زمان مطالعه: ۵ دقیقه

برای واردات کالا باید به قوانین واردات و مقررات حمل کالای وارداتی و همچنین اصطلاحات گمرکی اشراف کامل داشته باشیم در قانون امور گمرکی، لیست کالاهای ممنوع گمرک ایران کالاهایی هستند که واردات و صادرات آنها به کشور ممنوع است. این کالاها به چهار دسته اصلی تقسیم می‌شوند و بررسی دقیق آنها از اهمیت بالایی برخوردار است. به همین دلیل، قبل از هر گونه فعالیت حمل‌ونقل بین‌المللی، ضروری است لیست کامل کالاهای ممنوعه را بررسی نمایید.

کالاهای ممنوعه چیست؟ یک نگاه عمیق

 

لیست کالاهای ممنوع گمرک ایران مورد تایید گمرک

سؤالی در ابتدا مطرح است که لیست کالاهای ممنوع گمرک ایران چیست؟ کالاهای ممنوعه گمرکی، به آن دسته از کالاها اشاره دارد که با قوانین اسلامی، قوانین کشوری و ارزش‌های جامعه مغایرت دارند. این شاخه از کالاها شامل مواردی همچون مشروبات الکلی و گوشت‌های حرام است.

علاوه بر این، کالاهایی که ممکن است به اقتصاد کشور آسیب برسانند یا بهداشت عمومی، فرهنگ و امنیت کشور را به خطر بیندازند نیز جزو کالاهای ممنوعه محسوب می‌شوند. از جمله این دسته کالاها می‌توان به اسلحه اشاره کرد که تنها با مجوز وزارت مربوطه قابل واردات است.

هر سال، دولت لیست جدیدی از کالاهای ممنوعه را اعلام می‌کند که در قانون اساسی در گروه ۲۷ قرار دارند. این لیست شامل حدوداً ۶۰۰ قلم کالا است که وزارت صنعت با واردات آن‌ها مخالفت می‌کند و تنها با مجوز وزارت امنیت قابل واردات هستند. همچنین، تمامی کالاهای گروه ۲۷ مشمول ممنوعیت موقت واردات هستند.

همه کالاها از جمله بار فله در همه مراحل حتی در مرحله گروپاژ با لیست کالاهای ممنوع گمرک ایران چک می شوند و در صورت ایراد از ترخیص آن کالا جلوگیری می شود.

لیست کالاهای ممنوع گمرک ایران به صورت جدول

بررسی جامع لیست کالاهای ممنوع گمرک ایران

در زمینه واردات کالاها، لیست کالاهای ممنوع گمرک ایران شامل انواع کالاهایی است که به دلایل مختلفی از جمله محدودیت‌های بهداشتی، کشاورزی، صنعتی و… به کشور وارد نمی‌شوند.

هر سال در آغاز سال، لیست کالاهایی که واردات آن‌ها ممنوع است،  اعلام می‌شود. این لیست به دو گروه ۴ و ۲۷ کالای ممنوعه وارداتی تقسیم می‌شود. گروه ۴ شامل کالاهای لوکس یا با مشابه داخلی است که در سال ۱۳۹۷ تأیید شده و به وزارت صنعت، معدن و تجارت ابلاغ شد. این گروه شامل حدود ۱۵۵۰ مورد کالا است. گروه ۲۷ نیز شامل حدود ۶۰۰ مورد کالا است که وزارت صنعت، معدن و تجارت ممنوعیت واردات آن‌ها را تصویب کرده است. در صورت صدور مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت ، می‌توانید کالاهای گروه ۲۷ را وارد کشور نمایید. در ادامه به بررسی چندین دسته از این کالاها می‌پردازیم:

لیست کالاهای ممنوع گمرک ایران برای جهاد کشاورزی

کالاهای ممنوعه وارداتی وزارت جهاد کشاورزی:

  • اسب برای مسابقه
  • الاغ
  • ماهی‌های مختلف
  • گل‌ها و گیاهان زینتی
  • مواد خوراکی مخصوص حیوانات

لیست کالاهای ممنوع گمرک ایران برای صنایع دارویی

کالاهای ممنوعه وارداتی صنایع غذا و دارو:

  • محصولات لبنی
  • عسل طبیعی
  • شیرخشک صنعتی از شیر شتر

لیست کالاهای ممنوع گمرک ایران برای دخانیات

کالاهای ممنوعه وارداتی مرکز دخانیات:

