کالیپرهای ترمز می‌نماید. سپس کالیپر‌ها با فشار دادن لنت‌های ترمز بر روی روتور باعث توقف خودروی شما می‌شوند. چنانچه روتورهای ترمز به صورت ناموزون فرسوده گردند موجب به وجود آمدن لرزش پدال ترمز خواهند شد. این امر ممکن است به علت نقص سازنده یا استفاده معمولی به وجود آید اما در هر صورت موجب ایجاد لرزش پدال ترمز در زمان ترمزگیری می‌گردد.

برای داشتن یک سیستم ترمز بدون هرگونه لرزشی، نباید در ضخامت دیسک ترمز هیچگونه تغییری وجود داشته باشد. در صورت وجود حتی چند هزارم اینچ فاصله نیز دچار لرزش پدال ترمز خواهد شد. با تشدید این مشکل حتی امکان احساس لرزش فرمان را نیز خواهید داشت که با گرفتن ترمز حتی در حین عمل کردن ترمز کمکی در کامیون ها ، ماشین به یک طرف کشیده می‌شود.

 

بررسی سایر علل لرزش پدال ترمز

جمع شدن برف در داخل چرخ‌ها، وجود زباله یا زنگ‌زدگی از جمله عواملی هستند که باعث می‌شوند در زمان ترمزگیری، باعث لرزش پدال خترمز و حتی فرمان خودرو شما شوند پس مهم است که نکات رانندگی در برف را نیز بدانیم. از مهم‌ترین علل سایش ناموزون روتور، وجود کالیپرهای ترمز خراب در ترمز است. از این‌رو چنانچه کالیپر ترمز گرفتار یا چسبنده باشد نیاز به تعویض یا سرویس خواهد داشت.

با توجه به این مشکل، هر بار اقدام به فشار دادن ترمز می‌کنید، کالیپر ترمز فشارهای صورت گرفته به لنت‌های ترمز را به شکل کامل رها نکرده و اقدام به ایجاد اصطکاک ثابتی در مقابل روتورها می‌نماید. فشار ثابت وارد شده بر روی دیسک‌های خودرو امکان آسیب زدن به هر دو روتور را داشته و باعث می‌شود لنت‌های ترمز زودتر از حد معمول خراب شوند. با رعایت نکات لازم در خصوص نگهداری ترمز می‌توان از بسیاری مشکلات مانند مشکلات ذیل و یا لرزش پدال ترمز جلوگیری کرد.

  • ایجاد اشکال در لنت ترمز
  • دیسک ترمز یا همان روتور
  • تراز نامناسب در چرخ‌ها و نگهداری تایر کامیون به صورت ناصحیح
  • فرسوده و مستهلک شدن قطعات

تعویض دیسک ترمز علاج لرزش پدال ترمز

ایجاد لرزش پدال ترمز باعث چه مشکلاتی می‌شود؟

همان‌طور که اشاره کردیم چنانچه لنتز ترمز خودروی شما به موادی مانند روغن، خاک و غیره آلوده باشد، باعث لغزش پدال در زمان بستن لنت‌ها بر روی دیسک ترمز شده و لرزیدن پدال ترمز به وجود می‌آید که حتی بر روی عملکرد ترمز اضطراری نیز تاثیرگذار است. همچنین لنت ترمز اگر بیش از حد مستهلک یا دچار آسیب شود نیز باعث بروز این امر می‌گردد. در ادامه این مقاله به بررسی دیگر عواملی که منجر به ایجاد لرزش پدال ترمز خودرو می‌شوند، خواهیم پرداخت.

پاپ آپ نصب برنامه اعلام کننده

  • خودرو در زمان ترمز به یک سمت کشیده شود

لرزش پدال ترمز هنگام ترمز گرفتن باعث می‌شود تا خودرو به یک سمت کشیده شود. زمانی که خودروی شما در هنگام ترمزگیری به یک طرف کشیده شود منجر به ایجاد فشار نامتعادلی در یک سمت خودرو می‌گردد. وجود نشتی در یک سمت خودرو می‌تواند عامل این فشار ناموزون باشد. نشتی مایع از خط ترمز یا شلنگ باعث از دست دادن فشار شده و همچنین وجود مشکلی در کالیپر ترمز باعث فشار بیش از حد به یک سمت خودرو می‌گردد.

  • استشمام بوی سوختگی در زمان رانندگی

سوختگی هم یک دیگر از روش های تشخیص خرابی ترمز ها است ، چنانچه در زمان رانندگی و ترمز زدن بوی سوختگی استشمام می‌کنید می‌تواند علامتی مبنی بر فشار ثابت کالیپر باشد که لنت‌های خودرو را روی روتور فشار می‌دهد. اگر خودروی شما دارای گیربکس استاندارد بوده این امر ممکن است به دلیل مستهلک شدن کلاچ اتفاق بیفتد. بعد از استشمام بوی سوختگی خودرو را کنار زده و از آزاد بودن ترمز دستی مطمئن شوید. اجازه دهید ترمزهای خودرو خنک شده و سپس در فکر تعمیر ترمز باشید.

