زمان مطالعه: ۴ دقیقه
آنچه در این مطلب خواهید خواند پنهان

انتخاب و نگهداری از تایر کامیون

روزی نیست که از روش‌های انتخاب و نگهداری از تایر کامیون جائی نشنویم؛ این موضوع در ظاهر هم بسیار ساده به نظر می‌رسد، اما متاسفانه باورهای غلطی که در ذهن افراد جای گرفته، راه را برای نکات و راهکارهای به روز بسته است.

تایرهای کامیون شما، به عنوان تنها بخشی از کامیون که با سطح جاده، تماس مستقیم دارد، باید مورد توجه ویژه‌ای قرار گیرد. تایرهای کامیون، بر هندلینگ (handling)، سواری، ترمزگیری و مهم‌تر از همه کنترل و امنیت شما تاثیر بسزایی دارد. پس باید در انتخاب و نگهداری از تایر کامیون بیش از پیش روش‌های علمی و به روز را به کار گرفت.
برای بهره‌گیری به بهترین شکل از تایرهای کامیون خود نکات کوچکی است که در این مقاله بدان می‌پردازیم و سعی می‌کنیم تعدادی از سوالات را پاسخ دهیم. تایر کامیون باید فشار هوای مناسب، عمق عاج کافی، تعادل و هماهنگی کافی با سایر تایرها را داشته باشد. پس اگر می‌خواهیم عمر تایرهای خود را بالا ببرید، برای تایر کمتر هزینه کنید و ایمن برانید باید نکات زیر را حتماً مورد توجه قرار دهید.

بررسی تایر کامیون به طور منظم و دوره‌ای کمک می‌کند از وضعیت تایر خودروی خود اطمینان حاصل کنید، بهترین زمان برای بازدیدها و بررسی‌های دوره‌ای بازدیدهای ماهانه است. البته اگر در جاده‌هایی نامناسب و پر از چاله و دست‌انداز، در مناطق سرد، یا فواصل بسیار طولانی رانندگی می‌کنید باید این بازدیدها را در فواصل زمانی کوتاه‌تر انجام دهید. همیشه قبل از سفرهای طولانی لاستیک‌های خود را مورد بازدید قرار دهید، هرچه بازدیدها بیشتر باشد زودتر می‌توان مشکلات کوچک را پیدا کرده و به راحتی حل کرد. مثلاً یک میخ کوچک را قبل از اینکه به مشکلی بزرگ تبدیل شود را دیده و آن را مرتفع کرد.

انتخاب و نگهداری از تایر کامیون

برای نگهداری از تایر کامیون باید ابتدا دلایل اصلی تخریب تایر را بشناسیم

نگهداری نامناسب از تایر می‌تواند به استهلاک، صاف شدن، یا حتی ترکیدن آن بینجامد. عواملی غیر از خود تایر بر این موضوع تاثیرگذار هستند، لوازم یدکی مستهلک، عدم توازن چرخ‌ها، رانندگی نامناسب همگی در خرابی لاستیک‌ها نقش دارند.

در هر مراجعه دوره‌ای برای نگهداری از تایر کامیون چه چیزهایی بررسی شود؟

در هر مراجعه دوره‌ای برای نگهداری از تایر کامیون باید از متخصص بخواهیم موارد زیر را به دقت مورد بررسی قرار دهد.

باد زیاد: فشار زیاد هوا در لاستیک باعث می‌شود، مرکز لاستیک با جاده تماس بیش از حدی داشته باشد و مرکز لاستیک با سایش زیاد عاج‌هایش را از دست دهد، این در حالی است که گوشه‌های لاستیک به خاطر تماس کمتر، سایش کمتری پیدا می‌کنند، در نتیجه، عاج‌ها تعادل خود را از دست می‌دهند.( برای مطالعه در مورد انتخاب تایر مناسب برای خودرو کلیک کنید)

باد کم: فشار کم هوا در لاستیک باعث می‌شود، لاستیک بیش از حد روی جاده پهن شود و کناره‌های لاستیک با تماس بیش از حد با جاده، عاج‌های خود را از دست دهد. این اتفاق باعث می‌شود کناره‌های لاستیک به سرعت مستهلک و ناایمن شوند.