  • سیگار و توتون مرغوب
  • سیگار برگ و سیگاریلو

لیست کالاهای ممنوع گمرک ایران برای صنایع معدنی

کالاهای ممنوعه وارداتی صنایع معدنی:

  • مواد معدنی مختلف
  • سنگ‌های ساختمانی

لیست کالاهای ممنوع گمرک ایران برای صنایع شیمیایی

کالاهای ممنوعه وارداتی صنایع شیمیایی و پلیمری:

  • انواع شیمیکال‌ها و مواد شیمیایی خاص
  • الکل اتیلیک و دیگر عرق‌ها

لیست کالاهای ممنوع گمرک ایران برای صنایع منسوجات

لیست کالاهای ممنوع گمرک ایران برای صنایع منسوجات و پوشاک:

  • مواد اولیه پوشاک
  • تابلوهای معرق و منبت

لیست کالاهای ممنوع گمرک ایران برای محصولات ورزشی

کالاهای ممنوعه وارداتی صنایع ورزشی و خلاق:

  • محصولات چوبی صنایع‌دستی
  • اسباب‌بازی‌های تولیدی خارج از استانداردها

لیست کالاهای ممنوع گمرک ایران برای صنعت خودرو

کالاهای ممنوعه وارداتی صنایع خودرو:

  • خودروهای خاص و تخصصی
  • قطعات و لوازم جانبی خودروهای ممنوعه

لیست کالاهای ممنوع گمرک ایران برای صنایع هوایی

کالاهای ممنوعه وارداتی صنایع هوایی و دریایی:

  • وسایل نقلیه آبی و هوایی خاص
  • مواد و تجهیزات مربوط به صنایع هوایی و دریایی

لیست کالاهای ممنوع گمرک ایران برای تجهیزات پزشکی

 لیست کالاهای ممنوع گمرک ایران در صنایع تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی:

  • دستگاه‌های پزشکی خاص
  • مواد و تجهیزات مربوط به آزمایشگاه‌های خاص

همچنین برای دسترسی به فهرست کامل لیست کالاهای ممنوع گمرک ایران و کالاهای ممنوعه وارداتی، می‌توانید به منابع رسمی وزارت مربوطه مراجعه نمایید.

لیست کالاهای ممنوع گمرک ایران برای واردات کالا

راهنمای تفاوت کالای مشروط و مجاز

در این بخش به تعریف، انواع و تست‌های موردنیاز برای کالای مشروط می‌پردازیم. همچنین، کالاهای مجاز که بدون نیاز به مجوز می‌توانند واردات یا صادرات شوند، مورد بررسی قرار می‌گیرند. با ما همراه باشید تا به‌دقت بیشتری در این موضوعات پرداخته و اطلاعات کاربردی را در این زمینه دریافت کنید.

تعریف کالای مشروط

کالای مشروط به کالاهایی اطلاق می‌شود که واردات یا صادرات آنها ممنوع محسوب نمی‌شود، اما برای ورود یا خروج آنها نیاز به دریافت مجوز از سازمان‌ها و نهادهای دولتی دارند. در شرایط خاص ممکن است مجوز مربوطه صادر نشود.

به‌عنوان‌مثال، در شرایط خاص ممکن است واردات یا صادرات کالاهایی مانند روغن، گوشت و مواد شوینده مشروط باشد و مجوز لازم از سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده در دسترس نباشد.

کالای پودری مشروط در لیست کالاهای ممنوع گمرک ایران

انواع کالاهای مشروط

  • کالاهای مغناطیسی و مگنتی
  • انواع پودر
  • انواع مایعات

تست کالاهای مشروط در لیست کالاهای ممنوع گمرک ایران

انواع تست در کالاهای مشروط

برای ترخیص کالاهای مشروط، نیاز به تست ریپورت و MSDS  یا همان برگه اطلاعات ایمنی مواد شیمیایی و یا تست مگنتی است.

  • تست ریپورت: آنالیز فنی محصولات تولیدی بر اساس استانداردهای مشخص شده.
  • MSDS: اطلاعات کامل درباره خطرات مواد شیمیایی و دستورالعمل‌های ایمنی در هنگام حمل‌ونقل.
  • تست مگنتی: بررسی حضور آهنربا در کالا و اطمینان از عدم تجاوز به حداکثر مقدار مجاز (۱۰ درصد).