  • در زمان ترمزگیری ناگهانی، ماشین احساس شل شدن می‌کند

اگر خودروی شما در زمان گرفتن ترمز شدید یا آزاد شدن احساس جهش یا شل شدن می‌کند، این امر نشان‌دهنده وجود اشکال در سیستم تعلیق است که می‌تواند به واسطه تعویض فنر یا شوک به وجود آمده باشد.

با این حال امکان دارد صدای ترمز خودرو چندان جدی نبوده و تنها به دلیل ورود رطوبت یا زباله به سیستم ترمز به وجود آمده باشند. در این صورت برای اطمینان و آرامش بیشتر بهتر است به بررسی ترمزهای خودرو بپردازید.

  • فرو رفتن پدال ترمز بر روی زمین

فرو رفتن پدال ترمز خودرو بر روی زمین ممکن است ناشی از نشت در سیستم ترمز یا سایش لنت ترمز باشد. این مشکل بسیار جدی بوده چرا که سیلندر اصلی خودرو احتیاج به تعویض دارد. بر همین اساس با فرو رفتن پدال ترمز بر روی زمین حتماً به بازرسی ترمز خودرو بپردازید.

  • پدال ترمز دارای تپش یا لرزش است

اگر در زمان گرفتن ترمز احساس لگد زدن ترمز یا وجود ضربان و لرزش در پدال را دارید، این امر می‌تواند ناشی از سایش و استهلاک ناموزون لنت ترمز و دیسک‌ ترمز‌های خودروی شما باشد. با ماشین کاری روتورها و تعمیر ترمز این مشکل برطرف خواهد شد.

چک کردن روغن ترمز برای پیدا کردن علت لرزش پدال ترمز

برطرف کردن لرزش در پدال ترمز

یافتن علت لرزش پدال ترمز زیر پا بدون بررسی و معاینه فنی خودرو امری دشوار است. بر همین اساس بازرسی فنی خودرو، بهترین راه برای آگاهی از این امر است. چنانچه روتورهای خودرو باعث ایجاد لرزش پدال ترمز گردیدند بازرسی کالیپرها به منظور اطمینان از گیر نکردن آن‌ها و همچنین تعویض لنت ترمز قسمتی از راه‌حل است تا از بروز مجدد این مشکل جلوگیری کند.

روتورها متشکل از لایه نازکی از متریال فلز بر روی تراش ترمز هستند. در زمان بررسی دیسک امکان دیدن نقاط تاب‌دار بر روی روتور‌ها وجود دارد. چنانچه دیسک‌های ترمز تاب برداشته یا دچار آسیب‌دیدگی شوند نیاز به تعویض دیسک ترمز خواهد بود.

بسیاری از ماشین‌های امروزی دارای لنت و دیسک ترمز در بخش عقب و جلو هستند. اما برخی خودروها از سیستم کفشک و درام ترمز عقب، برخوردار هستند. در این‌گونه سیستم‌های ترمز، عوض فشار دادن کالیپر ترمز در جهت داخلی دیسک ترمز، کفشک‌های ترمز به بخش داخلی درام به بخش بیرون فشار وارد می‌سازند. درام‌ها نیز می‌توانند به صورت ناموزون مستهلک شده و باعث ایجاد لرزش پدال ترمز شوند. با بررسی سطح داخلی درام ترمز یا استفاده از درام جدید، مشکل به احتمال زیاد برطرف خواهد شد.

سیستم تعلیق و علت لرزش پدال ترمز

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی علت ضربه زدن ترمز ای بی اس و همچنین علل مختلف لرزش  پدال ترمز و راه‌های برطرف کردن آن پرداخته شد. اما با این حال بهتر است در صورت بروز مشکل در خودرو حتی در صورت داشتن مهارت و مدارک لازم حتماً از یک تعمیرکار متبحر و با سابقه کمک بگیرید.در پایان نیز باید بدانید در کامیون هایی که دارای ریتاردر هستند لرزش های در حین استفاده از ریتاردر ربطی به ترمز ها ندارد و باید ایرادات را در محلی دیگر بررسی نمود.

 

سوالات متداول

بررسی علل لرزش پدال ترمز از چه مشکلاتی جلوگیری می کند ؟

ایجاد اشکال در لنت ترمز
دیسک ترمز یا همان روتور
تراز نامناسب در چرخ‌ها
فرسوده و مستهلک شدن قطعات

به صورت ساده عملکرد سیستم ترمز چگونه است ؟

در زمان فشردن پدال ترمز، فشار هیدرولیک نیز با عبور از سیستم ترمز خودرو، اقدام به رساندن فشار به کالیپرهای ترمز می‌نماید. سپس کالیپر‌ها با فشار دادن لنت‌های ترمز بر روی روتور باعث توقف خودروی شما می‌شوند. چنانچه روتورهای ترمز به صورت ناموزون فرسوده گردند موجب به وجود آمدن لرزش پدال ترمز خواهند شد. این امر ممکن است به علت نقص سازنده یا استفاده معمولی به وجود آید اما در هر صورت موجب ایجاد لرزش پدال ترمز در زمان ترمزگیری می‌گردد.