زمان مطالعه: ۳ دقیقه

اگر به خوبی از تایرهای نو مراقبت کنید عمر بیشتری خواهند کرد و از آن‌جایی که گران‌قیمت هستند، مراقبت خوب از آن‌ها باعث کاهش هزینه‌ها هم خواهد شد، علاوه بر این نرمی و ایمنی خودرو را بالا خواهند برد. برای مراقبت از تایرهای نو روش‌های ساده و موثری وجود دارند که انجام دادن آن‌ها می‌توانید طول عمر آن‌ها را بالا ببرید.

*بخش اول: خریدن تایرهای نو

تایر

۱-تایرهایی با کیفیت بالا بخرید. نه تنها باید تایرهای جدید را از بین برندهای معتبر و شناخته شده انتخاب کنید، بلکه باید با نوع خودرو و آب و هوایی که در آن به سر می‌برید نیز سازگار باشند. دفترچه راهنمای خودرو را چک و قبل از خرید با یک متخصص مشورت کنید.

۲-قبل از خرید تایرهای نو آن‌ها را وارسی کنید. تایرها باید هیچ‌گونه ترک، شکاف یا سوراخی نداشته باشند.

-اگر قصد خرید تایرهای دست دوم را دارید باید توجه بیشتری بکنید و به دنبال نشانه‌های پنچری هم بگردید.

-پس از خرید تایرهای جدید، به صورت مرتب و هر چند روز یکبار آن‌ها را وارسی کنید و دنبال ترک، شکاف یا سنگریزه‌هایی که بین آج‌ها گیر کرده‌اند بگردید. هرچه زودتر مشکلات را تشخیص بدهید، بهتر می‌توانید آن را برطرف کرده و تایرها را در شرایط مطلوب نگه دارید.

۳-سعی کنید همه تایرها را با هم عوض کنید. شاید هزینه این کار بیشتر باشد ولی امن‌تر است، چون همه تایرها به یک اندازه آج دارند و فرسایش کمتر می‌شود.

-اگر تصمیم گرفتید فقط چند تایر را عوض کنید، توصیه می‌شود تایرهای جدید را روی محور عقب بیندازید چون چسبندگی بیشتری دارند و در شرایط دشوار باعث می‌شوند بهتر بتوانید خودرو را کنترل کنید.

*بخش دوم: مراقبت از تایرها

۱-دستورالعمل‌های مربوط به تایر را که در دفترچه راهنمای خودرو درج شده است با دقت بخوانید. به این ترتیب از نیازهای خاص خودرو خودتان آگاه خواهید شد.

۲-از بالانس بودن تایرهایی که به تازگی خریده و نصب کرده‌اید اطمینان حاصل کنید. بالانس بودن تایرها برای جلوگیری از فرسایش زود هنگام آن‌ها اهمیت زیادی دارد. هر بار تایر جدیدی می‌خرید آن‌ها را بالانس کنید.

-اگر تایرها بالانس نباشند، باعث فرسایش نابرابر آج‌ها خواهند شد، حتی ممکن است خودرو لرزش داشته باشد و قطعات آن زودتر فرسوده بشوند.

۳-باد تایرها را به صورت مرتب چک کنید. ماهی یک بار و هنگامی که تایرها سرد هستند (دستکم سه ساعت بعد از توقف خودرو)، باد آن‌ها را چک کنید. فشار باد تایرها باید با فشاری که در دفترچه راهنمای خودرو توصیه شده است مطابقت داشته باشند. تایرهای پرباد یا کم باد چسبندگی لازم را نخواهند داشت و در جاده ایمنی شما را تضمین نخواهند کرد.

-برای چک کردن باد تایرها از فشارسنج استفاده کنید. فشارسنج را می‌توانید از فروشگاه‌های لوازم یدکی تهیه کنید.البته توجه داشته باشید برای چک کردن باد نیتروژن در لاستیک باید از درجه مخصوص خود استفاده کنید.

-فشار باد مناسب برای خودرو خودتان را می‌توانید در دفترچه راهنما، روی برچسبی که داخل درب‌ها یا روی درب باک نصب می‌شود پیدا کنید

 

۴-به طور مرتب میزان فرسایش آج را بررسی کنید. همانطور که به صورت ماهیانه تایرها را چک می‌کنید، میزان فرسایش آج آن‌ها را هم بررسی کنید. آج تایر به طور مستقیم با میزان چسبندگی و اصطکاک در ارتباط است، به این ترتیب، هرچه آج‌ها فرسایش بیشتری داشته باشند، چسبندگی کمتر می‌شود. فرسایش آج در تایرهای نو نشانه وجود یک مشکل است. در این صورت، باید به یک مکانیک مراجعه کنید تا مشکل را تشخیص داده و زودتر آن را بر طرف کند.

۵-بالانس بودن تایرها را سالی یک بار چک کنید. این کار ممکن است بلافاصله بعد از این که تایرها به مانعی مانند جدول کنار خیابان برخورد کنند یا داخل چاله‌های عمیق بیفتند نیز انجام بگیرد. اگر تایرها بالانس نباشند، با سرعت بیشتری فرسوده خواهند شد و ممکن است بر فرمان‌پذیری خودرو نیز تأثیر منفی داشته باشد. اگر متوجه ساییدگی نامنظم در تایرها شدید، حتماً بالانس بودن آن‌ها را چک کنید.

۶-طبق توصیه دفترچه راهنما، تایرها را هرچند وقت یک بار جا به جا کنید.

۷-همیشه با سرعت مجاز برانید و از انجام کارهایی که ممکن است به تایرها فشار وارد کند بپرهیزید.

در ادامه مقاله آن‌چه درباره مزایا و معایب تایرهای زمستانی باید بدانید! را مطالعه کنید.