زمان مطالعه: ۲ دقیقه

آن‌چه درباره مزایا و معایب تایرهای زمستانی باید بدانید!

شاید این طور فکر کنید که در برف سنگین بهترین کار این است که یک شاسی‌بلند بزرگ و چهار چرخ محرک داشته باشید تا بتواند از پس برف بر بیاید، ولی در واقع این تایرهای مناسب هستند که نقش مهم‌تری ایفا می‌کنند و بیشتر از چهار چرخ محرک اهمیت دارند.

توجه داشته باشید مادامی که با سرعت آهسته در روی برف در حال حرکت هستید هیچ مشکلی پیش نمی‌آید و مشکل اصلی هنگامی پیش می‌آید که بخواهید توقف کنید یا دور بزنید. اگر چسبندگی کمی بین خودرو و سطح مسیر وجود داشته باشد، دور از انتظار نخواهد بود که چند ماه از سال را در حال لیز خوردن باشید!

شاید راه حلی که بسیاری از افراد توصیه می‌کنند، استفاده از خودروهای چهار چرخ محرک باشد، ولی باید گفت این خودروها هم مشکل را حل نمی‌کنند. توجه داشته باشید که حتی اگر یک خودرو چهار چرخ محرک هم داشته باشید، تعداد تایرهایی که در فرایند فرمان‌پذیری و ترمزگیری نقش دارند، تفاوتی نمی‌کند. البته ممکن است خودرو چهار چرخ محرک به شما کمک کند بهتر از پیچ‌ها عبور کنید ولی مزیت اصلی‌اش این است که نمی‌گذارد در برف گیر کنید.

تایرهای زمستانی شیارهای عمیق‌تری دارند تا برف را از سطح تایر دور کنند و در آب و هوای نامساعد، تماس و چسبندگی بیشتری ایجاد کنند، همچنین این تایرها از لاستیک مخصوصی ساخته شده‌اند که در مقایسه با تایرهای چهار فصل از چسبندگی بیشتری برخوردارند، در نتیجه، تایرهای زمستانی به شما اجازه می‌دهند در برف سنگین و یخبندان به حرکت خودتان ادامه بدهید. این تایرها، برخلاف خودروهای چهار چرخ محرک، به شما کمک می‌کنند در میان برف به پیش بروید و هر وقت لازم شد آن را متوقف کنید. فراموش نکنید که تایرهای زمستانی نه فقط هنگام بارش برف، بلکه در آب و هوای سرد نیز کارایی بسیاری دارند.

تایرهای زمستانی چسبندگی لازم برای هر چهار چرخ و در نتیجه شتابگیری خودرو را فراهم می‌کنند و صرفنظر از این‌که نیروی موتور به کدام چرخ‌ها فرستاده می‌شود، به حرکت مستقیم در مسیر ادامه خواهید داد.

باید گفت همه برندهای بزرگ، تایر زمستانی تولید می‌کنند ولی همه این تایرها با فناوری یکسانی تولید نمی‌شوند. معمولاً تایرهای بریجستون Blizzak  ایمنی، عملکرد و کیفیت بهتری دارند. تایرهای سری X-Ice میشلن و تایرهای یوکوهاما Iceguard نیز  از کیفیت و عملکرد قابل قبولی برخوردارند.

با این اوصاف و  با همه توصیه‌‌هایی که کارشناسان برای استفاده از تایرهای زمستانی می‌کنند، بعضی افراد فکر می‌کنند پول خرج کردن برای تایرهای زمستانی ارزش ندارد و خریدن آن‌ها بسیار گران تمام می‌شود. البته اگر عملکرد این گونه تایرها در دراز مدت را در نظر بگیرید، متوجه می‌شوید که زیاد هم گران قیمت نیستند. به یاد داشته باشید، تایرهای زمستانی فقط برای مدت محدودی در سال مورد استفاده قرار می‌گیرند و اگر فقط در فصل زمستان از آن‌ها استفاده کنید، چندین و چند سال برایتان کار خواهند کرد. در ماه‌های گرم سال نیز می‌توانید تایرهای تابستانی  که در هوای گرم چسبندگی بیشتری دارند زیر خودرو بیندازید، البته بیشتر خودروها به صورت استاندارد به تایرهای چهار فصل مجهز هستند که هم در هوای سرد و هم در هوای گرم عملکرد مناسبی دارند.

از معایبی تایرهای زمستانی باید به این موارد اشاره کرد که در مقایسه با تایرهای تابستانی و تایرهای چهار فصل، سر و صدای بیشتری تولید می‌کنند و تکان‌های جاده را بیشتر به اتاق خودرو منتقل می‌کنند. در طول فصول گرم نیز نمی‌توان از آن‌ها استفاده کرد و اگر در این فصول قصد سفرهای طولانی را داشته باشید، استفاده از تایرهای زمستانی باعث می‌شود عملکرد خودرو پایین بیاید و فرسودگی تایرها نیز بیشتر شود.