تعریف کالای مجاز

کالاهای مجاز، محصولاتی هستند که برای عبور از مرز، به هیچ مانعی برنمی‌خورند و تنها با داشتن مدارک موردنیاز، می‌توان آن‌ها را به‌راحتی از مرز عبور داد و در لیست کالاهای ممنوع گمرک ایران نیستند. ویژگی مهم این کالاها این است که به تأمین نیاز بازار کمک می‌کنند و می‌توانند به رونق اقتصادی و صنعتی کشور کمک نمایند، بنابراین، واردات و صادرات این نوع کالاها می‌تواند به‌عنوان یک گزینه مثبت برای تاجران موردتوجه قرار گیرد.

کالای مسافری در لیست کالاهای ممنوع گمرک ایران

تفاوت کالای مسافر با کالای تجاری چیست؟ و واردات چه کالاهایی ممنوع است

برای مسافران سوال مهمی مطرح می‌شود که واردات چه کالاهایی ممنوع است؟ اینطور می‌توان گفت که علاوه بر تجار و بازرگانان، ممنوعیت ورود برخی کالاها به کشور، مسافران را نیز تحت پوشش خود قرار می‌دهد. کالای مسافر، همان کالایی است که همراه مسافر در زمان عبور از گیت‌های بازرسی وارداتی بررسی می‌شود. این کالا می‌تواند در کیف، چمدان، ساک و یا هر وسیله دیگری که مسافر همراه داشته باشد، حمل شود.

بر اساس ماده ۱۳۸ قانون امور گمرکی، مسافرانی که قصد ورود به ایران را دارند، می‌توانند کالاهای غیرتجاری را به همراه داشته باشند. به شرطی که ارزش کالا حداکثر ۸۰ دلار باشد، وسایل نو باشند، و ماهیت آن‌ها غیرشرعی یا غیرقانونی نباشد، می‌توانند این کالاها را ترخیص کنند. این قانون برای تمامی مسافران اعم از ایرانی یا اتباع خارجی اعمال می‌شود.

واردات طبق لیست کالاهای ممنوع گمرک ایران

جمع‌بندی

در این مقاله، با یکی از موضوعات اساسی در زمینه واردات و صادرات کالا، یعنی لیست کالاهای ممنوعه گمرکی، آشنا شدیم. این موضوع از اهمیت بسیاری برخوردار است، زیرا لیست ممنوعیت‌ها به طور دائم در حال به‌روزرسانی و تغییر است. برای اینکه هرگونه مشکلات و ناهماهنگی‌های مربوط به واردات و صادرات از پیش برطرف شود، توصیه می‌شود که افراد در این زمینه با شرکت‌های متخصص و حرفه‌ای مشورت کرده و لیست کالاهای ممنوعه را به‌دقت بررسی کنند.

باتوجه‌به متغیر بودن این لیست، اطمینان از مجاز بودن کالاها قبل از هرگونه واردات یا صادرات امری ضروری است، ازاین‌رو امکان استفاده از خدمات شرکت‌های متخصص در این حوزه هنگام بررسی لیست کالاهای ممنوع گمرک ایران، به‌شدت توصیه می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر و ارتباط با متخصصین حوزه واردات و صادرات، می‌توانید به شرکت آسان بار مراجعه کنید.

لیست کالاهای ممنوع گمرک ایران و ترخیص آن

سوالات متداول

لیست کالاهای ممنوع گمرک ایران در سال ۱۴۰۳ چگونه تغییر کرده است؟

پاسخ: در سال ۱۴۰۳، لیست کالاهای ممنوع گمرک ایران به‌روزرسانی شده و تغییراتی داشته است. باتوجه‌به سیاست‌ها و قوانین جدید، برخی کالاها به لیست ممنوعه اضافه یا از آن حذف شده‌اند. برای دسترسی به جدیدترین لیست، مشاوره با متخصصان این حوزه توصیه می‌شود.

چگونه می‌توان لیست کالاهای ممنوع گمرک ایران را برای واردات مشاهده کرد؟

پاسخ: برای دسترسی به لیست کالاهای ممنوع گمرک ایران برای واردات، می‌توانید به سایت رسمی گمرک ایران مراجعه کنید و یا از طریق خدمات مشاوره‌ای ارائه شده توسط شرکت‌های متخصص در این زمینه اطلاعات لازم را دریافت کنید.