زمان مطالعه: ۶ دقیقه

بار فله چیست؟ به چه باری فله گفته می‌شود؟ برای دانستن پاسخ این سؤال ابتدا باید در مورد صنعت حمل و نقل و انواع آن مانند حمل و نقل زمینی اطلاعات بیشتری کسب کنید. هم زمان با رشد جمعیت و افزایش مصرف مواد غذایی، صنعت حمل و نقل نیز به همین ترتیب رشد کرده و مسیر‌های حمل و نقل گسترش یافته‌اند. در حال حاضر با توجه به نیاز‌های مختلف مردم، کالا‌های بسیار زیادی بین نقاط مختلف در دنیا جابجا می‌شوند. از این رو در ادامه این مطلب قصد داریم توضیحاتی در رابطه با بار فله و روش‌های حمل آن ارائه کنیم.

بار فله چیست و به چه نوع باری بار فله گفته می‌شود؟

بار فله به باری گفته می‌شود که در آن از بسته‌بندی استفاده نشده و برای جابجایی تنها از محفظه یا مخازن مخصوص استفاده می‌شود. این محفظه‌ها معمولاً به طرق مختلف به سمت مقصد حمل خواهند شد. در واقع دلیل اصلی حمل کالای فله بدون بسته‌بندی، حجم بسیار زیاد آن است. معمولاً حمل بار فله از طریق کشتی‌های غول پیکر در صنعت ناوگان حمل و نقل انجام می‌شود.

در حوزه حمل و نقل حدود ۲۱ کالا به عنوان بار فله شناخته شده و بدون بسته‌بندی و از طریق مخازن جابجا می‌شوند. بار‌های فله در زمان جابجایی دارای حساسیت بسیار پایینی بوده و از این رو در صورت جابجایی بدون بسته‌بندی مشکلی برای آن‌ها ایجاد نخواهد شد.حمل این کالاها به دلیل عدم بسته بندی و نداشتن تفکیک شامل اصطلاح گمرکی گروپاژ نخواهند شد.

روش های حمل بار فله چیست

انواع حمل و نقل بار فله چیست؟

انواع حمل و نقل بار فله چیست ؟ باید گفت که شامل روش‌های مختلف است. انتخاب روش حمل و نقل با توجه به نوع بار و مقصد آن انجام می‌گیرد. بنابراین شرکت‌های حمل و نقل بهتر می‌توانند وسیله مورد نظر برای حمل بار فله را مشخص کنند. اما روش اصلی حمل بار فله چیست؟ کلیه بار‌های فله می‌توانند با تمامی وسایل نقلیه جابجا شوند. در نهایت روشی باید مورد استفاده قرار بگیرد که هم از نظر اقتصادی به صرفه بوده و از نظر زمانی نیز کوتاه‌تر باشد.

بارگیری و حمل بار فله چیست

بار فله نیز همانند دیگر بار‌ها می‌تواند از طرق مختلف و به کمک وسایل نقلیه متفاوت حمل شود. در حال حاضر یکی از رایج‌ترین روش حمل و نقل بار فله استفاده از روش حمل دریایی است. همچنین در صورتی که بار فله حجم کمی داشته باشد، می‌توان از حمل و نقل هوایی نیز برای جابجایی آن استفاده کرد.

به دلیل قرارگیری بار فله درون کانتینر‌های مخصوص، معمولاً از حمل و نقل ریلی برای جابجایی آن استفاده می‌شود. به طوری که هم اکنون حجم زیادی از بار فله معمولاً از طریق قطار‌ها جابجا می‌گردند. اما ساده‌ترین و بهترین روش برای حمل و نقل این نوع بار استفاده از روش حمل و نقل جاده‌ای است.

گیف موشن راننده

  • روش حمل دریایی برای بار فله چیست ؟

راه آبی یکی از انواع حمل و نقل بار فله به شمار می‌رود که می‌تواند این نوع بار را به راحتی به مقاصد مختلف حمل کند. در حال حاضر کشتی‌های باری غول پیکر امکان جابجایی هزاران تن کالا را بین قاره‌های مختلف را  داشته و استفاده از آن‌ها برای حمل بار فله نیز بین بازرگانان بسیار رایج است. در پاسخ به سؤال بهترین روش حمل بار فله چیست؟

باید گفت برخی از کشتی‌های مخصوص حمل و نقل دریایی وجود دارند که تنها برای بار‌های فله خشک مورد استفاده قرار می‌گیرند.کشتی‌های مخصوص حمل بار فله از نوع مایع نیز که به آن‌ها تناکر گفته می‌شود، با استفاده از مخازن خود می‌توانند مایع‌های مختلف را حمل کنند.