عدم توازن چرخ‌ها و استهلاک عاج‌ها در یک طرف تایر: وقتی چرخ‌ها با هم متوازن نباشند، احتمالاً گوشه‌ای از تایر به خاطر تماس زیاد با جاده مستهلک شده و عاج خود را از دست می‌دهد.

استهلاک نامنظم عاج: این پدیده معمولاً به خاطر عدم تعادل چرخ‌ها یا عدم کارائی ضربه‌گیرها اتفاق می‌افتد. که عاج‌ها را در سمتی از تایر از بین می‌برد.

بالا آمدن بخشی از عاج یا کنار لاستیک: این اتفاق نشان‌دهنده جدا شدن یکی از کمربندهای تایر از دیگری است که بسیار خطرناک هم هست.

 

انتخاب و نگهداری از تایر کامیون

در حین رانندگی برای نگهداری از تایر کامیون چه چیزهایی باید بررسی شود؟

لرزش‌های غیرمعمول یا حرکت سنگین تایرها همراه با سر و صدا: این پدیده می‌تواند عدم تعادل تایر، کنده شدن عاج یا جدا شدن کمربند تایر را نوید بدهد که باید به سرعت آن را بررسی کرد و در صورت لزوم تایر را با تایر زاپاس تعویض کرد.

کشش کامیون به یک طرف: وقتی در سرعتی مشخص در حال حرکت هستیم، کامیون به یک سمت کشیده می‌شود، این مشکل نشان‌دهنده این است که احتمالاً یکی از تایرهای آن سمتی که کامیون به آن کشیده می‌شود یا باد کمی دارد یا تایر مستهلک و خراب شده است. اگر مشکل از تایر نباشد، احتمالاً مشکل از سیستم ترمز یا عدم توازن چرخ‌هاست.

تاثیر بررسی عاج تایرها در نگهداری از تایر کامیون

کیفیت و عملکرد تایرها در کشش جاده‌ای یکی از موضوعاتی است که برای رانندگان کامیون اهمیت بسیاری دارد. مثلاً در مواردی که جاده توسط آب باران خیس شده است، کشش و چسبندگی کامیون به سطح جاده بسیار مهم است. این کشش توسط عاج تایرها تامین می‌شود، پس از در نگهداری از تایر کامیون کوشا باشیم. حداقل باید به طور ماهانه، استهلاک‌های غیر عادی و شدید در عاج را بررسی کرده و از سلامت عاج‌ها مطمئن شویم.
دقیق‌ترین روش اندازه‌گیری عاج، دستگاه اندازه‌گیری عاج است که در ابزارفروشی‌ها وجود دارد، اما برخی رانندگان کامیون هنوز هم از ابزارهای قدیمی مانند سکه استفاده می‌کنند.

نگهداری از تایر کامیون؛ تاثیر بررسی باد تایر

تنظیم مرتب باد تایر کامیون ساده‌ترین راه کاهش مصرف سوخت و افزایش عمر تایر کامیون است. حداقل ماهی یک بار فشار هوای داخل تایرها را با یک فشارسنج با کیفیت چک کنید.باید توجه داشت که این کار حتی با استفاده از باد نیتروژن در لاستیک ضروری است.

ریزه‌کاری‌های نگهداری از تایر کامیون
نکات و فعالیت‌های ریز دیگری برای نگهداری از تایر کامیون وجود دارد که متخصصان تعمیر خودرو به آن تسلط کامل دارند، اما بهتر است که به عنوان راننده هم آن‌ها را بدانیم تا بتوانیم به تعمیرکاران راحت‌تر اعتماد کنیم.
  1. جا به جا کردن تایرهای جلو و عقب
  2. بالانس تایرها
  3. توازن چرخ‌ها

صرف زمان چند دقیقه‌ای برای تایرها، انجام بازدیدهای دوره‌ای و چک کردن تایرها قبل از سوار شدن به کامیون خود، علاوه بر بالا بردن عمر تایرها و کاهش مصرف سوخت، باعث بهبود عملکرد کامیون و مهم‎تر از همه ایمنی سرنشین (سرنشینان) و دیگر خودروها می‌شود.