زمان مطالعه: ۳ دقیقه

رانندگان کامیون زندگی را در تنهایی می‌گذرانند… فرسنگ‌ها جاده بی‌انتها، روزهایی که در تنهایی به شب می‌رسند و آن‌ها مجبورند در کابین کامیون‌های غول‌پیکرشان اوقات را به تنهایی سپری کنند.

برای مبارزه با خستگی و تنهایی کسالت آور، برخی از رانندگان به استفاده از دخانیات، مواد مخدر و الکل روی می‌آورند تا بتوانند به مسیرشان ادامه دهند. البته همه رانندگان به استفاده از این مواد رو نمی‌آورند ولی مسئولان صنعت حمل و نقل و قانون‌گذاران دولتی همواره در تلاش هستند تا این پدیده را محدود کنند و تحت کنترل در آورند.( برای مطالعه مقاله در مورد سلامت رانندگان کامیون و تاثیر آن بر اقتصاد کلیک کنید)

رانندگان کامیون و استعمال دخانیات و مواد مخدر

زندگی در جاده

راننده کامیون بودن به این سادگی نیست که باری را بردارید و از یک نقطه به نقطه دیگر برسانید. رانندگان بیش از ۷۰ ساعت در هفته کار می‌کنند و بنا به چندین و چند علت، حتی از درآمد ثابت خودشان در طول سال نیز اطلاع دقیقی ندارند. رانندگان برای این که دستمزد مناسبی بگیرند باید بیش از ۲۰۰,۰۰۰ کیلومتر در سال رانندگی کنند و این به معنای این است که راننده مجبور خواهد بود همه روزه در یک کابین کوچک و پر سر و صدا بنشیند و گاهی در آب و هوای بد و یا ترافیک سنگین به رانندگی بپردازد. علاوه بر این، بسیاری از رانندگان برای این که دستمزد بیشتری دریافت کنند، در روز چند ساعت بیشتر نیز کار می‌کنند. این کار باعث می شود از توانایی‌های جسمی‌شان فراتر بروند و در برخی مواقع سلامتی خودشان را به خطر بیندازند.

با همه این تفاسیر، مهمترین مشکلی که سر راه رانندگان کامیون قرار دارد تنهایی است. تنهایی جزو لاینفک این شغل است و بسیاری از شرکت‌های حمل و نقل به این نکته واقفند. بعضی از شرکت های حمل و نقل به رانندگان توصیه می‌کنند به کتاب‌های صوتی گوش کنند و یا هنگام توقف با اعضاء خانواده، دوستان و یا سایر رانندگان از طریق تلفن در تماس باشند. با این حال، برخی از رانندگان ترجیح می‌دهند راه‌های دیگری را امتحان کنند.

رانندگان کامیون و استعمال دخانیات و مواد مخدر

رانندگان کامیون و استعمال دخانیات و مواد مخدر

پژوهش‌هایی که در مورد رانندگان و شرایط محیطی و کاری آن‌ها صورت گرفته است نشان می‌دهد استفاده کلی از مواد روان‌گردان بالاست و این امر نیز به علت ساعات طولانی کار و ماهیت این شغل است. ممکن است سیگار و یا برخی مواد دیگر گاهی اوقات به رانندگان کمک کنند به گونه‌ای غیر طبیعی برای ساعاتی طولانی بیدار بمانند.(برای مطالعه مقاله در مورد چگونگی جلوگیری از خستگی در رانندگی و خواب آلودگی هنگام رانندگی کلیک کنید)

 بهتر است بدانید عوارض جانبی مصرف مواد مخدر عبارتند از:

  1. خشم و عصبانیت
  2. توهم و خیالات و اعتیاد
  3. در برخی موارد مرگ نیز مشاهده شده است.

استفاده از دخانیات و مواد مخدر به وضوح زندگی رانندگان کامیون و افراد دیگری که در جاده حضور دارند را به خطر می‌اندازد و ممکن است شرکت های حمل و نقل را به این فکر بیندازد که کارمندانشان این توانایی را دارند که به سفرهایی طولانی تر بروند. از طرفی، هر چه پیمودن مسافت‌هایی طولانی‌تر بر عهده رانندگان گذاشته شود، میزان مصرف دخانیات و مواد مخدر نیز بالا می‌رود و احتمال مصرف بیش از حد این گونه مواد افزایش پیدا می‌کند. رانندگان جوان ممکن است بیشتر از رانندگان قدیمی و با تجربه در معرض این خطر قرار داشته باشند. جوانان برای به دست آوردن پول بیشتر، تمایل دارند که بیشتر کار کنند و به همین خاطر احتمال بیشتری وجود دارد که خودشان را به خطر بیندازند.

در مجموع باید گفت خطر استفاده از دخانیات و مواد مخدر برای رانندگان بسیار بالا است و قوانین نانوشته در این زمینه زمان زیادی طول خواهد کشید تا تغییر کنند. ناگفته پیداست که شرکت های حمل و نقل از رانندگانی که بتوانند ساعات بیشتری کار کنند، نفع اقتصادی می‌برند و رانندگان (به ویژه رانندگان جوان و تازه وارد) نیز تمایل دارند برای گرفتن دستمزد بیشتر به مصرف این گونه مواد رو بیاورند.