روش حمل ریلی بار فله چیست

  • حمل و نقل ریلی و حمل بار فله

یکی از روش‌های جابجایی و حمل و نقل بار فله، استفاده از قطار است. این وسیله نقلیه می‌تواند بار‌های فله سنگین وزن را به راحتی و با امنیت بالا جابجا کند. لوکوموتیو‌های قدرتمند قطار‌های امروزی احتمال آسیب به محموله را تقریباً به صفر می‌رسانند. همچنین هزینه حمل با استفاده از قطار بسیار به صرفه بوده و مسیر ریلی می‌تواند انتخاب بسیار مناسبی برای جابجایی این نوع بار باشد.

البته باید به این نکته توجه کرد که هر بار فله‌ای امکان بارگیری در قطار را نداشته و نمی‌تواند از طریق حمل و نقل ریلی جابجا شود. واگن‌های باری در قطار‌ها در سه دسته لبه کوتاه، لبه بلند و مسقف قرار دارند. از این رو معمولاً حمل موادی از قبیل سنگ، پودر سیمان و زغال سنگ با کمک قطار انجام می‌گیرد. البته امکان حمل و نقل مواد دیگر از طریق حمل و نقل ریلی وجود دارد. به عنوان مثال گندم و دانه‌های خوراکی از دیگر بار‌هایی هستند که می‌توانند از طریق قطار‌های باری جابجا شوند.

روش خمل و نقل هوایی بار فله چیست

  • استفاده از حمل و نقل هوایی برای جابجایی بار فله جیست ؟

امروزه با استفاده از هواپیما نیز می‌توان برای انتقال بار فله اقدام کرد. حمل و نقل هوایی یکی از انواع حمل و نقل بار فله محسوب می‌شود. البته انتقال این نوع بار از طریق سیستم حمل و نقل هوایی بسیار هزینه‌مند بوده و تنها از نظر زمانی می‌تواند به صرفه باشد.

  • چرا روش حمل جاده‌ای بهتر است؟

بار فله می‌تواند با خودرو‌های حمل‌کننده و از طریق جاده نیز جابجا شود. در صورتی که حجم بار و وزن آن بین ۲۰۰ کیلو تا ۲ تن باشد، می‌توان از خودرو‌های از قبیل وانت یا نیسان برای حمل استفاده کرد. در صورتی که بار فله از بسته‌بندی مناسبی برخوردار بوده و وزن آن نیز بین دو تا ۶ تن باشد، می‌توان از کامیونت و خاور نیز برای حمل آن استفاده کرد. اما بهترین ماشین برای حمل بار فله چیست؟ با افزایش وزن و حجم بار نوع ماشین به کار گرفته شده برای حمل آن نیز باید بزرگ‌تر شود. به عنوان مثال برای حمل بار فله با حجم زیاد می‌توان از کامیون و یا تریلی کمپرسی استفاده کرد.

انواع بار فله چیست

انواع بار فله چیست؟ و تفاوت آن‌ها کدام است؟

بار‌هایی که به صورت فله در دنیا از طریق صنعت حمل و نقل جابجا می‌شوند می‌توانند به دو دسته مختلف تقسیم‌بندی شوند. از این رو انواع بار فله دارای دو نوع خشک و مایع بوده که هر کدام از آن‌ها با توجه به ویژگی‌های خود می‌توانند از روش حمل جداگانه‌ای استفاده کنند.

  • بار فله خشک به چه نوع باری گفته می‌شود؟

یکی از انواع بار فله، بار فله خشک نام دارد که معمولاً مرکز اصلی تولید آن‌ها مزارع کشاورزی یا معادن است. معمولاً جابجایی بار‌های خشک فله با کمک ابزار‌هایی از قبیل جرثقیل و نوار نقاله انجام می‌شود. همچنین این فرآورده‌های خشک در مکان‌هایی از قبیل سیلو یا حباب نگهداری خواهند شد.

انواع خشک بار فله جیست

انواع بار فله خشک

بار فله نوع خشک معمولاً شامل کالا‌های مختلفی خواهد شد که در ادامه به دسته‌بندی کلی آن‌ها اشاره شده است.

  • محصولات کشاورزی دانه‌ای از قبیل گندم، ذرت، برنج، شکر، سویا و غیره
  • محصولات دارای مواد خشک پودری مانند انواع مواد معدنی یا محصولات کارخانه‌ای مانند خاک یا پودر فلزات از قبیل پودر فلز آلومینیوم
  • مواد کلوخی مربوط به محصولات معدنی از جمله سنگ‌های معدنی یا تکه‌های فلزی که اغلب به شکل ریز و درشت بوده و به همین شکل جابجا می‌شوند.

پاپ آپ نصب برنامه اعلام کننده

  • بار فله مایع به چه باری گفته می‌شود؟

بار فله مایع از نوع بار‌هایی محسوب می‌شود که معمولاً از طریق خط لوله استخراج شده و در مخازن مخصوص نگهداری می‌شود. این نوع بار که معمولاً به شکل مایع است، برای حمل و نقل به مخازن مخصوص مانند ایزوتانک ها نیاز دارند. اکنوان که به پرسش بار فله چیست؟ پاسخ داده شد، باید بدانید اغلب بار‌های فله مایع از نوع استخراجی و به شکل مواد شیمیایی و سوختی هستند.

از این رو حمل و نقل این نوع کالا‌ها، نیاز به تأمین ایمنی بسیار زیادی خواهد داشت. نوع دیگری از بار‌های فله مایع وجود دارند که به عنوان بار خوراکی بوده و حمل آن‌ها نیز باید به صورت بهداشتی انجام شود. امکان فاسد شدن بار فله مایع خوراکی وجود دارد و به همین دلیل حمل صحیح و ایمن آن‌ها نیز از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود.

انواع مایع بار فله چیست

انواع بار فله مایع

به طور کلی می‌توان بار‌های فله مایع را به چهار دسته تقسیم‌بندی کرد که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است.

  • بار فله مایع استخراجی نظیر نفت خام
  • تولیدات نفتی از قبیل گازوئیل، نفت سفید یا بنزین
  • بار فله مایع از نوع خوراکی مانند انواع روغن‌
  • انواع گاز مایع مانند ‌اتان، متان و پروپان

روش بارگیری بار فله چیست

حرف آخر | بارفله چیست ؟

در این مطلب تلاش شد تا بگوییم بار فله چیست و انواع آن و نحوه حمل این نوع بار ارائه شود. بار‌های فله به دلیل ماهیتی که دارند، بدون بسته‌بندی مشخص و تنها با استفاده از مخازن مخصوص حمل و نقل می‌شوند. این نوع بار به دو دسته خشک و مایع تقسیم شده و هر کدام نیز شامل مواد و کالا‌های مختلفی خواهند بود.

آسان بار به عنوان یک شرکت بزرگ مقیاس هوشمند فعال در ضمینه حمل سراسری با توسعه‌ی اولین مرکز حمل بار اینترنتی، ضمن دسترسی آسان به ۱۸۰۰ راننده به صورت آنلاین و از طریق اپلیکشن حمل بار ، به صاحبان بار کمک می‌کند تا به راحتی به راننده مورد نظر خود دسترسی پیدا کنند. خدمات این سامانه در نوع خود جالب توجه بوده و امکان دریافت آن از طریق سایت این مرکز به نام asanbar.ir وجود دارد.

همچنین گفتنی است که طبق قوانین برای هر نوع بار حتی بارهای فله نیز نیاز به دریافت بارنامه معتبر  از سازمان راهداری می باشد.

سؤالات متداول

انواع بار فله چیست و چگونه حمل می‌شود؟

بار فله در دو نوع خشک و مایع دسته‌بندی می‌شوند. این نوع بار می‌تواند به طرق مختلف از قبیل دریایی، ریلی، جاده ای و حتی هوایی حمل شود.

نوع بسته‌بندی بار فله چیست؟

این نوع بار بدون بسته‌بندی و در مخازن بزرگ حمل می‌شوند. از این رو هزینه بسته‌بندی برای این نوع بار وجود ندارد.

کالا‌های معروف از نوع بار فله چیست؟

در حال حاضر ۲۱ نوع کالا در دسته بار‌های فله قرار دارند. از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به محصولات کشاورزی و معدنی در دسته بار فله خشک و مایعات استخراجی از قبیل نفت در دسته بار فله مایع اشاره کرد.